Jump to content
Barbershop.no forum
janmarti

Terningen er kastet !

Recommended Posts

Hei janmarti.

Jeg mener at jeg fikk frem forskjellen angående stroppingen, hurtig/rolig. På video snuttene brukte jeg, lerret/lær stropper. Ikke lerret på den ene siden og skinn på den andre. Har du et godt lerret bør stroppingen kun gjøres på denne siden. Og hvis du vil bruke lærsiden, da må du ikke bruke hurtighet, men rolige og "tunge" X drag. Hvis den ene siden er av skinn, kan du bruke trygt denne. Bruk faste strøk på denne, på samme måten som på lerret siden. Men det er ikke nødvendig med hurtighet.

Det viser seg at min side også blir lest av den "store" verden. Med unntak av en i Norge, er kritikken unisont negativ fra alle. Men jeg har støtte fra 2 smeder og en energi ingeniør som forstår filosofien bak hurtig stropping. Jeg har mange ganger spurt meg selv, må vi slipe kniven flere ganger for året på en sten, og så jevne ut stenene støtt og stadig? Jeg har kontakt med mange personer hver dag. Ofte finner de barberutstyr fra far og bestefar, men aldri slipesten. En eldre mann sa at faren kun brukte stropp i alle år. Jeg har en kniv som har barbert minst 8000 personer. Denne kniven vet ikke hva en slipesten er. Jeg har nu en Eskilstuna kniv som jeg har barbert ca 350 personer med, og den er sylskarp, og det er kun stropp som er brukt.

Noe av det viktigste med barbering er å sepe seg godt inn. En grevlingkost gjør efter min mening ingen god jobb, den bare kiler og trenger ikke inn i skjegget. Jeg mener at svinebust er helt overlegen. Et annet råd, sep inn rett på huden. Hvis barberingen ikke skjer i forbindelse med en dusj, bruk hånden som et trau med å ta det varmeste vannet fra springen og gni dette flere ganger på de stedene som skal barberes. En god kniv trenger kun en innseping.

Gjør vi ikke dette unødvendig vanskelig?

Tyfonikus

Hej!

Også i Danmark følger vi med på denne side :-)

Jeg har med interesse læst en de forskellige indlæg på dette forum.

Hvor er det dog befriende at høre fra en rutineret fagmand som Tyfonikus, som faktisk har den erfaring, som ingen af os andre kommer i nærheden af. Ingen grund til at opfinde hjulet forfra igen! Denne "no nonsense" fremgangsmåde kunne mange lære af. Du må få tekstet dine youtube-videoer snart så også ikke-skandinaver kan forstå dem!

Noget af det som jeg undrer på er hvorfor folk i den vide verden har så negativ en indgangsvinkel til de metoder omkring stropping, som Tyfonikus beskriver.....uden først at prøve dem selv! Man kan diskutere teorien bagved frem og tilbage i uendeligheder, men prøv dog selv og se at det faktisk virker!

Tak for et godt forum!

Hilsen

Bjarke

Takk bkn. En venn gjorde meg oppmerksom på ditt innlegg.

Jeg vet at det er vanskelig å holde min fart på stroppen. En ny video som jeg har på min hjemmeside forklarer filosofien bak hurtigheten. Denne er dessverre på norsk, men jeg kan opplyse at jeg tenker på en engelsk tekst. Jeg er ikke dyktig nok i det engelske skrevne ord, men en engelskmann skal hjelpe til. Så det kommer.

En annen ting er at vi har en engelsk versjon som ble tatt opp i Eskilstuna. Denne ble fiasko. Det blåste kraftig så vi kunne ikke høre hva som ble sagt. Jeg reiser til Eskilstuna om ikke så lenge, og jeg vil lage et nytt opptak, og forhåpentligvis, vil denne bli tekstet på engelsk. Det er mye arbeid å gjøre dette.

Mvh, Robert

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...