Jump to content
Barbershop.no forum
janmarti

Terningen er kastet !

Recommended Posts

Nå har jeg gått til innkjøp av et slags startsett med kniver fra StraightRazor.com.

For 70 dollar får jeg en shaveready kniv( vi får se)pluss en uslipt kniv til å lære oppsetting og stropping.Samtidig følger det med stropp og læretui til kniven.Alle delene erå få kjøpt separat til betydelig høyere pris.På bildene ser utstyret slett ikke verst ut,nå er jeg veldig spent.

Frakten er nesten like dyr , og så er det vel toll.

Blir vel moms og fortollingsgebyr tenker jeg, mener det ikke er toll på barberprodukter. Er litt spent på dette selv, for prisen er veldig lav.... Hold oss oppdatert :)

Virker ikke som det er toll på barberprodukter.

Ikke på kniver i allefall, men sikkert på såper kremer osv......

Jeg har kjøpt to shavetter fra Japan( Feather Artist Club DX Japanese Style og Foldbar) og selv om jeg så begge ble stoppet for kontroll av tollbehandling ble det ingen tilleggstoll.

Sparte noen hundrelapper på det i forhold til prisen her hjemme. :)

Knivene er kommet . Stroppen er av merket Buckingham & Sons med lær på en stropp og lin på den andre. Knivene virker ganske forseggjorte,men kunne vært blankere på bladet.Det er ingen fabrikkmerker eller andre tegn på bladet. Skaftet på den oppsatte kniven er av horn,men treningskniven har skaft av et rødlig treverk .Den oppsatte kniven har en jevn og pent slipt egg,men den består ikke hårtesten. Det fulgte med en ok bruksanvisning på stell og vedlikehold av kniven,men tegningene av hvordan barbering ,skjerping og stropping skjer var små og utydelige.

Jeg har lest her på forumet at denne hårtesten skal man ikke ta for høytidelig,men jeg syntes det ble et et noe middelmådig resultat av den første og hittil eneste barberingen.Siden jeg er helt grønn på knivbarbering kan jeg jo ikke regne med et topp resultat,men jeg tror jeg må få slipt kniven ytterligere.

Tollgebyret ble på 315 kroner.Jeg synes likevel jeg har fått mye for pengene fra straightrazors.com,og de har mange interessante tilbud på sett med Dovo og Dubl Duck kniver blant andre merker.

Hei Icecool!

Hva er oppsettet ditt mht såper og kniv.?

Mulig du har skrevet om det i et innlegg?

Jeg tror du spurte om noe kunne slipe for deg?

Jeg har brukt Fitjar Slåtterøy såpen min hver dag siden jeg fikk den.. Totalt forelsker i den ^_^ . Jeg dusjer alltid først, så bruker jeg pre shave oil (Art of Shaving sin er favoritten). Så selvfølgelig Fitjar såpe skummet opp i skål med min Muhle silvertip fibre kost (ekte grevling regnes som de beste kostene, men på såpe trenger jeg en stiv kost..). Kniven er en Dovo 5/8 full hollow. Til slutt after shave balm, som regel Trumpers skin food. Så tørker jeg godt av kniven. Noen sier at man skal stroppe lett noen få ganger etter barbering så det har jeg gjort. Som sagt er jeg ny med dette ;)
Hvordan er ditt oppsett?

*I ettertid angrer jeg på at jeg valgte en stropp som er smalere en kniven. Det er nok å huske på utenom å lære X-pathern i tillegg!

Jeg sjekket innleggene dine og ser at du fikk hjelp med kniven av Tyfonikus.Antar kniven ble råskarp?

Har som du skjønner brukt DE høvler ,favoritten ble etterhvert Merkur Progress med langt skaft.

Jeg roterer mellom Merkur Vision ,Gillette Ball End Tech, Merkur Progress og en Ever Ready SE,og prøver et bladmerke om gangen.

Har funnet ut Derby bladene faktisk passer godt til Progressen,selv om en del sier de er for lite skarpe.Gillette Blue og Astra er også bra.

Har fremdeles diverse bladmerker å prøve ut i rotasjonen,slik går kveldene ,he,he.. Så Progressen med Astra eller Derby er favoritten.

