Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
DEbra

Barberhøvelens to sider

Recommended Posts

Hei!

Mulig at dette er omhandlet tidligere, men jeg prøver meg likevel...

Jeg lurer på om dere som bruker tradisjonell høvel bruker den kun på den ene siden, dvs snur bladet når den ene eggen er uskarp. eller bruker høvelens to sider (og dermed lar bladet stå på høvelen til bladet byttes ut). Grunnen til spørsmålet er at jeg har en justerbar høvel, men er usikker på om en innstilling blir helt lik på begge sider.

Er det forskjell på en innstillbar og en ikke innstillbar høvel når det gjelder om avstand mellom blad og høvelens hode er lik på begge sider, dvs om bladvinkelen blir den samme på begge sider?

Håper jeg uttrykte meg klart nok.

Min merkur futur er i hvertfall lik på begge sider og jeg prøver å snu mellom hvert drag. Altså jeg tar et drag feks på kinnet, skyller den, snur og tar et nytt drag. Er ikke sykelig opptatt av å bruke begge sider like mye, da blader blir sløve og er billige å bytte uansett :)

Takk for svar! Jeg har også en Merkur Futur høvel og har brukt den kun tre uker nå. Har nok hatt litt respekt for høvelen da den er omtalt som litt agressiv. jeg er nybegynner når det gjelder tradisjonell barbering. Men jeg brukte Feather blad den første uka, noe som førte til en del kutt. Har dermed blitt litt usikker på innstillinger, og på om høvelen er like "trygg" å bruke på begge sider. Dvs om høvelen har en mer agressiv innstilling på den ene siden. Fint å lese at du opplever at det blir likt på begge sider. Har nå gått over til Astra blader og har nå en mye mer behagelig barbering. Bladene har nok mye å si for resultatet. Det er sjelden jeg får sår hud nå selv om jeg barberer meg med, på tvers av og mot hårene hver gang. Jeg blir mer og mer vant til å bruke Futur høvelen, synes den har god balanse og er god og holde. Det fungerer også greit å komme til ved nesen selv om hodet på høvelen er stort. Men et godt tips til alle som har litt problemer med tradisjonell barbering er å bruke mye vann, varme opp huden med en god og varm dusj, bruke kanskje litt olje og en god og glatt krem eller såpe. Og prøv deg fram med vinkelen på bladet.

Det er fint om andre også kan komme med litt erfaringer om bruk av innstillbar høvel! :)

Hei

Jeg tar noen korte drag på den ene siden så på den andre siden for og så skylle den under vann.Det er bra med en ren høvel og da bruker du bladet jevnt ;)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this