Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Thogster

Hvor går det galt?

Recommended Posts

Hei,

Det har nå gått to måneder siden jeg fikk min første tradisjonelle høvel, og mens jeg nyter overgangen til barbersåpe og kost, sliter jeg med å få en glatt barbering. Jeg har sett flere guider på YouTube, men er fortsatt et stykke unna å få en jevn og tett barbering, men med så mange ulike nye elementer i barberingen siden jeg gikk vekk fra Gilette Fusion-høvel og trykkboksbarberskum, synes jeg det er vanskelig å finne ut hvor det går galt. Derfor tenkte jeg å oppsøke litt hjelp her på forumet, og få tips til hva jeg bør forsøke å endre.

Først utstyret:

Mühle Rytmo Black Fibre

D.R. Harris barbersåpe, Malborough

Astra Superior Platinum / Feather Hi-Stainless

Portland General Store Whiskey After Shave Splash

Rutinen:

Der jeg har et tall med både og a og b så er det ulike måter jeg har prøvd utifra forskjellige videoer jeg har sett på YouTube.

1) Legge barberkosten i en porselenskål med veldig varmt vann.

2) Dusje i varmt vann. Siste 15 sekundene dusjer jeg direkte på ansiktet.

3) Fyller vasken med varmt vann, heller ut vannet fra porselenskålen.

4a) Rister forsiktig ut litt av vannet fra kosten, surrer den i barbersåpen i ca. 3 sekunder, og begynner å svirre kosten rundt i porselenskålen med og mot klokken i 30-60 sekunder.

4b) Klemmer ut vannet fra kosten, surrer den i barbersåpen i ca. 20-30 sekunder, og begynner å svirre kosten rundt i porselenskålen med og mot klokken i 60 sekunder. Tilfører noen dråper vann i ny og ne.

5) Påfører skummet i ansiktet. Surrer rundt, og forsøker å få et heldekkende lag.

6a) Én gang nedover (WTG?), én gang sidelengs mot munnen og én gang sidelengs fra munnen (XTG?). Oppover på halsen (ATG?) under de to siste rundene. Klemmer ut det innerste skummet for siste runde.

6b) Én gang nedover, én gang sidelengs mot munnen og én gang oppover. Klemmer ut det innerste skummet for siste runde.

7) Skyller av først med varmt vann, og så kaldt vann i 20-30 sekunder. Tørker vekk de største dråpene av ansiktet.

8) Påfører facial toner.

9) Påfører after shave.

Problemet:

For det første så blir det ikke en spesielt tett barbering. Spesielt i halsregionen, på haken og i barteregionen blir det dårlig. Kinnene blir også dårlig om jeg ikke kjører en runde med å barbere oppover. Jeg prøver ofte også å bli kvitt skjegget på halsen med en ekstra runde, men det begynner å svi og jeg sliter med "razor burns" i etterkant.

Noen har fortalt meg at jeg kanskje har en for snill høvel. Kan det ligge noe i det? Fikk et tips om å bygge opp bladet ved å legge til et tilklippet blad under bladet. Kan det fungere? Kan det være at barberskummet ikke er godt nok? Har prøvd å lage dette på flere måter, uten at det har blitt noe nevneverdig bedre.

Jeg har noe fet hud, og sliter periodevis med en del kviser, spesielt i pannen, men også i området som skal barberes.

Jeg setter pris på ethvert tips. :)

- Hvorfor svirrer du kosten 3 sekunder på såpen og deretter 60 sekunder i skål, før du lager såpeskummet? Tror fint du kan sløyfe det første steget, om du vil spare litt tid.

- Måten du bruker begrepene WTG/XTG/ATG viser at du kanskje ikke helt forstår meningen? Skjeggets hår (grain) vokser i ulike retninger på ulike steder av ansiktet. Å barbere "with the grain" handler om å barbere med vekstretningen av skjegget, ikke nødvendigvis en spesiell retning over ansiktet som helhet. La skjegget gro 2-3 dager og studer i speil/med hånden hvilken retning skjegget faktisk vokser på ulike områder på ansiktet (har du ikke gjort dette vil du sannsynligvis bli overrasket over hvor stor variasjon det er på skjeggets vekstretning). Prøv å huske hvordan skjegget vokser, og barber WTG/XTG/ATG i forhold til hårretningen.

- Har du forsøkt å holde samme rutine, men bruke den gamle Gillette-høvelen i stedet for DE-høvelen? Da vil du få en indikasjon på om høvelen i seg selv er et problem.

- Vær også nøye med vinkelen høvelen har mot ansiktet. Tradisjonelle høvler krever at du selv bestemmer vinkelen, i motsetning til flerbladshøvler.

- Skyll/fukt gjerne ansiktet jevnlig mens du dusjer, og ikke bare de siste 15 sekundene, så får hårene tid til å mykne opp.

Heisann.

Kjenner meg godt igjen.

Noen tips. Poenget med barberkrem er at den er alkalisk, dette gjør hårene "sprø". Derfor bør du prøve å få en litt tørr blanding, noe likt det man får ut av en trykkboks.

Videre MÅ skummet få tid til å reagere med hårene, ca 3 min.

