Jump to content
Barbershop.no forum
kjell_arne

Å bli en barberer?

Recommended Posts

Hvordan blir man en barberer?

Må man gå skole, i såfall hvor? (hvis det finnes?)

Jeg tenkt en del på dette å bli en barberer, søkt litt rundt om kring, men finner ikke ut noe.

Er dette en undergruppe av frisør?

Jeg er utdannet frisør (uten fagbrev), vi hadde ingenting om barbering!
Hadde vært gøy å få svar på Kjells spørsmål, svar svar!!!

Jeg er utdannet frisør (uten fagbrev), vi hadde ingenting om barbering!

Hadde vært gøy å få svar på Kjells spørsmål, svar svar!!!

Det er i dag ingen utdannelse for å bli barber. Jeg mener at den siste barber (merk, jeg bruker ordet barber) ble utdannet helt i begynnelsen av 1970. Barber faget i salonger sluttet tidlig på 1960 tallet, og min læremester hadde sluttet med dette før 1960, men han måtte ta det opp igjen da jeg startet min læretid. Men frisør fagskolen hadde dette til rundt 1970, og alle som tok denne eksamen "rørte" ikke en kniv efter dette. Derfor kaller jeg meg den siste barber, ikke kun av at jeg nu bruker min utdannelse, men at jeg også var den "eneste" som praktiserte som aktiv barber efter utdannelsen, Det var en salong i Bergen (den eneste) som drev med kniv barbering til og med 1971.

Jeg har lært opp frisører å barbere med kniv, og alle de fallgruver som følger med. Dessverre har alle disse gått over til shavette. Shavette er fusk, mener jeg Det er mye å si angående dette, men det får jeg la være.

Det har vært en del personer som ville komme i lære hos meg, men skulle dette skje, måtte jeg ha hele registeret som i dag kreves, mye av dette er tull, spør du meg.

4 år var min utdannelse og 3 nye år hvis vi også skulle ta damefaget, og det samme for damefrisører som måtte ha 4 år og 3 år i herrefaget. I dag kreves utdannelsen 2 år, pluss et halvt år ekstra hvis vi vil ta begge fagene. Og vi lærte mye teori. Det ble fortalt meg at ca 40 år tidligere da jeg startet min utdannelse, var det medisinere som holdt foredrag. Dette pensum hadde vi fremdeles da jeg startet, dog var det ikke så strengt.

Drømmen min er å starte en egen disiplin, og det er interesse for dette. Det er mye å gjøre for å få dette til. Det er ikke sikkert at myndighetene vil godta det. osv.

Interesseant. Så eneste mulighet da er faktisk å finne en mester for å bli barberer, ikke frisørskolen! Spørsmål: Jeg trodde at du MÅTTE bruke shavette mtp renslighet?

Interesseant. Så eneste mulighet da er faktisk å finne en mester for å bli barberer, ikke frisørskolen! Spørsmål: Jeg trodde at du MÅTTE bruke shavette mtp renslighet?

Du kan finne en som lærer deg opp, og du kan jo resten i faget siden du er frisør. Lær deg barbering og start selv. Du kan ikke leve av å barbere, men så langt jeg har forstått så er du frisør, og da vil det bli en glimrende kombinasjon.

Shavette er lite hygienisk, og efter min mening burde det bli forbudt. En barberkniv er noe av det mest hygieniske som finnes. Jeg har snakket med noen i helserådet som har forståelse for mine argumenter. Jeg vil om ikke så lenge sende et skriv om dette til myndighetene.

Du kan finne en som lærer deg opp, og du kan jo resten i faget siden du er frisør. Lær deg barbering og start selv. Du kan ikke leve av å barbere, men så langt jeg har forstått så er du frisør, og da vil det bli en glimrende kombinasjon.

Shavette er lite hygienisk, og efter min mening burde det bli forbudt. En barberkniv er noe av det mest hygieniske som finnes. Jeg har snakket med noen i helserådet som har forståelse for mine argumenter. Jeg vil om ikke så lenge sende et skriv om dette til myndighetene.

Jeg er enig med deg Tyfonikus i at shavette virker som noe halvgjort juks ala frossenpizza,men er den mindre hygienisk enn en kniv?

