Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
DEbra

Fersking med mye å lære!!

Recommended Posts

Jeg har barbert meg med DE høvel i lengre tid. Det fungerer veldig bra, og jeg bør vel være veldig fornøyd da og slå meg til ro med det?

Nei, nå er det kniv som gjelder! Det er veldig spennende å trene på stropping og håndtering av kniven. Ja de to første gangene med barbering gikk det ikke så bra. Skjegget var to dager gammelt og kniven lugget. Var den ikke slipt opp? Men jeg vet at han som satte opp kniven gjør skikkelig arbeid, så det var nok dårlig stropping og håndtering av kniven som var årsaken. Nå får jeg frem litt mer av skarpheten i kniven. Og gleder meg over det - de små fremskrittene! Men jeg har mye å lære og prøver å få med meg litt fra alle dere som har mye erfaring! Men fint om noen kommer med litt tips til meg her også!

Et lite spørsmål, har dere forslag til en olje som fungerer til å knivbladet? Jeg har en kniv med rør på ryggen og oppdaget litt rustflekker da jeg skulle sjekke. Har brukt olivenolje, men det er nok ikke bra nok, tror jeg, for jeg trodde jeg hadde vært nøye med tørking og oljing.

Et annet spørsmål; Fitjarsoap hadde et kurs i knivbarbering i 2012. Men de har jo sluttet, og var jo ellers så langt unna. Men er det noen som vet om kurs eller noen som kanskje kan gi litt veiledning. Jeg er i Oslo en gang i blant og bor på østlandet.

Ny barbering i dag. To dager gammelt skjegg. Dumt kanskje å ikke barbere seg hver dag nå i starten. Føler at jeg gikk et skritt tilbake i dag, for jeg synes kniven var sløv og lugget i skjegget. Jeg regner med at kniven skal være så skarp at den kutter lett gjennom skjeggstubbene. Det er ihvertfall det jeg opplever med en høvel. Og de godt stroppede og slipte knivene blir kanskje enda skarpere enn barberbladene?

Jeg kan si litt om stroppingen. Jeg bruker for tiden en hengende stropp som er 3 tommer bred. Jeg har prøvd både x-bevegelser der jeg beveger bladet utover, og rette bevegelser der hele bladet er innenfor på stroppen. Hva er å anbefale for denne stroppen?

Stroppen har en side av lin som jeg tar ca 20 omganger på og en side av lær som jeg tar ca 10 på. Jeg er nøye med å holde stroppen stram. Og trykker ikke på knivbladet, men prøver å la det gli jevnt. Og selvfølgelig med ryggen først.

Jeg har også en paddle strop av den typen som er på en ramme og kan strammes. Men jeg liker av en eller annen grunn ikke den stroppen så godt.

Før barberingen bruker jeg mye varmt vann, barberhåndkle og også litt olivenolje på huden. Jeg kutter meg lite, men så er jeg jo veldig forsiktig også da.

Men kniven som sagt er sløv...

Noen som har et tips eller flere?

Personlig så barberer jeg meg skjeldent (så og si aldri) to dager på rad med kniv. Det har ingenting med irritasjon eller noe å gjøre, men jeg får så tett barbering med kniv at det er lite å gjøre dagen etter. Med høvel kan jeg fint barbere hver dag.

Angående sløv kniv: Er den ny? Har den blitt satt opp korrekt? De fleste nye kniver er ikke klare til bruk. Om du ikke har fått den slipt opp av en som kan jobben bør du gjøre det før du fortsetter. Det er noen her i Oslo som sliper, samt et sted i Bergen iirc.

Takk for svar!

Jeg vet at den kniven som jeg kjøpte, en Heljestrand kniv, er satt opp skikkelig. Men jeg skal kun bruke paddle strop på denne og det har jeg ikke konsekvent gjort. Jeg har brukt hengende stropp i tillegg til paddle stroppen og sikkert stroppet for dårlig også. Så nå er det å sende inn kniven til ny sliping.

