Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Sandman

Fitjar såpekokeri avvikles

Recommended Posts

Dagens nyhetsbrev fra såpekokeren på Fitjar bragte dårlige nyheter;

Av forskjellige årsaker velger Jorunn nå å avvikle såpekokeriet, til tross for at kokeriet og dets produkter er hyllet og ettertraktet som aldri før. Det er ifølge det nye "kosmetikk-regelverket" nå krav om dokumentasjon og analyser av samtlige produkter som selges, og dette medfører at små firmaer som bl.a. produserer kosmetiske produkter, ikke har ressurser som gjør det lønnsomt å fortsette.

Det er trist at et så vellykket firma, som i tillegg er norsk, ikke lenger ser det som mulig å fortsette produksjonen. Jeg håper imidlertid at Jorunn kommer sterkere tilbake, og ønsker henne lykke til videre.

Her er nyhetsbrevet:

Kjære alle kundene mine

nytt_kapittel.jpg
pixel.gif

Tiden er kommet for endring. Etter grundig vurdering har jeg tatt en avgjørelse om å avvikle Fitjar Såpekokeri.

Grunnen er at det i løpet av det siste året er trådt i kraft nye krav for markedsføring og salg av kosmetikk. For mitt lille firma får disse kravene så store konsekvenser at jeg ikke lenger ser det som tjenlig å fortsette driften.

Dette skjer i et år hvor:
1. Salget er bedre enn noensinne
2. Tilbakemeldingene fra mine kjære kunder er overstrømmende positive i inn- og utland
3. Firmaets økonomi er solid. (Jeg har hatt overskudd alle år fra jeg begynte og rekordresultat i 2013)

Likevel er saken slik at kravene som det nye kosmetikkregelverket innebærer er for omfattende til at det er økonomisk grunnlag for videre drift. Jeg har i alt ca 120 egenproduserte produkt og regelverket krever et omfattende dokumentasjons- og analysearbeid med hvert produkt. Jeg har derfor bestemt meg for å legge ned driften av Fitjar Såpekokeri, og finne andre aktiviteter å bruke energien min på.

Dette er selvsagt vemodig, spesielt med tanke på mine kjære kunder. Men jeg arbeider med å få andre (større aktører) til å videreføre deler av produksjonen, spesielt barberproduktene. Pr i dag er det usikkert om vi får dette til, men jeg håper at det løser seg slik at Fitjar Såpekokeri sine velrenommerte barberprodukter kan leve videre i en annen regi. Jeg har pr dato ganske bra lager av de fleste produktene, og de gjenværende varene vil bli solgt ut så lenge lageret rekker. Jeg vil selvsagt stå på for fullt for kundene mine, så lenge jeg har varer igjen å selge!

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this