Har for lite tid om morgenen til å dusje,så jeg vasker godt med varmt vann,av og til tar jeg en pre- shave oil fra TOBS på først. jeg foretrekker såper fremfor barberkremer,og synes svinebustkosten klarer jobben bra mht oppskumming,liker å kjenne kosten massere huden.

Jeg bruker sandeltre såper fra TOBS og Geo F.Trumper for det meste,er også glad i Mitchell's Wool Fat men fant ut at den kan bli for tørr ved bruk av kniven. Jeg har en glyserinbasert Mama Bear såpeq som kanskje er bedre til kniv.?

Klarer du å få en helt tett barbering med kniven nå?

Hvis du ikke har fått noen ennå kan jeg sette opp kniven din. Tyfonikus kan også sette den opp. Send meg en PM dersom du ikke har fått ordnet det.

Jeg har også brukt DE høvel i to år nå, og favoritten er Progress med Astra! Morosamt.. ^_^
Fitjar såpene har også glyserin i seg, har ikke prøvd Mana Bear.. Trumpers er favoritt kremene mine, og jeg har Violet, sandeltre og kokkosnøtt. Jeg får ikke så god barbering ennå. Det var overraskende forskjellig fra shavette (etter min mening) så jeg trener enda på vinkel hehe.. Robert gjorde ikke annet en å stroppe kniven! Jeg fikk den tilbake og den var knall god!! Så der må nok min stroppe teknikk få skylden :) . Skal få meg en stropp som er like bred som kniven asap! har du prøvd Tabac såpen? Den lukter skikkelig digg og skummer veldig lett + at den ikke er så dyr heller! Gøy å utveksle erfaringer og tanker med en annen kniv novice!

Barbershop fører to stropper fra Mountain Mike som er like brede som kniven.De er dyre ,men sikkert gode..interessant at Robert klarte å stroppe kniven skarp uten å bryne den,men så er han en skikkelig barbermester.

Jeg har ikke luktet på Tabac,men har liksom innbilt meg at den lukter som våt urøkt tobakk...den har jo fått bra omtale på forumet her og også god bruker omtale på Barbershop,så jeg tar imot tipset og legger den på innkjøpslisten.

Jeg har noen fine guider om barbering ( en er beregnet på barberere som har kunder) så om du er interessert ,send med en PM med din mailadresse så sender jeg dem til deg.

SOTD
dusj
Trumpers skin food
Fitjar slåtterøy såpe
Muhle silvertip fibre børste
Dovo 5/8
Trumpers

Face latherd faktisk! Sliter med oppover WTG passet på høyre side av halsen, hadde vært greit hadde retningen vært nedover over alt :)
Men uber kult med kniv da..

SOTD:

Varmt vann i ansiktet.

Taylor of Old Bond Street Pre-Shave oil

Mama Bear's Chocolate Mousse Glycerine Soap

Omega Svinebust kost

Star Customs 5/8 kniv

Proraso Sul Filo after shave balsam

Musikk: The Beatles - Revolver

Dette er min første SOTD innlegg og andre gang jeg bruker kniv !

Det ble ingen kutt eller sår,men enten er kniven sløv eller jeg vinkler den galt. Kniven har en tendens til å lugge og jeg må ta flere pass medhårs for å få kuttet hårene.. Det er uvant med kniven og jeg er usikker på om jeg skal holde meg til å bruke høyrehånden konstant eller skifte til venstre hånden på venstre side.

Når jeg skal ta halsen feiger jeg ut,og fomler lenge.Det er derfor jeg har valgt en glycerinsåpe denne gangen som ikke tørker ut fort.

Jeg ble noe rød i kinnene,men alt i alt en fin opplevelse,og jeg gir meg ikke med dette!

Bare å stå på. Etterhvert som du får feelingen med kniven, så vil det bli lettere å ta hårene som vokser i "feil" retning.

Angående vinkel, så er det viktig å ha så liten vinkel som mulig, men nok til at kniven kutter hårene.

På halsen min vokser hårene i forskjellige retninger, og for å få tatt alt må jeg bruke en slags vindusvisker-bevegelse med kniven. Dette er for å få tatt hårene som vokser fra adamseplet og ut mot sidene.

Jeg bruker bare en hånd når jeg barberer meg, og det funker helt fint for meg. Om du vil bruke en eller to hender er bare smak og behag. Det er bare å prøve seg frem hva som er mest naturlig for deg.

