Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
shaver

Ny med barberkniv.

Recommended Posts

Har brukt Vision og 39C om hverandre en stund med bra resultat. Fant ut at jeg skulle prøve barberkniv og det ble kjøpt inn Parker Shavette med utskiftbart blad.

Går ganske greit, et par kutt men ikke værre en det var med DB-høvelen I begynnelsen.

Ble litt sår nede på høyre side av halsen, der er det et område hvor vekstretningene på skjegget møtes og der er det svært vanskelig å få bort skjegget uten mange pass og da kommer sårheten. Noen som har tips for å få bukt med det problemet? prøver å strekke skinnet så mye som mulig.

Ellers så synes jeg at det å kunne se hvor kniven er på ansiktet ved knivbarbering er vanskelig, hendene er I veien! Lurer på hvordan bestefargenerasjonen så det de skulle med de små speilene de hadde foran seg!

Alt I alt synest jeg at knivbarbering gikk rimelig greit, men vil nok skaffe meg mer erfaring før jeg en gang skaffer meg en skikkelig barberkniv.

Først....Velkommen som knivbarberer!

Dette er vanlige startproblemer du skisserer.

Du vender deg fort til hvor og hvordan du skal ha hendene.

Når det gjelder vanskelige partier så tar det en god del prøving og feilig før du mestrer disse partiene. For min del så var det å senke tempoet med kniven som løste mye i starten. Skal du senke tempoet så må kniven være ganske skarp. Har aldri prøvd shavette, men hører enkelte mener at denne ikke blir skarp nok. Det er også for min sjeggvekst viktig å ha en veldig stiv kniv, så nå bruker jeg oftest nær wedge eller wedge.

Alt dette er prøving og feiling. Gjør du et bomkjøp av kniv, så selg den igjen hvis du ikke får den til, og kjøp en annen. Noen ganger er det spilleren, andre ganger er det faktisk utstyret, men du trenger mer erfaring før du er der.

Vet du, jeg ble anbefalt å sette opp tempo (litt) med shavetten. Det å ha ett blad mot strupen kan gjøre at du (kanskje) blir for forsiktig. Og etter å ha overvunnet frykten har jeg faktisk fått bedre resultater! Men for guds skyld vær lett på hånden.. ;)

Vet du, jeg ble anbefalt å sette opp tempo (litt) med shavetten. Det å ha ett blad mot strupen kan gjøre at du (kanskje) blir for forsiktig. Og etter å ha overvunnet frykten har jeg faktisk fått bedre resultater! Men for guds skyld vær lett på hånden.. ;)

Det er helt riktig at man blir svært forsiktig med hva hånden gjør med et barberblad mot strupen, :unsure: , men jeg får prøve meg fram :-)

Er jo ikke noen ungsau lengre, så nederst på halsen er jeg litt skrukkete og det er der jeg ofte får et kutt hvis jeg ikke strammer huden nok.

Først....Velkommen som knivbarberer!

Dette er vanlige startproblemer du skisserer.

Du vender deg fort til hvor og hvordan du skal ha hendene.

Når det gjelder vanskelige partier så tar det en god del prøving og feilig før du mestrer disse partiene. For min del så var det å senke tempoet med kniven som løste mye i starten. Skal du senke tempoet så må kniven være ganske skarp. Har aldri prøvd shavette, men hører enkelte mener at denne ikke blir skarp nok. Det er også for min sjeggvekst viktig å ha en veldig stiv kniv, så nå bruker jeg oftest nær wedge eller wedge.

Alt dette er prøving og feiling. Gjør du et bomkjøp av kniv, så selg den igjen hvis du ikke får den til, og kjøp en annen. Noen ganger er det spilleren, andre ganger er det faktisk utstyret, men du trenger mer erfaring før du er der.

Interesante opplysninger, takk for det :-)

Har etter dine opplysninger sett etter kniver med full wedge, men det er visst langt mellom dem? finner oftest "full hollow ground".

Har du noen tips om gode kniver med full wedge eller nær wedge (er det det som kalles quarter hollow?)

Interesante opplysninger, takk for det :-)

Har etter dine opplysninger sett etter kniver med full wedge, men det er visst langt mellom dem? finner oftest "full hollow ground".

Har du noen tips om gode kniver med full wedge eller nær wedge (er det det som kalles quarter hollow?)

Kontakt meg på roaarb@online.no

Jeg kan hjelpe deg

Har nå brukt barberkniv et par uker og det går bare fint!

Det ble littegrann blod med shavetten, men ikke mere enn med DB, men fikk ikke den helt tette barberingen med shavetten.

Noen sier at shavetten ikke er skarp/stiv nok.

Kom heldigvis i kontakt med "Tyfonikus", han anbefalte meg en "wedgeslipt" kniv og jeg gikk til innkjøp av det.

Den kniven (wedgeslipte) er minst dobbel så bred som shavetten og ser til å begynne med ganske skremmende ut, så det var med andakt jeg "satte kniven på strupen". :wacko:

Men, det gikk og går utrolig bra! den er hvassere enn shavetten, har ikke hatt store uhell, bare små risp, og da jeg oppdaget at huden må strekkes MYE og kniven holdes I riktig vinkel, gikk det veldig greit, vil ikke være foruten den kniven! :)

Strekker du huden på halsen også? Du ser at jeg synes at barberingen med min Feather shavette føles bedre, og det blir ett like godt resultat uten å strekke huden på halsen med hendene. Jeg strekker på skinnene da.. Men jeg spør for jeg får øveblikk tilbake kniven min fra honing og skal selv begynne med kniv barbering (!) :o Jeg kjøpte en full hollow pga god produkt omtale her på B.

Hei, ja spesielt på halsen strekker jeg huden godt, jeg er ikke lengre en ung mann og man blir litt skrukkete med alderen :lol:

så der er det lett å skjære seg. Fingrene blir litt glatte pga såpe/krem, men det problemet løser jeg med en liten tøyklut eller lignende, 5x10 cm eller så, holder kluten med venstre hand og trykker mot huden og strekker, den glir ikke. Strekk så mye du klarer, da blir huden stram og skjeggstubbene kommer fram.

Men, for alt I verden, ikke press kniven mot huden, la den gli med sin egen vekt over huden!

Supert at du har fått tak i en wedge @shaver, og jeg er glad du føler det går bedre. Øving gjør mester.

Jeg strekker huden på halsen ved å legge haken mot siden, og strekke den opp, samtidig som jeg holder to/tre fingre mot nedre del av halsen. Da trenger jeg ikke alum fordi jeg ikke er inne og roter i såpen.

Alle har sin metode, men alle har forskjellig sjeggvekst også. Finn din metode ved å prøve og feile.

Jeg hadde spesielt en episode i starten hvor jeg øvde på en knivteknikk som gjorde at kniven sto dypt i kinnet. :o Det var en teknikk jeg la vekk en stund. Så prøvde jeg igjen, og nå bruker jeg den hele tiden på haken hvor jeg har litt vanskelig sjeggvekst.

Lykke til videre!

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this