Jeg har jo lært av dette at (riktig) stropping er viktig.

Og når jeg får oppleve en skarp kniv for første gang skal jeg prøve å skjerpe meg slik at jeg holder kniven skjerpet.

Jeg forstår det slik at du har en del erfaring med knivbarbering når du klarer å få så tett barbering. Du barberer da kanskje WTG, XTG og ATG? Foreløpig er det høvel jeg må ty til for den siste finishen selv om jeg har gått over flere ganger med kniven.

Kan ikke påstå at jeg har mye erfaring. Begynte i juni i fjor. Testet høvel første gang for en uke siden etter det, så da har det vært kniv 2-3 ganger i uken i litt over et halvt år.

Kjører stort sett bare 2 passes, og ikke helt WTG etc. Har funnet en miks som gir meg veldig god barbering. Stort sett WTG første, men noe av det er XTG grunnet sær vinkel. Går helt fint. Andre pass er stort sett ATG med noe XTG der retning er sær igjen. Det gir meg mer enn bra nok til hverdags. Hoppet over på høvel igjen nå, fordi jeg merker at knivene trenger en oppfriskning, og jeg har ikke funnet meg en Naniwa 12k enda. Har nok masse å lære på stroppesiden enda selv.

Ellers må jeg bare si at Martin de Candre er den beste såpen jeg noen sinne har vært borti. Fitjar kommer nok kanskje på andreplass. Bruker hovedsaklig MdC, men brukte Movember på å teste ut forskjellige barbersåper hver gang kjøpte en del forskjellig i starten) og det varierte fra middelsmådig til grusomt. Et par såper jeg har er så horrible at jeg tror det ville vært bedre å barbere seg uten.

MdC koster en del, men den er ekstremt drøy i bruk, og kommer til å kjøpe en til når den jeg har nærmer seg slutten. Beste hverdagsluksus jeg har vært borti!

Har nå levert Heljestrand kniven min til Tyfonikus. Det er vel sannsynlig at han må slipe den. Jeg har også en Hart Steel kniv som skulle være shave ready, men som også oppleves som noe sløv. Det er frustrerende. Problemet er at jeg ikke har noe å sammenligne med annet enn barberhøvler. Noe uskarphet skyldes sikkert at jeg har stroppet for dårlig, men føler nå at stroppingen har blitt bedre. Dessuten kan det vel ikke være så vanskelig heller? Den hengende stroppen som er 3 tommer på bredden synes jeg (og håper jeg) er enkel å bruke. Jeg bruker ikke x-bevegelser på den, men er jo nøye med å holde knivbladet flatt når jeg stropper.

Ja. belowyn, sliping er et nytt nivå som jeg ikke skal begi meg ut på på lenge. Men spennende tror jeg det er. Og har en fått erfaring med det andre som stropping og selve barberingen så er det sikkert lurt å lære litt om skjerping.

Interessant det du skriver om såper. Jeg har en Brutalt bra barbersåpe og en Mitchells Wool Fat såpe. Hadde tidligere noe såpe fra Fitjarsoap. Jeg synes de såpene er bra, men skal ikke påstå at jeg har så mye å sammenligne med. Kanskje jeg kjøper meg en Martin de Candre såpe etterhvert.

Hvor mange og hvilke passes er det jo en del meninger om. Tyfonikus mener at når kniven er skarp så skal det vel holde med WTG. Jeg prøvd ut både WTG, XTG og ATG med kniven, men føler at det nesten er like mye skjegg etter barbering som før (hehe). så for å bli presentabel må jeg ta en omgang med høvelen.

Når du nevner vinkler så kan det være viktig for alt det jeg vet. Jeg ser det hvertfall når jeg bruker høvel. Og så er det jo at at hårene vokser i forskjellige retninger i ansiktet for mange av oss. Jeg har erfart at nede på halsen på høyre side må jeg bruke høvelen ATG på første pass. På venstre side fungerer det best WTG.

belowyn, har du klart holdekniven skarp i et halvt år så synes jeg det er bra. Da har du sikkert tak på stroppingen.