Så jeg har hatt samme nærbutikk i mange år. En dag bet han bak disken seg merke i at jeg hadde bestilt fra barbershop. Vi kommer i snakk og det viser seg at han barberer seg med kniv. Vi har kanskje en litt sær spesiell hobby, men det er en del av oss! :P

SOTD

dusj

Trumpers skin food

Fitjar slåtterøy såpe

Muhle silvertip fibre børste

Dovo 5/8

Trumpers

Face latherd faktisk! Sliter med oppover WTG passet på høyre side av halsen, hadde vært greit hadde retningen vært nedover over alt :)

Men uber kult med kniv da..

Yo! Hva står SOTD og WTG for? Ha en strålende dag!!

SOTD: Shave Of The Day
WTG: With The Grain (med hårene — som regel nedover)

XTG: Across The Grain (side til side — f.eks fra munnvikene og ut mot øret)

ATG: Against The Grain (mot hårene — som regel oppover, men på halsen varierer det ofte)

Se også: http://straightrazorplace.com/srpwiki/index.php/Shaving_passes

Det er no brand kniver fra straightrazors.com

Jeg har sendt knivene til oppsetting hos Hakket Skarpere Slipeservice.

Når de er kommet tilbake prøver jeg på nytt.

Da er knivene kommet tilbake fra Hakket Skarpere Slipeservice med en adskillig bedre skarphet enn fra leverandøre. Hakket Skarpere har en rask service og jeg ble holdt underettet om arbeidets gang.Det ser ut til at dette startsettet jeg har kjøpt er av middelmådig kvalitet,men greit nok som en start.Første barbering i dag etter retur av knivene gikk relativt bra ,men jeg blir ikke helt glatt,og fikk et kutt.Dette er nok nybegynnerproblemer.

Er det noen som kan gi tips om stropping,jeg tror Tyfonikus anbefaler den ru siden av stroppen? Jeg vil helst ikke ødelegge eggen med en gang

Ja, "Hakkettskarpere" får utrolig nok skarpe kniver. Jeg kjenner den teknikken som brukes, og jeg hadde problemer med å ta det seriøst. Når det gjelder stropping, tok jeg i utgangspunktet de stroppene som var lerret på den ene siden og lær på den andre. Efter min mening bør ikke læret brukes, men hvis denne siden er av skinn, er det noe annet. Jeg har mange erfaringer som sier at kniven mister litt av sin skarphet hvis lær siden brukes. Muligens strykes det for fort på denne siden. Hvis lær siden brukes. ta små rolige X drag med minst 1-2 kilo trykk. Men konsentrer deg på lerret siden.

En annen ting som jeg kan ta med her er: Kniven må hvile i 24 timer efter en barbering for at eggen skal rette seg ut, ifølge også Dovo. Her vil jeg være ganske bastant! Dovo vet ikke hva de snakker om, like lite som de hevder at knivene er barberings klare. Skulle jeg glemme å stroppe kniven efter en barbering, da blir kniven ikke av det beste. Skulle jeg sepe inn en kunde 2 ganger, stropper jeg kniven en gang til. Har jeg 4-5 kunder efter hverandre, stroppes kniven med det samme efter barbering og også med det samme før ny barbering. Har kniven ikke vært i bruk på en dag eller to, er ikke kniven maks. Kniven blir bedre og bedre jo mer vi bruker den.

Takk for innlegget ditt Tyfonikus.

Jeg så enda en gang på videosnutten din om stropping,men ble litt forvirret ,da du i videoen stropper temmelig heftig og raskt ,men i innlegget skriver at små rolige drag bør brukes.

Jeg har en linstropp også,bør jeg bruke raske drag på den og og hvor hardt?

Forøvrig går knivbarberingen bedre ,enten fordi teknikken sakte men sikkert kommer inn,eller kniven blir bedre for hver bruk.Det kan jo være en kombinasjon selvsagt.

Kniven er nok ikke virkelig skarp ennå pga manglende stroppeteknikk,jeg kjenner god forskjell i forhold til høvelen.Dermed er jeg ennå rød og nuppete i huden ,men får ikke noe kutt å snakke om lenger. Bør jeg gå tilbake til høvel for en periode ,eller rett la være å barbere meg på noen dager ?

Tips tas imot med takk!

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...