Jump to content
Barbershop.no forum
Sandman

Mitchell's Wool Fat

Recommended Posts

Etter å ha jobbet meg gjennom de fleste av de mest kjente barbersåper- og kremer, fant jeg ut at tiden var inne til å prøve den smått legendariske "Mitchell's Wool Fat" barbersåpen. Denne såpen har angivelig røtter tilbake til 1893, så den er langt fra et moteblaff.

Såpen kommer i en flott innpakning, inneholdende en meget forseggjort keramikkskål med lokk. Bare utseendet i seg selv gir en følelse av høy kvalitet og tradisjon.

Etter å ha pakket opp del for del, avslører det seg til slutt en innbydende hvit såpe, med en mild og behagelig, om enn noe ubestemmelig duft. Disse såpene inneholder utvunnet lanolin fra saueull, men det lukter ikke typisk "ullgenser" av den grunn. Lanolinen er kjent for å være spesielt mild og pleiende mot huden, og skal også være denne såpens beste egenskap.

Mitchell's Wool Fat har også et rykte på seg for å være svært vanskelig å skumme opp, så jeg var meget spent på hva jeg ville få til selv.

Frykten var for min del ubegrunnet, og jeg vispet relativt raskt opp et tykt og velduftende skum. Måten jeg gjorde det på, var å gjennomfukte og gjennomvarme en Omega svinebust-kost, som jeg deretter vispet rundt på såpens overflate ca 20 sekunder. Deretter skummet jeg opp såpen i en dobbeltvegget scuttle, som fungerer som en termos for å holde skummet varmt (se eventuelt min tidligere beskrivelse av denne Georgetown Pottery scuttelen i forumet).

Alle mine bekymringer rundt skummeprosessen ble gjort til skamme, og selv om det kanskje ikke er det tykkeste skummet jeg har opplevd, var det mer enn tilstrekkelig til å fukte og smøre huden under to runder med kniven. Skummet viste absolutt ingen tendenser til å tørke inn under barberingen, og det gav en uovertruffen glid under hele seremonien. Jeg vil påstå at jeg aldri har hatt bedre glid med noen annen såpe eller krem, og skummet føltes hele tiden kompakt, myk og utrolig behagelig mot huden.

Resultatet har blitt svært tette og behagelige barberinger, uten antydning til irritasjon eller tørr hud. Tvert i mot kjennes huden gjennomfuktet og myk ut, og etterlater en diskret og god duft.

Det er nok ikke uten grunn at denne såpen har fått den statusen den har fått, men det er også åpenbart enkelte som sliter med å oppnå et godt skum. Jeg har så langt kun benyttet svinebust-koster for å skumme den opp (da disse etter min mening ofte er mer effektive enn grevling), men jeg vil også forsøke med en grevlingkost, for å se om det går like lett å skumme opp med en slik.

Jeg kan i alle fall virkelig anbefale at man forsøker denne såpen, for om man lykkes med skummingen, får man en helt strålende barberingsopplevelse på alle måter.

PS Når har jeg også brukt en grevling-kost til å skumme opp såpen, og det fungerte minst like godt for meg.

post-92-0-52612600-1432823919_thumb.png

Edited by Sandman

Takk for info. Muligens den må testes en gang i fremtiden.

Jeg har selv prøvd å roe ned på såpekjøp. Har alt for mye rart liggende rundt, og jeg blir trist hver gang jeg prøver en eller annen av såpene jeg har liggende, og går alltid tilbake til min faste Martin de Candre. Kostbar, men så langt over alt annet jeg har prøvd at det ikke er mye vits å variere. Fitjar er eneste som nærmer seg, men mengden jeg får inn i kosten holder ikke på samme måte som MdC.

Reviewen din av Mitchell gjør at jeg muligens prøver den i nærmeste fremtid :)

Fitjar får man vel ikke lengre, om ingen har et restlager. MdC finner man på http://www.martin-de-candre.com/english.html (ser ut til at de jober på siden nå)

Det kan sjå ut som det er eit håp for Fitjar. Var ikkje klar over at det var nedlagt så gjekk inn på heimesida for nokon dagar siden, får då beskjed om at "Nå skjer det spennede saker - Bli den første til å få vite!". Lurte på om dette var noko gammalt, så sjekka facebook sida. Der er det to personer skriver følgende "Gratulerer med nyåpning en gang i nærmeste femtid" og "Meget kjekke nyheter i avisen i dag, ser frem til å handle hos deg igjen". No har eg ikkje abonnement på sunnhordaland avisa, men dette er nok artikkelen som er referert. Alt eg klarer å lese er "For eitt år sidan sette Jorunn Hernes punktum for eit 12 år langt såpe­eventyr. No viser det seg at eventyret ikkje var ute likevel.". Datert 8.juli 2015

Mitchells Wool Fat er vanskelig å skumme opp med hardt vann ( mineralrikt) vann som er det vanligste i bruk i utlandet,dvs grunnvann. I Norge har vi bløtt overflatevann,som ikke gir disse problemene.Er enig med Sandman at det er best å bruke svinebustkost på denne såpen som jeg også bruker med glede.Et godt tradisjonsprodukt fra Good Old England!

Mwf er utrolig god såpe og den koster heller ikke så mye.deñne såpen som nevnt tidligere er litt vanskelig å skumme opp I hardt vann.men ikke her I norge.Den har en frisk og god lukt, etterlater huden din myk og fin.Det er ikke uten grunn at denne såpen er kjent som en favoritt blant tradisjonelle barbering forum.og blir snakket så mye positivt om dette er en knall såpe. ;)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...