Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Heisann

Nybegynner

Recommended Posts

Når det kommer til hva jeg skal velge av tradisjonell høvel og annet utstyr, så er jeg helt grønn på dette området. Jeg synes denne startpakken ser fin ut men har ikke peiling på hva slags kost/høvel/krem/blader jeg skal starte med. Noen som kan hjelpe?

23 minutter siden, Heisann skrev:

Når det kommer til hva jeg skal velge av tradisjonell høvel og annet utstyr, så er jeg helt grønn på dette området. Jeg synes denne startpakken ser fin ut men har ikke peiling på hva slags kost/høvel/krem/blader jeg skal starte med. Noen som kan hjelpe?

Hei og velkommen skal du være ?

Det er gøy og se at flere begynner med tradisjonell barbering,og hjelp skal du få.

Det settet der er kjempe fint har hatt det og så mange fler,men det ser finere ut til utstilling en bruk.ikke misforstå det er et supert sett.Det som er tingen er at barberhøvelen er det super,men jeg ville ha valgt en annen barberkost da får du mer for pengene.Kosten er god,men litt liten og ikke så tettpakket.En annen ting er at hårene på muhle silvertip er ikke så myke som andre silvertip.

Hva kunde du tenke deg er spørsmålet ? som nybegynner ville jeg ha valgt en mild eller medium aggressiv høvel og muhle r89 er på medium skalaen.kjøp noen derby blader,astra grønne blader og feather  blader det er sånn ca skarp skarpere og skarpest.

Og kost der må jeg nesten bare spørre om du vil ha en masserende skrubbe følelse eller en myk og mer behagelig kost.Skal det være svinebust grevling kost eller syntetisk.Det er jo også selvfølgelig noe midt i mellom også.Det er derfor jeg har alt for mye av alt ?

19 minutter siden, Heisann skrev:

det sette inneholder alt du trenger:) r89 er en meget god høvel.kosten vill jeg tro det samme om.proraso sine produkter er og meget gode.tror det er med 1 blad i pakken.dette holder til 5-10 barberinger,så bestill med flere blader.da vil jeg anbefale å kjøpe flere typer som astra,feather,derby,etc, så finner du ut hva du liker best.lykke til.du kommer garantert til å kaste giletten.et lite tips er også å se videoer på youtube.masse teknikk å lære der.lykke til:)

4 timer siden, Razor skrev:

Hei og velkommen skal du være ?

Det er gøy og se at flere begynner med tradisjonell barbering,og hjelp skal du få.

Det settet der er kjempe fint har hatt det og så mange fler,men det ser finere ut til utstilling en bruk.ikke misforstå det er et supert sett.Det som er tingen er at barberhøvelen er det super,men jeg ville ha valgt en annen barberkost da får du mer for pengene.Kosten er god,men litt liten og ikke så tettpakket.En annen ting er at hårene på muhle silvertip er ikke så myke som andre silvertip.

Hva kunde du tenke deg er spørsmålet ? som nybegynner ville jeg ha valgt en mild eller medium aggressiv høvel og muhle r89 er på medium skalaen.kjøp noen derby blader,astra grønne blader og feather  blader det er sånn ca skarp skarpere og skarpest.

Og kost der må jeg nesten bare spørre om du vil ha en masserende skrubbe følelse eller en myk og mer behagelig kost.Skal det være svinebust grevling kost eller syntetisk.Det er jo også selvfølgelig noe midt i mellom også.Det er derfor jeg har alt for mye av alt ?

Takk for svar :)

Det blir litt vanskelig for meg å si hva jeg kunne tenke meg da jeg aldri har barbert meg med tradisjonell høvel, jeg har heller ikke brukt kost og krem. Så lenge kosten fordeler et jevnt, godt lag med såpe, så er det ikke viktig med en masserende skrubbe følelse. Hva slags kost anbefaler du?

