Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
lappen

trenger hjelp til barbering med kniv

Recommended Posts

heisann godtfolk og takk til dere som sprer kunnskap her inne, det har trolig ført til et relativt greit møte mellom min nye barberkniv og mitt smukre fjes. Men selv om jeg anser første og andre barbering med kniv som vellykket har jeg fremdeles en meget lang vei å gå. Jeg presenterer her 3 klassiske nybegynnerspørsmål.

1: Hvor kan jeg få slipt kniven, og til hvilken pris?(er det noen i bergen som gjør dette?)

2: Da jeg hadde tatt mine første 3-4 passeringer ( som tok ca 10 nervepirrende minutter) Hadde barberskummet tørket inn og laget en slags hinne som førte til at kniven bare gled over hårene. Mer vann i blandingen kansje?

3: Jeg har ganske sensitiv hud i ansiktet og kan veldig lett bli rød/irritert over leppene. Er det noen produkter utenom barberskum og aftershave som kan forhindre irritasjon ved barbering?

På forhånd vil jeg gjerne få takke for svar og innspill.

Pre shave produkter kan hjelpe. Proraso PrePost og Trumpers skin food er jeg glad i, også finnes det barbersåpe/krem for sensitiv hud. Men jeg ble også rød da jeg forsøkte kniv.. ALT har med vinkel og trykk, eller fraværet av trykk :)
Lykke til!

Knivbarbering tar gjerne litt tid i starten, så når det gjelder problemet med at skummet tørker inn så skum gjerne inn bare enkeltområder av gangen :) Ellers er det bare å prøve seg frem med vannmengde i skummet. Det er mange brikker som skal falle på plass ved knivbarbering og det å få riktig skum er en av de. Lykke til :)

Til ditt spørsmål nr. 2: Du skyller vel haka med rikelig vann mellom hver omgang/passering – før du legger på neste lag skum? (ikke tørk av – la haka være våt hele tiden)

Jeg tar ofte litt ekstra vann på kosten om den begynner å bli litt tørr, før jeg legger på neste lag med skum.

Jeg liker å piske opp skummet direkte på haka ("face lathering"). Da føler jeg at jeg får fuktet skjegget litt ekstra grundig.

Hei igjen og takk for svar. Det går mye bedre nå. Jeg gikk til innkjøp av en preshave-oil, men det var vinkel, trykk og en varn dusj på forhånd som gjorde susen.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this