Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Heisann

Nybegynner

Recommended Posts

2 timer siden, Heisann skrev:

Da har jeg gjort mine to første barberinger. Jeg stakk innom "dapper" og tok med meg "Merkur progress"høvel og "simpson" kost for å sjekke om de hadde stativ som passet. Det hadde de ikke, men jeg fant et fint stativ som passet Muhle r89 og simpson commodore, så da ble til at jeg byttet tilbake til muhle r89. 

Tilbake til barberingen, så synes jeg det fungerte bra til å være helt fersk. Jeg skjønner at dette er en prosess som krever tid i starten, fra å skumme såpen, massere det godt inn med kosten, til selve barberingen.

Såpen: Jeg foretrekker å skumme såpen i en skål, da er det lettere å kontrollere tykkelse på skummet. Jeg er fortsatt litt usikker på hvor stiv eller fast skummet skal være, men det er noe jeg må teste ut flere ganger. Jeg er også litt usikker på hvor stort trykk jeg skal legge på kosten når såpen masseres inn mellom hårene. Såpen som jeg rører ut i skålen gir fint 3 runder med barbering, så da synes jeg det er like greit å bruke opp alt, da det også gir fin trening i å barbere i tre omganger når jeg først er i gang.

Første barberingen: Jeg hoppet over Derby blad og gikk rett på Astra. Her brukte jeg god tid og var veeeldig forsiktig. Resultatet ble så bra at jeg gikk tøffere til verks ved andre runde, problemet som oppstod da var at jeg automatisk la mer trykk på høvelen uten å tenke noe særlig over det, og da kom sårene. Da stoppet jeg opp og var fornøyd med de to rundene:wacko:

Andre barbering: Denne gange barberte jeg meg i tre omganger og det gikk mye bedre. I stedet for å være fokusert på fjerne mest mulig skjegg i første runde, så la
jeg heller opp til å ta alt i tre runder. Fortsatt litt sår men mye bedre strategi. Det beste for meg vil nok være å starte rolig, få litt erfaring slik at jeg kommer inn i en rutine og da holder det sikkert med bare en barbering etter hvert, kanskje to.Det tar nok ikke så lang tid før jeg prøver ut Feather blader.

Helhetsinntrykk: Dette er noe som jeg garantert kommer til å fortsette med, da jeg føler meg mye freshere sammenlignet med treblads-barbering (gillette). Bare det å høre at høvelen tar skikkelig gir en veldig god følelse. :)

Ang, "Dapper" så er dette en veldig trivelig butikk. Jeg bruker 15 min med bil, så jeg kommer nok til å kjøpe blader og diverse der, fremfor å kjøpe på nettet. Hvis de ikke har det jeg trenger, så kan de skaffe det.

dette blir blir bra:) etter første barberingen min var haka dekt av små hvite/rød papirbiter.brukte litt tid på youtube å da ble det bedre.viktig med rett vinkel/trykk osv.brukte også mye tid på å finne ut hvlket retninger som ga best resultat.om ei lita stund barberer du bbs uten problem.åsså er det jo så morro:)

Kommer bare til å bli bedre og bedre ,men husk og ikke legg press på høvelen la vekten av høvelen og det skarpe bladet gjøre jobben.så er det viktig å passe på vinkelen slik at bladet glir jevnt over huden.skummet skal være litt kompakt ikke så luftig med det er viktig at det er nok vann i det.når det ser litt ut som marengs og er blankt og fint ,men prøv deg fram ?når det kommer til press på kosten så er det hår tuppene som skal gjøre meste av jobben.men ikke misforstå legg såpass press på den at hårene splayer/utvider til de bøyer seg halveis ?14680120748461231003770.jpg1468012142900-124738178.jpg

Sånn som dette ?

14680121770961547540615.jpg

Ikke sånn ?

Ja, det er trykket og vinkelen på høvelen jeg må jobbe med. Jeg som er høyrehendt sliter med å finne riktig vinkel på venstre side. Forsøkte meg med venstre hånd men det var helt natta. Og som du nevner, Bayliss, så prøver jeg å finne ut av hvilken retning som fungerer best. Skjegget vokser jo i forskjellige retninger, så har en liten utfordring der. 

Uansett synes jeg dette er artig, så blir kjekt når teknikken sitter bedre...