Veldig fint at du nevner det med blader, da tester jeg flere typer. Passer stativene til alle typer høvler og koster?

4 timer siden, bayliss skrev:

det sette inneholder alt du trenger:) r89 er en meget god høvel.kosten vill jeg tro det samme om.proraso sine produkter er og meget gode.tror det er med 1 blad i pakken.dette holder til 5-10 barberinger,så bestill med flere blader.da vil jeg anbefale å kjøpe flere typer som astra,feather,derby,etc, så finner du ut hva du liker best.lykke til.du kommer garantert til å kaste giletten.et lite tips er også å se videoer på youtube.masse teknikk å lære der.lykke til:)

Takk!

Fortsatt litt usikker på om jeg skal gå for startpakken, men skal teste ut bladene du nevner. Tror også at jeg kjøper r89. Bra at du tipset om Youtube, da teknikken sikkert er noe som må jobbes med. :)

1 time siden, Heisann skrev:

Takk!

Fortsatt litt usikker på om jeg skal gå for startpakken, men skal teste ut bladene du nevner. Tror også at jeg kjøper r89. Bra at du tipset om Youtube, da teknikken sikkert er noe som må jobbes med. :)

YouTube må du bruke og der er nickshaves,geofatboy og mantic som dekker det meste og vel så det.

Jeg ville ha valgt Muhle r89 eller Merkur hd det blir aldri feil.Når det kommer til koster så er den kosten litt unødvendig dyr i forhold til hva du får og den kosten jeg ville anbefalt er SIMPSONS COMMODORE jeg har x3 som er utsolgt men x2 er nok like fin bare litt mindre.skal du slå på stor tromma tar du chubby som jeg også har og blir ferdig med det ?

Det er jo forskjell i størrelsen på koster og høvler så der er ikke alle stativer som passer om hverandre.det stativet som følger med i settet er laget for den høvlen og kosten.

Kan jeg spørre om hvor du holder til ?

Åpne og se på bildene dette er et supert oppsett,høvelen er justerbar så da får du en veldig allsidig høvel fra mild til aggressiv.med det jeg kan i dag hadde jeg valgt dette som start sett progress høvelen er super ?og prisen er ganske lik start settet.

Screenshot_20160703-204914.png

Screenshot_20160703-204906.png

Enig med det Razor skriver her. Gå for produktene han anbefaler, har dem selv :)

værtfall enig ang kosten.du kan få en billigere og bedre simpson en mühle.har begge deler,og simpson er mange hakk bedre.har en colonel til litt over 500,det er en best badgerkost,syns den er suveren,og overlegen mühle sin silvertip.

Har aldri forstått hvorfor badger kostene blir foretrukket.  Er det virkelig mulig å få en skikkelig innsåping av skjegget med en slik kost?  Efter min mening er det kun svinebust som duger.  For ordens skyld, jeg har ikke prøvd barberkoster av heste hår.

Har en Simpson Shubby og Commodore, disse er desidert de beste kostene jeg har prøvd, passe tett og stiv bust. Har et par Mühle koster også, disse blir for myke og dvaske for min smak.

8 timer siden, Tyfonikus skrev:

Har aldri forstått hvorfor badger kostene blir foretrukket.  Er det virkelig mulig å få en skikkelig innsåping av skjegget med en slik kost?  Efter min mening er det kun svinebust som duger.  For ordens skyld, jeg har ikke prøvd barberkoster av heste hår.

har også en kost av pure badger.denne er betydelig stivere i busta en mine svinebustkoster.blir litt øm i huden etter innsåping.dette er en vulfix som er håndlaget,så busta er meget tett.

15 timer siden, Razor skrev:

YouTube må du bruke og der er nickshaves,geofatboy og mantic som dekker det meste og vel så det.

