Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
rudi

hjelp med barbering. tips

Recommended Posts

hei, jeg begynte å barbere meg med tradisjonell barberhøvel for 1 år siden, men har noen problemer med å få det til riktig. i starten så begynte jeg å blø hver gang jeg barberte meg, å fant da ut att man ikke skal gi noe trykk på høvelen når man barberer seg å skal bare la den glid uten trykk, mens jeg ga litt trykk på høvelen. men selv om jeg ikke gir noe trykk å bare lar den gli så får jeg fremdeles noen kutt.

det er stort sett på halsen jeg får noen kutt, det er ikke så mye men det er litt, enkelte ganger går det fint mens andre ganger ett par småkutt. det legger seg også noen merker her å der, spesielt der jeg kutter meg men også der jeg ikke kutter meg, litt røde prikker. jeg har sett på vidoer men er ikke helt sikker på hva jeg gjør feil, å det er litt irriterende med de merkene selv om de ikke er så store eller noe å ser de bare viss man står nærme å faktisk ser etter.

er det noen som kan gi tips i hvordan jeg kan få en bedre barbering uten att jeg får kutt å sånn? jeg kan skjønne att det kan være vansklig å få det til helt perfekt hver gang å att man kansje får ett kutt eller 2 innimellom, men hvill jo aller helst att det skjer så lite som mulig.

det jeg gjør under barbering er att jeg starter med å våte kosten litt, så tar jeg litt vann oppi skålen hvor jeg skummer barberkremen så det blir såpete. tar litt vann i ansiktet, så påfører jeg barberkremmen. jeg går over 3 ganger, første gangen så går jeg bare over får å redusere skjeggveksten ned, andre gangen så går jeg imot skjeggveksten i 1 retning, så siste gangen tar jeg det som er igjen siden noen plasser så vokser det i andre retninger. noen gangen å noen plasser så gjør jeg også flere strøk selv uten barberkrem siden jeg ikke får det helt glatt med bare ett strøk, som for eks ved munnen hvor jeg også har litt skjegg voksende. er det galt kansje å ta flere strøk uten barberkremmen å burde BARE ta 1 strøk? når jeg er ferdi så påfører jeg kaldt vann, tørker meg å påfører after shave.

kuttene kommer stårt sett under barbering nummer 2, det kan skje på første å men sjeldent. det skjer stort sett på halsen når jeg går imot skjeggveksten, noen gangen går det bra men som oftest får jeg vertfall ett eller 2 kutt.

noen som kan gi meg noen tips eller noe på å forbedre meg her?

Forbered huden bedre. Bruk varmt omslag etter at du har såpet inn annsiktet. Deretter skyll og påfør mer såpe/skum. Unngå å dra høvelen over "tørr" hud. Du kan kanskje vurdere å ikke barbere mothårs, men heller sideveis?

StAndre

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this