Jump to content
Barbershop.no forum
kjell_arne

Å bli en barberer?

Recommended Posts

Hvordan blir man en barberer?

Må man gå skole, i såfall hvor? (hvis det finnes?)

Jeg tenkt en del på dette å bli en barberer, søkt litt rundt om kring, men finner ikke ut noe.

Er dette en undergruppe av frisør?

Jeg er utdannet frisør (uten fagbrev), vi hadde ingenting om barbering!
Hadde vært gøy å få svar på Kjells spørsmål, svar svar!!!

Jeg er utdannet frisør (uten fagbrev), vi hadde ingenting om barbering!

Hadde vært gøy å få svar på Kjells spørsmål, svar svar!!!

Det er i dag ingen utdannelse for å bli barber. Jeg mener at den siste barber (merk, jeg bruker ordet barber) ble utdannet helt i begynnelsen av 1970. Barber faget i salonger sluttet tidlig på 1960 tallet, og min læremester hadde sluttet med dette før 1960, men han måtte ta det opp igjen da jeg startet min læretid. Men frisør fagskolen hadde dette til rundt 1970, og alle som tok denne eksamen "rørte" ikke en kniv efter dette. Derfor kaller jeg meg den siste barber, ikke kun av at jeg nu bruker min utdannelse, men at jeg også var den "eneste" som praktiserte som aktiv barber efter utdannelsen, Det var en salong i Bergen (den eneste) som drev med kniv barbering til og med 1971.

Jeg har lært opp frisører å barbere med kniv, og alle de fallgruver som følger med. Dessverre har alle disse gått over til shavette. Shavette er fusk, mener jeg Det er mye å si angående dette, men det får jeg la være.

Det har vært en del personer som ville komme i lære hos meg, men skulle dette skje, måtte jeg ha hele registeret som i dag kreves, mye av dette er tull, spør du meg.