Synes du det gikk greit å lære teknikken med kniven eller tok det noen måneder for deg?

Da du hadde skarp kniv, hvordan var den da i forhold til en DE høvel med skarpe blader?

belowyn, har du klart holdekniven skarp i et halvt år så synes jeg det er bra. Da har du sikkert tak på stroppingen.

Synes du det gikk greit å lære teknikken med kniven eller tok det noen måneder for deg?

Da du hadde skarp kniv, hvordan var den da i forhold til en DE høvel med skarpe blader?

I følge mange bør en kniv holde mye lengre om den stroppes rett, men det er et skritt i riktig retning.

Teknikken gikk greit for min del. Jeg tok det forsiktig, og har vel ikke hatt noen problemer i det hele tatt. Barbering nummer en var allerede bedre enn høvelbarberingene jeg hadde hatt, og ble enda bedre etter 3-4 stk.

Har prøvd mange barberblader. Feather har jeg brukt en god del, men tror vel kanskje at jeg er mer fornøyd med Astra Superior Platinum til vanlig. En god kniv slår alt jeg har prøvd uansett ned i støvlene, men det er greit å ha i bakhånd, da det går en 5+ min mer med kniv en høvel når det skal stroppes. Prøver å ta meg god tid på morgenen, men av og til er det greit å spare noen minutter.

Det er veldig interessant å lese at du allerede fra første barbering med kniv hadde bedre resultater enn med høvel. Høvel for meg fungerer veldig bra, og jeg har prøvd mange forskjellige blader og høvler, og med stort sett veldig bra resultat; barberingen blir tett og behagelig. Spesielt liker jeg høvler som Merkur Futur og Merkur 39c slant som går for å være litt agressive.

Når det gjelder kniv er det vel slik at du merker med en gang når den er skarp; den glir vel da gjennom skjegget uten at du trenger å skyve noe særlig på.

Jeg må prøve å finne ut hva jeg gjør feil. Utgangspunktet er selvfølgelig at kniven må være shave ready, dvs ordentlig skarp. Resten er vel opp til meg (for å holde på skarpheten lengst mulig). Kan det være at jeg stropper feil; nå tenker jeg i første omgang på Hart Steel kniven og den hengende stroppen.

Hvordan stropper du , belowyn og hvilken stropp bruker du?

Jeg bruker barberhåndkle og litt olivenolje før jeg koster inn såpa. I går droppet jeg oljen og det føltes ikke som det ble mer friksjon på huden. Så kanskje olje er litt unødvendig hvis såpa er bra.

Jeg skal ikke klage på mye kutt og plager med barberingen med kniv, men jeg må gå over mange ganger på samme sted. Så da er vel kniven uskarp da?

Hadde vært fint å få en til å se på Hart Steel kniven også.

Belowyn, det hadde vært fint å få noe detaljer om hvordan du forbereder barberingen og hvordan du barberer; for du må utvilsom gjør mye riktig.

Ellers så er jeg interessert i hvilke kniver du har og om du har noen preferanser på kniver. Og om du fikk en til å sette opp knivene før du begynte med kniv.

Det er veldig interessant å lese at du allerede fra første barbering med kniv hadde bedre resultater enn med høvel. Høvel for meg fungerer veldig bra, og jeg har prøvd mange forskjellige blader og høvler, og med stort sett veldig bra resultat; barberingen blir tett og behagelig. Spesielt liker jeg høvler som Merkur Futur og Merkur 39c slant som går for å være litt agressive.

Når det gjelder kniv er det vel slik at du merker med en gang når den er skarp; den glir vel da gjennom skjegget uten at du trenger å skyve noe særlig på.

Jeg må prøve å finne ut hva jeg gjør feil. Utgangspunktet er selvfølgelig at kniven må være shave ready, dvs ordentlig skarp. Resten er vel opp til meg (for å holde på skarpheten lengst mulig). Kan det være at jeg stropper feil; nå tenker jeg i første omgang på Hart Steel kniven og den hengende stroppen.