Hvor ofte bør jeg bytte blad dersom jeg barberer i 2-3 omganger, per barbering? Og en annen ting, astra-bladet er nummerert fra 1-4 på begge sider, hva betyr det?

26 minutter siden, Heisann skrev:

Ja, det er trykket og vinkelen på høvelen jeg må jobbe med. Jeg som er høyrehendt sliter med å finne riktig vinkel på venstre side. Forsøkte meg med venstre hånd men det var helt natta. Og som du nevner, Bayliss, så prøver jeg å finne ut av hvilken retning som fungerer best. Skjegget vokser jo i forskjellige retninger, så har en liten utfordring der. 

Uansett synes jeg dette er artig, så blir kjekt når teknikken sitter bedre...

Hvor ofte bør jeg bytte blad dersom jeg barberer i 2-3 omganger, per barbering? Og en annen ting, astra-bladet er nummerert fra 1-4 på begge sider, hva betyr det?

hvis du lar skjegget gro noen dager vil du lettere se vekstretningen.til meg holder et bla 8-10 barberinger,men det kommer an på skjegget.hva tallene betyr veit jeg ikke.

Det med nummer på bladene har noe med kvalitets sikring når disse blir laget.alt fra at de er ferdig slipt og kontrollert og funnet uten skader.

Hvor lenge et blad varer kommer ann på hårtyper,litt på hud typer forberedelser før barbering hvor ofte du barber deg osv.når bladet begynner og bli sløvt merker du at det kan lugge mer du må blant annet ta i litt mer eller bruke mere press.noen blader blir faktisk bedre etter et par gangers bruk ?men sørg alltid for at høvelen glir lett og bladet er skarpt for å få en behagelig barbering. Alt fra 1-10 ganger kan du nok bruke det men dette er smak og behagelig dette er en ymmv ?

Apropos 'kraftbruk' på kosten: En forumvenn i Amerika fortalte meg at litt av poenget med kost er å foliere skjegget/huden, derfor skal man jobbe aktivt med kosten i flere omganger før selve barberigen. I tilegg har jeg lest flere plasser at man bør vaske ansiktet godt som forberedelse (for eksempel i dusjen) men IKKE bruke kroppssåpe,shampo. Bruk såpe beregnet for ansiktet. Personlig benytter jeg Bulldog sin ansiktsvask. Den er mild og god og billig. Vanlig såpe vasker vekk den naturlige oljehinna som beskytter ansiktet. Denne oljehinna er gunstig også ved barbering leste jeg. Jeg har valgt å tro på dette, hva andre velger legger jeg meg ikke borti :-)

34 minutter siden, Mach3 skrev:

derfor skal man jobbe aktivt med kosten i flere omganger før selve barberigen.

Du mener man skal såpe inn og skylle flere ganger før selve barberingen?

22 minutter siden, Mach3 skrev:

Apropos 'kraftbruk' på kosten: En forumvenn i Amerika fortalte meg at litt av poenget med kost er å foliere skjegget/huden, derfor skal man jobbe aktivt med kosten i flere omganger før selve barberigen. I tilegg har jeg lest flere plasser at man bør vaske ansiktet godt som forberedelse (for eksempel i dusjen) men IKKE bruke kroppssåpe,shampo. Bruk såpe beregnet for ansiktet. Personlig benytter jeg Bulldog sin ansiktsvask. Den er mild og god og billig. Vanlig såpe vasker vekk den naturlige oljehinna som beskytter ansiktet. Denne oljehinna er gunstig også ved barbering leste jeg. Jeg har valgt å tro på dette, hva andre velger legger jeg meg ikke borti :-)

Helt enig i dette kosten skal brukes godt,og man skal ta seg tid til å massere/skrubbe godt inn noen minutter slik at hårene blir løftet litt og såpen må ha tid for å fungere på hårene.dette renser også huden da det er en form for peeling som fjerner litt døde hudceller osv.  det er jo en stor del av forberedningen og barberingen det er også grunnen jeg såper meg inn stort sett rett på ansiktet de er jo en grunn til st disse såpene lukter så godt.

Det med å vaske ansiktet er viktig for å fjerne smuss og drittlei vi har der.bruk riktig såpe som nevnt av mach3 dette er også fint da det gjør ansikt hårene mer forberedt for selve barbering da de tar til seg mere fuktighet.

