Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
shaver

gammel kniv- sliping

Recommended Posts

Ser at "gamle" barberkniver har fått en slags bue etter all slipingen?

Da tenker jeg på den langsgående eggen dvs fra nese til helen på kniven.

Var knivene/eggen "buet" I utgangspunktet, eller er de blitt slik av all slipingen?

Er det en fordel eller en bakdel iforhold til selve barberingen at en kniv er "buet" og ikke vinkelrett?

Å kalle det feilsliping er ikke riktig, i flere gamle bøker for barberere blir riktig slipeteknikk forklart slik at kniven skal få en svakt smilende egg, dette fordi en svak bue gjør at bladet/eggen følger ansiktets kurver bedre enn en helt rett egg.

Det er også mange eldre kniver som ble produsert med buet blad, mest sannsynlig av samme årsak.

Jeg har alltid ment at du kan ikke få en kniv skarpere enn det skarpeste. Men er det mulig at jeg her tar feil?

Jeg ga for mange år siden en Indisk kniv til min nærmeste venn. Jeg hadde intet godt å si om kniven. Den var umulig å få skarp, og jeg bedømte stålet i kniven som tredjeklasses. Nu skulle han prøve å sette opp kniven, stakkars mann, tenkte jeg. Og mirakelet skjedde. Det er rett og slett umulig å få den skarpere! Nu skal jeg sende en annen kniv til ham, og hvis denne er god, vil jeg anbefale ham.

Vi er blitt enige om at hemmeligheten bak dette mirakelet skal være mellom oss. Jeg har fremdeles store problemer om at dette er mulig, derfor må jeg flere prøver. Jeg vil i morgen sende flere mislykkede kniver til ham, og dere vil få informasjon så snart som mulig.

Ja, enig med dere karer. Jeg burde ha utdypet mitt svar noe mer.
Avrundede hjørner og litt lavere punkt midt på bladet er jo som dere sier, foretrukket av noen. Noen produsenter laget også slike kniver hvor ryggen og eggen fulgte den samme kurven. Så om det er en bue som er symetrisk, er den sannsynligvis slik fra fabrikken eller satt opp av en barberer som ønsket det slik. Men om ryggen er rett og buen er så markant at den oppleves som et litt «unaturlig smil» — og i tillegg er usymetrisk — er det som regel snakk om en feilslipt kniv.

Altså, med: «gamle barberkniver (som) har fått en slags bue etter all slipingen», tenker jeg på en bue som ikke er tilsiktet.

Da snakker vi som regel om en kniv hvor eieren har vært for tung på labben — med feil vektfordeling — og kniven har dermed blitt feilslipt. Dette er veldig vanlig i gamle kniver hvor eieren ikke hadde slipeferdighetene helt «i vater», slik at smilet også har blitt litt skjevt :-)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this