Hvordan stropper du , belowyn og hvilken stropp bruker du?

Stroppingen min er vel der det skorter litt. Jeg kjøpte en 3" stropp fra ScrupleWorks i Bergen, og fikk med en treningsstropp også. Veldig fornøyd. Kostet litt, men godt håndtverk, og produsert lokalt er fine greier :)

Den er hengende, og jeg har vel også slacket litt med x-stropping, som kanskje er det som gjør at den ikke har holdt lengre enn et halvt år.

Jeg bruker barberhåndkle og litt olivenolje før jeg koster inn såpa. I går droppet jeg oljen og det føltes ikke som det ble mer friksjon på huden. Så kanskje olje er litt unødvendig hvis såpa er bra.

Jeg dusjer, bruker en annsiktssåpe fra Musgoe i dusjen, og hiver på litt pre-shave-oil når jeg kommer ut. Barberhåndtklede rett før såpa skal på, og skummer opp i annsiktet. Fungerer ypperlig for meg, men jeg merker veldig godt forskjell på god og dårlig såpe de gangene jeg har testet ut noe rart.

Jeg skal ikke klage på mye kutt og plager med barberingen med kniv, men jeg må gå over mange ganger på samme sted. Så da er vel kniven uskarp da?

Det er mulig. Kan vel være en del på teknikk og prepp også, men kan godt hende den har blitt sløv.

Hadde vært fint å få en til å se på Hart Steel kniven også.

Belowyn, det hadde vært fint å få noe detaljer om hvordan du forbereder barberingen og hvordan du barberer; for du må utvilsom gjør mye riktig.

Ellers så er jeg interessert i hvilke kniver du har og om du har noen preferanser på kniver. Og om du fikk en til å sette opp knivene før du begynte med kniv.

Jeg har kjøpt kniver på bruktmarked, og noe fra nettet. Jeg fikk Bjørnar på østkanten til å sette opp to av knivene mine. Han er knallgod på bryning, og kom også med en god del råd og tips. Jeg kan gi deg eposten hans i PM, så kan du høre med han.

Jeg kan ordne info om knivene og kanskje bilder om ikke for lenge. Ordner fotoboks hjemme, da jeg fikk noen eldre kniver av min grandonkel som tilhørte hans grandonkel igjen, som jeg ville dokumentere skikkelig, og så prøve de senere.

Helmax belowyn!! Flott at du har tatt deg tid til å svare meg!

Ellers er jeg optimist fordi Tyfonikus hjelper meg i "nøden". Så jeg tror det blir bra etterhvert.

Beste barbering så langt! Denne gangen droppet jeg høvelen som avslutning på barberingen.

Den siste videoen til Robert Aarberg, "Selvbarbering", har gjort meg oppmerksom på teknikker som gjør at barberingen blir mye bedre enn før. Så dette skal jeg trene på. Jeg har holdt kniven for flatt og har hatt for liten fart. I tillegg har jeg ikke sett hvor viktig det er å strekke ut huden. Så er det grepet på kniven da. Og hvilke retninger jeg barberer. Men det blir jo noen kutt for kniven kommer litt feil inn på huden noen ganger. Regner jo med at det er bare i begynnelsen. Det er morsomt å oppleve at kniven (Hart Steel) er skarpere enn jeg tidligere trodde og det går an å få en tett barbering. Ikke det at jeg har det enda, men jeg ser at jeg er på vei.

Jeg leverte jo Heljestrand kniven min til Robert Aarberg og trodde at den måtte slipes. Han opplyser at den er skarp og fin og ikke trenger sliping. Det er forresten denne kniven som han bruker på videoen og skryter av. Det blir spennende å få den tilbake og kjenne forskjellen i forhold til Hart Steel kniven. Heljestrand kniven blir nok helt sikkert en del mykere mot huden.

Og så er det oppløftende å merke at jeg ikke sløver knivene med stroppingen min.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this