Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Tyfonikus

Mads bok

Recommended Posts

Har nu lest boken "Barbering, med stål mot strupen", av Mads Nordtvedt. Dette er en bok som alle med kjærlighet til de tradisjonelle barbermetoder bør ha, og behandle den med respekt som de kristne behandler sin Bibel. Jeg trodde jeg visste det vesentlige på dette feltet, men en ikke barberer har gjort den frekkhet å belære meg. Og det var på tide, glimrende Mads! Det må uten tvil ligge et stort arbeid bak denne boken.

Norge har nok vært et U land når det gjelder å følge med tiden. I begynnelsen av min læretid var det kun Gillette som var kjent. Jeg mener å huske at "Blue Gillette" var de siste blader som var på markedet før "revolusjonen" kom til Norge. Da kom "Schick"! En plakat ble klistret opp på veggene i frisør salongene med bilde av 20 barberer, med teksten: "Dette ene bladet har barbert disse tyve barberere". Gillette svarte med "Silver Gillette" som også skulle være et langtidsblad. Dette var som sagt i Norge. Historien angående barberhøvler m.m. fascinerte meg. Selv harr jeg alltid ment at Gillette med 2 blader var de beste.

Til å kommentere i detalj hele boken vil ta for lang tid, og det er en del nyanser som vi kan være uenige i. Men jeg vil pirke litt: En slik bok burde skrives i en konservativ stil, og jeg skal ta ut ett punkt. Å skrive "barberer, barbereren" m.m. er ikke galt i følge norsk grammatikk. Ordet "barber" burde brukes, dette var et begrep som dekket flere tjenester i en barbersalong. Ordet Frisør kommer fra å frisere et hår, men alle vet at mange andre tjenester utføres i salongene. Er jeg en "frisører"? I riksmål ordboken, den på ett bind står det, uthevet, "barber". I den 4 bind store ordboken står det: "Barber/Barberer". I de fleste lexsika står det "Barber".

En annen ting jeg er litt undrende til er alt det som skulle til hver gang vi skal barbere oss. Jeg barberer meg hver morgen, jeg dusjer om kvelden. Da tar jeg godt med varmt vann i ansiktet, og så seper jeg meg inn. Og kun en omgang med kniven, aldri 2 eller 3. En god kniv trenger ikke å brukes mer enn en gang. Beklager at jeg nu er litt frekk, er de knivene som dere bruker egentlig gode nok? En god kniv skal heller aldri ha problemer med varmt vann og mykt skjegg, kontra kaldt vann.

Jeg vil nok lese denne boken flere ganger. Alle må gå til Barbershop for å kjøpe den. Boken koster ikke mye, og dere vil ha en juvel i dine hender. Tusen takk Mads for et glimrende produkt.

Hei og tusen takk for hyggelige ord, Robert.
Å lage denne boka var et kjempegøy prosjekt, og det er gleder meg virkelig at du finner noe fornuftig i den.
Supert å få konstruktive innspill, og momentet med å skrive "barber" er noe jeg skal ta med meg videre.
Jeg tenkte forøvrig selv på dette med en, to eller tre omganger senest i dag.
Når jeg startet med klassisk barbering, tok jeg alltid tre omganger — og ble ikke alltid helt glatt (jag var i starten fanatisk opptatt av BBS-glatt babering hver gang). Gradvis ble både kniv/høvel- og slipe-ferdighetene bedre, og haka glattere (og min holdning til BBS-glatt mer avslappa).
Teknikken på både barbering og sliping, har blitt bedre. Etter hvert kjenner jeg nå at jeg klarer meg med to omganger, men å komme ned på én omgang tror jeg nok ligger langt fremme for oss glade amatører (men gøy å strekke seg etter).

En annen side av saken er at jeg mener det er positivt å ta seg god tid på barberinga. Jeg mener det ligger en egen verdi i å gå bort fra det at ting skal gå så raskt som mulig — men dét er vel en annen diskusjon :-)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this