Ved kinnene så vokser skjegget på en måte i retning ørene, bare skrått nedover mot halsen. Vil det si at det er den retningen jeg skal følge ved første barbering, eller kan jeg barbere rett ned, og eventuelt skifte retning ved andre runde?

12 minutter siden, Razor skrev:

det er jo en stor del av forberedningen og barberingen det er også grunnen jeg såper meg inn stort sett rett på ansiktet de er jo en grunn til st disse såpene lukter så godt.

Vil det si at du påfører såpen direkte på ansiktet uten å skumme den klar på forhånd? 

16 minutter siden, Heisann skrev:

Vil det si at du påfører såpen direkte på ansiktet uten å skumme den klar på forhånd? 

Ja istedenfor og skumme det opp i bolle får og så påføre det så bygger du det opp direkte på ansiktet,bruker kun bolle når jeg bruker scuttle i ny og ned.en scuttle er en bolle med et vann reservoar under som holder skummet varmt ved hjelp av varmt .søk på YouTube facelathering.det gir et skikkelig godt grunnlag for en god shave ?

53 minutter siden, Heisann skrev:

Du mener man skal såpe inn og skylle flere ganger før selve barberingen?

Tror jeg var litt upresis, beklager :-) 

Du trenger ikke skylle vekk barbersåpen i flere omganger før barbering. Bare vask deg grundig i forkant, slik jeg har beskrevet. Ellers er jeg enig i Razors tips. Han har kloke råd å komme med her på forumet.

De som velger å lage skum i ansiktet får naturlig foliert og løftet hårene,da man må jobbe aktivt med kosten. Personlig benytter jeg skål for å lage skum,og må deretter jobbe skummet inn i skjegget.

Når det gjelder hvilken vei skjegget vokser vil du se at det vokser i flere forskjellige retninger (for noen) Jeg har retning på skrå ned fra ørene til kinnene,mens på halsen vokser ca 50% av lengden nedover på skrå. Den andre halvparten tar en 'u-sving' og vokser oppover. Merkelig dette men sånn er mitt skjegg. Derfor er det lett for meg å barbere kinnene, haka og overleppa mens halsen krever mer finmotorikk :-)

Kan legge til at jeg ofte ble sår på halve halsregionen inntil jeg innså hvordan hårene vokste. Tidligere dro jeg høvelen nedover i lange drag. Resultatet er at halve halsen barberers xtg (mothårs) noe som for meg førte til razorburn. Iallefall når man utfører første passet. Så de siste månedene har jeg tatt hensyn til halsen og stopper høvelen halveis den ene veien og snur retningen for å ta den andre halvparten slik at mest mulig barberes medhårs (iallefall på første draget/passet)

Ble mye tekst og komplisert forklaring, men håper du skjønner mine klønete beskrivelser :-)

4 minutter siden, Mach3 skrev:

Du trenger ikke skylle vekk barbersåpen i flere omganger før barbering. Bare vask deg grundig i forkant, slik jeg har beskrevet. Ellers er jeg enig i Razors tips. Han har kloke råd å komme med her på forumet.

Nyttige råd fra hele gjengen her inne! Fantastisk bare det å ha et barberings-forum, som til og med er aktivt. 

20 minutter siden, Mach3 skrev:

Når det gjelder hvilken vei skjegget vokser vil du se at det vokser i flere forskjellige retninger (for noen) Jeg har retning på skrå ned fra ørene til kinnene,mens på halsen vokser ca 50% av lengden nedover på skrå. Den andre halvparten tar en 'u-sving' og vokser oppover. Merkelig dette men sånn er mitt skjegg. Derfor er det lett for meg å barbere kinnene, haka og overleppa mens halsen krever mer finmotorikk :-)

Kan legge til at jeg ofte ble sår på halve halsregionen inntil jeg innså hvordan hårene vokste. Tidligere dro jeg høvelen nedover i lange drag. Resultatet er at halve halsen barberers xtg (mothårs) noe som for meg førte til razorburn. Iallefall når man utfører første passet. Så de siste månedene har jeg tatt hensyn til halsen og stopper høvelen halveis den ene veien og snur retningen for å ta den andre halvparten slik at mest mulig barberes medhårs (iallefall på første draget/passet)

Ok, da skal jeg la skjegget vokse i et par dager og barbere medhårs første passet, og etter hvert prøve mot vekst-retningen. Jeg har også en tendens til å bli litt sår på halsen, så det der må jeg sjekke grundig. 

