Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
kjellhar

Info om Heljestrand kniver

Recommended Posts

Hei, første post på forumet, så en liten intro før spørsmål.

Nå har jeg barbert meg med kniv i omtrent 2 år, og ser meg i grunnen ikke tilbake. Stort sett med en shavette (Kai captain, samme blad som Feather). Men nå tenkte jeg at det var på tide å prøve litt mer med tradisjonell kniv. Jeg hadde allerede en Gebr. Lang Fermarud, Solingen som jeg fant for en slikk og ingenting, men jeg har aldri blitt komfortabel med den. Bladet er svært tynt, og selv om jeg får den skarp nok, så fjærer og spretter den mot skjeggstubbene mine.

I hvertfall, jeg gikk på ebay, og fant etter hvert en Svensk selger som hadde massevis av flott gammelt Eskilstuna-stål. (gå på ebay og søk opp brukernavnet jenna200910. Kjempehyggelig fyr, og han har sikkert en 30-40 svenske kniver til salgs, mange av dem ser nesten nye ut.)

Jeg kjøpte to kniver med forskjellige blad da jeg ville prøve forskjellen. En fullt hulslipt 17mm bredt blad, og en 1/4 hulslipt med 15mm bredt blad.

post-898-0-11821300-1461365419_thumb.jpg

- C.V.Heljestrand MK no7 (svart skaft)

- C.V.Heljestrand no 23 (Skaft i rustfritt stål)

Knivene så ikke ut som de hadde vært brukt. Hvis de har vært i bruk har begge knivene vært eid av noen som har elsket dem høyt.

De var nesten klare til barbering. Jeg var nødt til å dra dem litt over min aller fineste bryne, og stroppe dem selvfølgelig, men så ble de riktig så skarpe og fine.

Så kommer spørsmålet. Er det noen her som kan si noe om når disse ble produsert. Jeg spurte selger, men han var usikker. Regnet med at No23 i hvertfall ble laget for sykehus og institusjoner en gang på 60-70-tallet. Stålskaftet for at de skulle være lette å desinfisere.

Vennlig hilsen

Kjell

hei å velkommen.mener å ha lest at heljestrand produserte fram til 1980.hvor gammle dine er veit jeg ikke,men en på forumet her som kaller seg tyfonikus har god peiling på svenske kniver.har selv en heljestrand frameback som visnok er mellom 60 og 80 år.dette er kniver av svært høy kvalitet som du kommer til å ha mye glede av.

jenna200910  har veldig mye bra.  Har kjøpt noen kniver og positivt overasket. Prøver å finne en mk31 til riktig pris, men de er sjeldene nå for tiden.  Har en Alrite som er eksport utgave av mk31.

Ellers har jeg mk2,4,7  ++ noen fra eskilstuna som jeg ikke vet hva er.

1 time siden, Karbon skrev:

jenna200910  har veldig mye bra.  Har kjøpt noen kniver og positivt overasket. Prøver å finne en mk31 til riktig pris, men de er sjeldene nå for tiden.  Har en Alrite som er eksport utgave av mk31.

Ellers har jeg mk2,4,7  ++ noen fra eskilstuna som jeg ikke vet hva er.

ser denne selgeren har endel begall. har to selv,og disse er noe av det beste jeg har barbert med.anbefales på det varmeste. disse er fra sheffield.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this