Jeg ville ha valgt Muhle r89 eller Merkur hd det blir aldri feil.Når det kommer til koster så er den kosten litt unødvendig dyr i forhold til hva du får og den kosten jeg ville anbefalt er SIMPSONS COMMODORE jeg har x3 som er utsolgt men x2 er nok like fin bare litt mindre.skal du slå på stor tromma tar du chubby som jeg også har og blir ferdig med det ?

Det er jo forskjell i størrelsen på koster og høvler så der er ikke alle stativer som passer om hverandre.det stativet som følger med i settet er laget for den høvlen og kosten.

Kan jeg spørre om hvor du holder til ?

Åpne og se på bildene dette er et supert oppsett,høvelen er justerbar så da får du en veldig allsidig høvel fra mild til aggressiv.med det jeg kan i dag hadde jeg valgt dette som start sett progress høvelen er super ?og prisen er ganske lik start settet.

Jeg holder til et steinkast ut av Oslo, retning nord ;)

For å ta Høvelen først, så ser det ut til at dere er enige om at muhle r89, er et godt valg, så da går jeg for den. Tviler ikke på at den justerbare som du anbefaler er super, men jeg tror kanskje det vil være bedre for å meg å lære teknikken først på en høvel som ikke er justerbar. 

Så kommer vi til kosten og her blir jeg litt mer usikker. Jeg tenker at det kanskje vil være litt dumt å gå for en veldig dyr kost dersom den ikke vil fungere så bra, men jeg ser at dere liker "Simpson", så da frister det å starte med den. F.eks Simpson Colonel, men ser at den dessverre er utsolgt. Er det andre steder man kan få tak i denne? og Commodore finner jeg ikke her inne?

Hei

Grunnen til at jeg spurte er at jeg har masse blader fra forskjellige produsenter så jeg kunne ha sendt det til deg eller møtt deg jeg bor også litt utenfor byen.

Med justerbar mener jeg at du får et godt utgangspunkt for da kan du starte med den på hakk 1 som er mildere enn Muhle r89 og sette den opp til hakk 3 som er tilsvarende Muhle r89 når teknikken sitter ?

Commodore er ikke så dyr ligger der, men det er noe rart med nettsiden slik at du må velge produsent i nedtrekksfanen også Simpson.

46 minutter siden, Razor skrev:

Grunnen til at jeg spurte er at jeg har masse blader fra forskjellige produsenter så jeg kunne ha sendt det til deg eller møtt deg jeg bor også litt utenfor byen.

Med justerbar mener jeg at du får et godt utgangspunkt for da kan du starte med den på hakk 1 som er mildere enn Muhle r89 og sette den opp til hakk 3 som er tilsvarende Muhle r89 når teknikken sitter ?

Commodore er ikke så dyr ligger der, men det er noe rart med nettsiden slik at du må velge produsent i nedtrekksfanen også Simpson.

Ah, da forstår jeg. Da blir det Merkur progress og commodore :) Da er den i boks! Vet du om det finnes noe stativ som passer til dette settet?

Beklager for at jeg gjentar spørsmål som dere allerede har svart på, men det er så mye å velge mellom at jeg blir litt forvirra. Når det gjelder såpe/krem/tube/boks, er det ett fett eller er det også stor forskjell her?

Veldig snilt av deg at du vil sende meg blader, men her kommer jeg nok bare til å kjøpe inn og prøve meg litt frem. Det er jo såpass billig at det ikke gjør noe om jeg bommer på kjøp i starten. Da går jeg for ditt forslag og kjøper inn  derby blader,astra grønne blader og feather.

Når det kommer til merke på såper og kremer er forskjell på kvalitet ja,men der må man bare prøve seg frem.jeg liker mest såper og syntes de har en bedre kvalitet enn kremer med tanke på skummet. Det er veldig gi og ta her det en såpe mangler kan en krem ha og omvendt.jeg liker best artisan/håndlagde såper pris har også mye å si men duft er jo viktig, som sagt bare prøv deg frem.krem på tube er ikke noe for meg med tanke på oppbevaring og når du skal ha ut det siste i tuben.proraso hvit såpe er veldig god med tanke på pris og den er mild mot huden samtidig som den har en kjølende effekt .hvis du ønsker en med duft av sandalwood er det proraso rød begge lukter godt men rød har en litt krydderet lukt ? og her er det bare og spørre i vei ?