54 minutter siden, Razor skrev:

Ja istedenfor og skumme det opp i bolle får og så påføre det så bygger du det opp direkte på ansiktet,bruker kun bolle når jeg bruker scuttle i ny og ned.en scuttle er en bolle med et vann reservoar under som holder skummet varmt ved hjelp av varmt .søk på YouTube facelathering.det gir et skikkelig godt grunnlag for en god shave ?

Ah, det må jeg teste ut. Kan jeg først ta kosten i såpebeholderen (proraso) og derfetter påføre direkte på ansiktet, slik at jeg bygger opp skumme der, eller må jeg ha en annen type såpe til å gni inn i ansiktet med? 

Det var siste dumme spm :wacko:

Finnes ikke dumme spørsmål, i såfall har jeg stillt mange dumme spørsmål :-)

Hvis du gjør som meg:

1 Forhåndsfukte børsten i varmt vann, rist deretter av overskuddsvann

2 Roter børsten flere ganger i såpebeholderen til det begynner å skumme

3 Deretter begynner grovjobben med å skumme opp ansiktet.

Personlig benytter jeg skål da jeg synes jeg får mer kontroll med skummet på den måten

Ingen spørsmål er dumme,ja du skal først få rikelig med såpe på kosten ved å ta kosten i barbersåpen (prosraso)og med sirkulære bevegelser.så tar du kosten rett til ansiktet for å bygge det opp der tilsett litt og litt vann etter behov bare noen dråper av gangen.

Nå har jeg i hvert fall funnet ut hvilke retninger skjegget vokser. Fant et bra tips på YT der man gnir bomull i forskjellige retninger, og der hvor bomullen fester seg er mot skjeggveksten, logisk nok . Selv om jeg kan se eller føle med hånden sånn ca hvilken retning skjegget vokser så kunne jeg med bomullen vite eksakt hvor det begynte å stritte forsiktig i mot. 

Begge kinnene vokser skrått ned, retning ørene. Den ene siden av halsen vokser ned, men på den andre siden vokser det på tvers, og der kommer jeg til å slite da jeg føler at høvelen ikke får helt grep eller feste mot huden når jeg barberer på tvers ved halsen.

25 minutter siden, Heisann skrev:

Nå har jeg i hvert fall funnet ut hvilke retninger skjegget vokser. Fant et bra tips på YT der man gnir bomull i forskjellige retninger, og der hvor bomullen fester seg er mot skjeggveksten, logisk nok . Selv om jeg kan se eller føle med hånden sånn ca hvilken retning skjegget vokser så kunne jeg med bomullen vite eksakt hvor det begynte å stritte forsiktig i mot. 

Begge kinnene vokser skrått ned, retning ørene. Den ene siden av halsen vokser ned, men på den andre siden vokser det på tvers, og der kommer jeg til å slite da jeg føler at høvelen ikke får helt grep eller feste mot huden når jeg barberer på tvers ved halsen.

der det vokser på tvers på halsen kan du barbere på skrått ovenfra og ned mot skjeggveksten, hvis det ikke blir helt glatt da kan du også ta en runde nedenfra og opp på skrå mot veksten.til meg vokser skjegget på tvers over hele halsen,og denne teknikken har fungert bra til meg.

44 minutter siden, bayliss skrev:

der det vokser på tvers på halsen kan du barbere på skrått ovenfra og ned mot skjeggveksten,

Du mener "med skjeggveksten" for den første runden skal vel være i samme retning som veksten?

blir første runde på skrått med veksten.den andre runden på skrått mot.jeg for min del barberer bare rett ned halsen,før på skrå mot.er forsåvidt ingen regel som sier at du må barbere med veksten på første runden.engentlig er det bare å eksprimentere å se hva som fungerer,å finne ut hva som skaper irritasjon og ikke.er individuelt hva huden tåler.grunnen til at jeg barberer på skrå mot veksten har 2 årsaker.resultatet blir dårlig på tvers på halsen,grunnet krummingen på halsen,og det gir ikke irritasjon hos meg,noe rett mot veksten gir,så jeg barberer ikke mot veksten på kinn å hake heller.men på skrå mot gir også en bbs(baby butt smooth) barbering. så eksprimentere og vær kreativ.

