Jump to content
Barbershop.no forum
120d

Erfaringer som nybegynner med skjegg

Recommended Posts

Har de siste månendene opparbeidet meg et greit skjegg. Ca.5cm. Har slitt endel med uren hud i voksen alder, lite kviser i ungdomstiden. Huden i ansiktet blir litt tørr, men fortsatt popper det opp kviser her og der. Det var noe av grunnen til at jeg nå anla helskjegg, for å skjule huden. Men jeg sliter veldig med flassing. Skrubber jeg skjegget med hånda så flasser det veldig mye. Bruker skjeggsåpe og skjeggolje. Men fortsatt tørr hud og endel kviser. Må liksom spre skjegget å ta oljen direkte på huden med fingeren. Noe som da kan skje er at det blir for mye olje og kviser kan oppstå. Noen ganger tar jeg i olje flere ganger om dagen hvis jeg ser det er tørt. Ca.5 dråper hver gang. Den tørre huden er rundt hele hakeområdet. Ikke så mye langs kinnet.

Hvor ofte vasker dere skjegget og oljer det? Trenger alt av tips og erfaringer med produkter. Har bestilt skjeggbalm nå for å prøve.

Takker for all hjelp!

Guest Mlv

Hei.

Slet en del med flass selv det første året med skjegg. Men når jeg kjøpte meg ei skikkelig god børste og begynte å børste skjegget både på undersiden og oversiden så avtok det nesten umiddelbart. Vasker skjegget en gang om mårran og som regel en gang i løpet av kvelden. Bruker den olja du får kjøpt som sprayflaske. To spray om mårran fordelt godt i begge hender og påført først under skjegget så over (lett kamming og børsting etter oljing for å få fordelt det) og på kvelden bruker jeg bare en påføring om det er tørt. Har ca 20 cent med skjegg nå og føler at for meg så holder oljinga mer enn nok men dette er jo forskjellig fra person til person.

En annen ting du kanskje burde være obs på er hvordan du tørker skjegget etter vask. Sliter du med tørr hud bør du tørke det helt inn til rota men vær skånsom når du gjør det. Du kan og påføre olje helt inn til rota om du fordeler olja på begge hender og "dytter" inn olja fra halsen og oppover.

Bare husk å bruke såpe som er beregnet for skjegg. Head and shoulders og andre hårprodukter tar drepen på huden og for all del ikke finn på å dra fram hårfønern. Kjøp ei god børste f.eks den fra captain fawcett og en god kam som har brede tenner. Sjekk ut beard baron på youtube så finner du massevis av tips og triks og prøv deg fram med diverse til du finner det som passer deg best. Har selv spart i litt over to år nå og det har tatt litt tid før jeg fant ut hva som funker best.

Kortversjon: 1: god børste og kam 2: riktig shampoo/såpe 3: jevn fordeling av olje 

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...