56 minutter siden, Heisann skrev:

Ah, da forstår jeg. Da blir det Merkur progress og commodore :) Da er den i boks! Vet du om det finnes noe stativ som passer til dette settet?

Beklager for at jeg gjentar spørsmål som dere allerede har svart på, men det er så mye å velge mellom at jeg blir litt forvirra. Når det gjelder såpe/krem/tube/boks, er det ett fett eller er det også stor forskjell her?

Veldig snilt av deg at du vil sende meg blader, men her kommer jeg nok bare til å kjøpe inn og prøve meg litt frem. Det er jo såpass billig at det ikke gjør noe om jeg bommer på kjøp i starten. Da går jeg for ditt forslag og kjøper inn  derby blader,astra grønne blader og feather.

Det er ikke noe problem bare hyggelig og kunne være til hjelp.?når det kommer til stativ som passer så får man det,men det kan hende at barbershop.no ikke har det.Det kan jeg sjekke ut for deg hvis vil ? Ebay får du masse til denne typen barbering og det florerer i stativer.veit også om mange bra nettbutikker en favoritt er connaught shaving og shaving ie.må gjerne gi en tilbakemelding når alt er i boks og testet ?

27 minutter siden, Heisann skrev:

Tusen takk for hjelpen! Da ble det som du anbefalte :D

4 timer siden, Razor skrev:

når det kommer til stativ som passer så får man det,men det kan hende at barbershop.no ikke har det.Det kan jeg sjekke ut for deg hvis vil ?

Neida, du trenger ikke det. Stikker en tur innom "dapper" i morgen. Tørker kosten like bra om den står med hårene opp?

5 timer siden, Razor skrev:

Det er ikke noe problem bare hyggelig og kunne være til hjelp.?når det kommer til stativ som passer så får man det,men det kan hende at barbershop.no ikke har det.Det kan jeg sjekke ut for deg hvis vil ? Ebay får du masse til denne typen barbering og det florerer i stativer.veit også om mange bra nettbutikker en favoritt er connaught shaving og shaving ie.må gjerne gi en tilbakemelding når alt er i boks og testet ?

har du prøvd å bestille cologne eller alkoholholdig aftershave fra shaving.ie ? er endel som ikke sender dette utomlands.bla connaught sender bare til visse land(ikke Norge) fant ikke noe om dette på shaving.ie

Kosten tørker fint om dem står med kosten opp jeg har mange koster så jeg har noe  stativer til og tørke kosten i men det er ikke alltid jeg bruker dem ganske ofte så rister jeg ut vannet av dem stryker litt forsiktig fram og tilbake på et håndkle og setter den fra meg ?Det er jo noe som heter capilær effekten og det er at vannet som er i i bunn av kosten vil takke seg oppover til tuppen av hårene og tørke.

Desverre så har det seg slik at det er ikke alltid de har de tingene som de har i nettbutikken på dapper.bestiller du i nettbutikken kommer det fort og er det over tusen kroner er det gratis frakt.(PS JEG JOBBER IKKE PÅ BARBERSHOP.NO ?)

31 minutter siden, Heisann skrev:

Neida, du trenger ikke det. Stikker en tur innom "dapper" i morgen. Tørker kosten like bra om den står med hårene opp?

Dapper er en fin butikk og der er fare for at det blir mere ting hvis du stikker innom da du kan lukt og se på ting mye med denne barberingen er jo alle de gode luktene du ikke får av produktene på REMA ?