6 minutter siden, bayliss skrev:

blir første runde på skrått med veksten.den andre runden på skrått mot.jeg for min del barberer bare rett ned halsen,før på skrå mot.er forsåvidt ingen regel som sier at du må barbere med veksten på første runden.engentlig er det bare å eksprimentere å se hva som fungerer,å finne ut hva som skaper irritasjon og ikke.er individuelt hva huden tåler.grunnen til at jeg barberer på skrå mot veksten har 2 årsaker.resultatet blir dårlig på tvers på halsen,grunnet krummingen på halsen,og det gir ikke irritasjon hos meg,noe rett mot veksten gir,så jeg barberer ikke mot veksten på kinn å hake heller.men på skrå mot gir også en bbs(baby butt smooth) barbering. så eksprimentere og vær kreativ.

Topp! Da følger jeg den oppskriften og prøver meg litt frem.

Barberte 3dagers skjegg her om dagen og synes det går ganske bra. Det å finne ut av skjeggveksten, krysse barberingen i forskjellige retninger og føle hvordan høvelen tar er en artig greie. Jeg forsøkte denne gangen med proraso "pre shaving krem" men vet ærlig talt ikke om jeg merket noe særlig forskjell fra forrige gang da jeg bare brukte såpe. 

Denne gangen skummet jeg såpen direkte på ansiktet med kosten og synes det gikk fint, men en merkelig greie oppstår når jeg krysser hånden over på venstre kinn. På høyre side så legger skummet seg veldig fint mot huden, men på venstre side av kinnet så virker det som om skummet ikke legger seg, at det på en måte bare skyves vekk uten at det fester seg skikkelig, det kunne også merkes ved at det lugget litt når jeg barberte på denne siden. Dette gjaldt bare første pass.

Halsen kan bli litt sår etter tre runder men ingen krise, synes det er litt vanskelig å få skikkelig tak med høvelen der det krummer seg på halsen i nærheten av ørene hvor det vokser på tvers, og det er her resultatet blir dårligst etter tre pass. Det blir bra men ikke perfekt. Jeg legger merke til at dere skriver "pass" og det er vel det samme som "en runde med barbering"?

Jeg har kanskje en tendens til å bli litt for ivrig da jeg går tilbake og prøver å fjerne rester fra det stedet som nettopp er barbert, litt dumt med tanke på at såpen ikke ligger der lenger. Jeg vet at jeg kan fjerne det som ligger igjen på andre pass, men likevel er det vanskelig å unngå.

Når det kommer til "after shave", så har jeg proraso, grønn te og havre. God lukt, men sammenlignet med "vaseline intensive care" så synes jeg at fuktigheten holder seg lengre med "vaseline intensive care". Proraso er meget behagelig å påføre med en gang, men synes virkningen forsvinner veldig fort. 

Dette er sikkert helt individuelt men jeg tror kanskje DE høvel kan bli i det tøffeste laget dersom jeg skal barbere meg hver dag, i hvert fall hvis jeg skal igjennom tre pass daglig. Hvordan fungerer det for dere, bruker dere denne høvelen hver dag?

tror ikke det er uvanlig å bli litt sår i begynnelsen,spesielt når det blir litt mye barbering.kan også være at et annet blad passer deg bedre.hvis du ikke får det skikkelig bra,prøv å strekk huden mere med den andre hånda.det kan utgjøre en stor forskjell.da jeg begynte med kniv ble det vel mye barbering,å det kjentes ut som huden sto i brann enkelte ganger,men det går fort over. 1 pass er en omgang ja.

Jeg barberer meg annenhver dag, syns rett og slett det gir et bedre resultat. Om jeg føler for å barbere meg hver dag bruker jeg en mild høvel/mild innstilling på justerbar høvel og barberer heller ikke "against the grain" på siste passet :) om du er på meny eller lignende så ta med en flaske med Niva Sensitive Aftershave Balm, den er verdt å prøve, men det må være Sensitive versonen ;) 

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this