Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
DEbra

Olje er viktig!!!

Recommended Posts

Jeg vet at det er mange som sliter med sår hud og kutt i forbindelse med barbering. Det kan selvfølgelig ha flere årsaker som ikke skal listes opp her. Men jeg tror at årsaken i mange tilfeller er at man barberer seg uten å ha myket opp hud og skjegg med tilstrekkelig med varmt vann. Det er ikke uten grunn at det kalles VÅTBARBERING. Jeg har likevel i de ukene jeg har holdt på med dette erfart sår hud spesielt på halsen etter hver barbering, og også en del kutt. Ja, teknikken har selvfølgelig blitt bedre, så kuttene har også blitt færre. Men sår hud har jeg hatt selv om jeg har vært nøye med å bruke godt med vann og barberkrem.

Men jeg har oppdaget noe nytt! Bruk olje før barbering! I boken til Mads Nordtvedt "Klassisk barbering" som er å få kjøpt på Barbershop nevner forfatteren bruk av olivenolje. Jeg har googlet litt og ser at olivenolje brukes også som hudkrem. Og det er billigere å bruke olivenolje som preshave olje enn å kjøpe en spesialolje. Du kan få kjøpt en liter olje på Rema 1000 til 19 kr. Da jeg begynte med å smøre inn huden rikelig med olivenolje før barberingen forsvant problemene med sår hud. Nå barberer jeg meg med Feather blader og opplever behagelig barbering og behag etterpå. Herved er rådet gitt; bruk godt med olivenolje!

Hei! Er det noen av dere andre som har liknende erfaringer med bruk av olje? Eller kanskje mener at det ikke fungerer så bra? Det hadde vært veldig fint å få tilbakemeldinger på dette!

Jeg tror nok at den preshave oljen som finnes fungerer bra, men problemet er at den er dyr og kommer på småflasker. Dermed bruker man lite olje, ja for lite olje, og huden er for tørr under barberingen. Derfor bruk en god del olje! Da fungerer det, etter min mening, mye bedre!

Vel - jeg slet også med barberproblemer, og har prøvd diverse oljer. Og jeg liker det ikke.

Har en liten dyr flaske med Truefit&Hill preshave oil, og har prøvd olivenolje og argan-olje. Syntes det var sølete, og jeg følte meg ikke ren etter barbering. Synes heller ikke det gjorde problemene mine noe mindre.

Min løsning er å bruke proraso preshave cream i rikelige mengder på vått ansikt. Jeg har også sluttet å lage skum i en skål, men bygger opp skummet med børsten i ansiktet. Dette gir meg bedre og dypere innsåping (samtidig som det går kjappere). Skyller også høvelen i kaldt vann.

Dette gir meg en skånsom og tett barbering.

Men hvis du får gode resultater med olje, så er jo ingen ting bedre enn det. En ting jeg har skjønt er at barbering er en ekstremt individuell greie, og det som er best for noen er total fail for andre.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this