22 minutter siden, bayliss skrev:

har du prøvd å bestille cologne eller alkoholholdig aftershave fra shaving.ie ? er endel som ikke sender dette utomlands.bla connaught sender bare til visse land(ikke Norge) fant ikke noe om dette på shaving.ie

Er litt usikker på om jeg har bestilt det fra dem men jeg vet at det ikke er noe veien for å bestille det av dem bare og legge i handlekurven og bestille.mener de sender alt da de har ganske mye utenlandske kunder ?

Guest Mach3

Finnes andre nettsider som selger produkter billigere. Ulempen er jo at man ikke kan prøvelukte før man handler,og noe ventetid i postgang. Jeg bestillte produkter fra Slovenia og det tok 6 dager før pakken kom. Men prisen på produktene var hyggelig.

2 timer siden, Gjest Mach3 skrev:

Finnes andre nettsider som selger produkter billigere. Ulempen er jo at man ikke kan prøvelukte før man handler,og noe ventetid i postgang. Jeg bestillte produkter fra Slovenia og det tok 6 dager før pakken kom. Men prisen på produktene var hyggelig.

har du linker?

Guest Mach3

Har du en epost du vil oppgi så sender jeg linkene til deg. Regner med at Dapper-sjefen ikke vil ha linker til konkurrenter...:-)

Da har jeg gjort mine to første barberinger. Jeg stakk innom "dapper" og tok med meg "Merkur progress"høvel og "simpson" kost for å sjekke om de hadde stativ som passet. Det hadde de ikke, men jeg fant et fint stativ som passet Muhle r89 og simpson commodore, så da ble til at jeg byttet tilbake til muhle r89. 

Tilbake til barberingen, så synes jeg det fungerte bra til å være helt fersk. Jeg skjønner at dette er en prosess som krever tid i starten, fra å skumme såpen, massere det godt inn med kosten, til selve barberingen.

Såpen: Jeg foretrekker å skumme såpen i en skål, da er det lettere å kontrollere tykkelse på skummet. Jeg er fortsatt litt usikker på hvor stiv eller fast skummet skal være, men det er noe jeg må teste ut flere ganger. Jeg er også litt usikker på hvor stort trykk jeg skal legge på kosten når såpen masseres inn mellom hårene. Såpen som jeg rører ut i skålen gir fint 3 runder med barbering, så da synes jeg det er like greit å bruke opp alt, da det også gir fin trening i å barbere i tre omganger når jeg først er i gang.

Første barberingen: Jeg hoppet over Derby blad og gikk rett på Astra. Her brukte jeg god tid og var veeeldig forsiktig. Resultatet ble så bra at jeg gikk tøffere til verks ved andre runde, problemet som oppstod da var at jeg automatisk la mer trykk på høvelen uten å tenke noe særlig over det, og da kom sårene. Da stoppet jeg opp og var fornøyd med de to rundene:wacko:

Andre barbering: Denne gange barberte jeg meg i tre omganger og det gikk mye bedre. I stedet for å være fokusert på fjerne mest mulig skjegg i første runde, så la
jeg heller opp til å ta alt i tre runder. Fortsatt litt sår men mye bedre strategi. Det beste for meg vil nok være å starte rolig, få litt erfaring slik at jeg kommer inn i en rutine og da holder det sikkert med bare en barbering etter hvert, kanskje to.Det tar nok ikke så lang tid før jeg prøver ut Feather blader.

Helhetsinntrykk: Dette er noe som jeg garantert kommer til å fortsette med, da jeg føler meg mye freshere sammenlignet med treblads-barbering (gillette). Bare det å høre at høvelen tar skikkelig gir en veldig god følelse. :)

Ang, "Dapper" så er dette en veldig trivelig butikk. Jeg bruker 15 min med bil, så jeg kommer nok til å kjøpe blader og diverse der, fremfor å kjøpe på nettet. Hvis de ikke har det jeg trenger, så kan de skaffe det.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this