Anbefaler Musgo Real pre shave såpe, påfør dette først, så barberskum over.

Musgo Real vil også hjelpe på kvisene:)

Ang. DE barbering. DE fungerer bare på meg om jeg har 3+ dagers skjegg. Mange skryter veldig, men DE fungerer dårlig om man har stivt skjegg (kanskje derfor folk sluttet å bruke det) Jeg har snakket med noen eldre herrer ang dette og alle begynte med gillette Mach 3 eller lign. når dette kom på markedet og gikk aldri tilbake.

Jeg bruker selv Musgo Real pre shave såpe, proraso barberkrem og Gillette Fusion. Bruker bladet ca 1 måned med barbering annenhver dag.

Håper dette hjelper:)

Kent

Kan ikke si meg helt enig i det du skriver om DE barbering. Jeg har selv vært gjennom flere versjoner av Gillette gjennom årene, og la opp med Mack 3. Og det var ikke fordi jeg ikke var fornøyd med Mack 3 - for det systemet var det beste jeg hadde hatt så langt. Men det var kostnaden på blader som fikk meg til å se på DE. Det er helt forferdelig hvilke priser monopolisten Gillette opererer med i dette landet. Og nå etter å ha gått 100% over til DE-barbering, vil jeg påstå at resultatet blir minst like bra som med Mack 3, men følelsen enda bedre. Den eneste forskjellen er at det er enklere med med disse 3- og 5-blader systemene. En kan barbere seg nesten i blinde. Men med litt trening går selve barberingen med DE-høvel nesten like fort, men en må være mer påpasselig for å ikke få kutt og så. Det krever litt trening for å få god teknikk. Resultatet blir minst like bra, og med god teknikk blir det også mindre eller ingen irritasjon og heller ingen problemer med inngrodde hår. Og om vi snakker om 1-dags hårvekst, står ikke DE-høvelen tilbake for noe. Jeg prøver å få tid til barbering daglig og har aldri problemer med det. Med hensyn til 3-, 5- eller flere dagers vekst, er det ingenting som er bedre enn DE-høvelen. Flerbladssystemene tetter seg bare til.

At du kan ha et Gillette Fusion i en hel måned å barbere deg annenhver dag, høres utrolig ut. Har aldri hørt om blader som holder ca 15 barberinger. Det fikk jeg aldri til med Mack 3. Ca 5 barberinger er det jeg legger opp til med DE-bladene, og det er akkurat det samme som jeg fikk ut av Mack 3 også. Men da jeg kjøper 100 blader til ca. kr. 160,- levert i postkassen, så sier det seg selv at når det kommer til pris, så er det i alle fall ingenting som slår DE-barbering.

Til trådstarter er rådet som også Haakon skriver. Kjenn over ansiktet ditt og kjenn hvordan hårene ligger, og barber WTG/XTG/ATG ut i fra det.

Hei
Mitt tips er å bruke myyye vann: Husk dette er våtbarbering :-)

Målet er å hydrere skjeggstubbene. De skal trekke til seg vann, ikke bare være våte på «utsiden».

For å få til det, må først den naturlige oljehinnen rundt skjeggstubben brytes ned. Dette gjøres med såpe og varmt vann.

– Bruk godt med såpe i skjegget når du du dusjer. Skyll bare vekk, og ikke tørk deg på haka når du går ut av dusjen.

– Bruk preshave krem, og legg så på varm hånduk (selv om du har dusjet først).

– Etter to-tre minutter skyller du vekk kremen og bruker masse varmt vann.

– Ikke bruk tid på å lage skum i skål. Ta heller litt krem på den varme kosten, og jobb opp skummet direkte på (den varme og våte) haka. Som Tyfonikus her på forumet sier: Kosten skal «sloss» med skjegget. Ikke brukes som en pensel! Da gir du såpa den tiden den trenger til å påvirke skjegget, og du får samtidig massert og «eksfoliert» huden.

– Skummet skal være kompakt, og ikke for luftig (luft gjør ingenting for skjegget). Om skummet du lager i skåla har mange bobler og er veldig «luftig», er det et tegn på at det er for lite vann i skummet (men det skal heller ikke være så vått at det drypper av det. Tenk «kompakt»). Du kan også til føre ett par dråper glycerol/glycerin på kosten eller i en skål, og så piske opp skum. Dette binder mer fuktighet i skummet. Fås kjøpt på apotek — samme type som man bruker i marsipan.

Jeg bruker to eller tre omganger: Først nedover. Så til siden (fra munnvikene og ut mot øret.På halsen, diagonalt fra midten og ned/ut mot nakken) Da ser jeg som regel helt ok ut, men kjenner litt stubber mothårs. Om jeg ønsker en helt 100% glatt barbering, tar jeg en siste runde, oppover.

Husk å prøve mange forskjellige typer blader, til du finner det som fungerer best for deg. Selv bruker jeg mye Derby og Gillette 7-O'clock.

Øv også mye på å finne optimal vinkel på høvla. Mange som opplever stubber etter tre runders barbering, har rett og slett ikke god nok teknikk.

Lykke til videre
– Mads

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this