Bladene kan jo skiftes ut,men det vil jo ikke skje hver gang.

Jeg antar du sikter til festemekanismen for bladet som vil samle opp bakterier. Jeg tilføyer at jeg ikke har sett en shavette i virkeligheten.

Jeg vurderer å gå over til knivbarbering,men bruke shavette som en mellomstasjon. Er dette bortkastede penger? Jeg er villig til å lære meg sliping og stropping.

Mvh

janmarti

Ja! Jeg har både hør at shavette er en fin overgang til kniv, og at shavette er totalt forskjellig fra kniv og dermed bortkastede penger..
Jeg ønsker meg også svar på dette.

Jeg vet at Tyfonikus har sterke meninger om stropping og sliping også @janmarti, du får ta et søk på forumet, så finner du hans utfyllende og gode innlegg om dette.

Jeg har nå brukt kniv nå i 5 eller 6 år snart (kommet ut av tellingen allerede), og kan ikke si så mye om shavette vs kniv annet enn det jeg hører og leser på div forum. Det sies at shavette ikke blir skarp nok, og at man bruker mye penger på nye blader da de ikke holder så lenge. Jeg bruker en frisør som barberer meg i nakken med shavette, og den lugger ofte ganske fælt. Jeg har selvfølgelig gitt henne en leksjon om "ekte" barberkniver.

Det jeg kan si er at jeg kun har hatt en kniv til sliping i disse årene, og det er kniven jeg startet med og som jeg lærte meg stropping med. Får du inn stroppingen så kan du fint la andre ta seg av å sette opp kniven.

Når det gjelder utdannelse, så vet jeg at de har en ettårig barber school i USA for frisører med fagbrev. De bruker dessverre shavette pga lovgivningen. Norges første elev starter der på nyåret, og hun får med en "ekte" kniv fra meg før hun reiser. Så får vi se hvordan det går :P

Takk for innlegget ditt Ralph.

Svaret ditt får meg til å helle mot kniv,men hvilken kniv?

Jeg har fått en reklame fra et nettsalgsselskap kalt Huckberry, de selger noen amerikanske kniver basert på australsk stål .Knivene er 6/8 hollow ground med en spiss nese. Ser flotte ut,pris 165 dollar + frakt og toll.Navnet er merkelig ,"The Blades Grim"

Hei janmarti

Anbefaler deg å velge et kjent kvalitetsmerke til din første kniv.
Har ingen erfaring med "The Blades Grim" selv, men ser de er litt diskutert på B&B: http://badgerandblade.com/vb/showthread.php/368648-The-Blades-Grim/page2

Alle knivene Barbershop.no har, er kvalitetskniver.
Denne vil jeg tro er et godt valg som "første kniv": http://www.barbershop.no/barberutstyr/barberkniv/barberkniv-dovo/dovo-barberkniv-sort-skaft-58

(da slipper du også å tenke på toll og lang leveringstid)

Et annet godt alternativ er en ny Boker: https://www.boker.de/us/straight-razor.html
Jeg har en ny-produsert Boker, og flere gamle. Alle er glimrende kniver. Den nye var faktisk shave ready fra fabrikken, noe som ikke er en selvfølge lenger.

P.S: Ser forøvrig at "The Blades Grim-knivene" er laget av "Austrian tool steel", ikke "australian" ;-)

Takk for innlegget ditt , Mads

Jeg har som du vil se ut i fra en annen tråd jeg har på forumet kjøpt kniver fra StraightRazors.com.

Jeg er ikke fornøyd med slipingen på den ene( den andre er en uslipt treningskniv),så jeg tenkte å kontakte en av de kyndige herrer her for å høre om han kan hjelpe meg.Vil gjerne komme i gang med knivbarberingen,men nå er det for mye ubehag.Knivene tror jeg er greie nok ellers.

Problemet når vi i dag kjøper kniver er at det ikke er kvalitetskontroll. Kniver blir nu solgt som en vare uten at noen tenker på at det er returrett også på denne varen. Jeg har mistet tellingen på alle de som spør meg om å sette opp knivene for dem, og jeg har ikke mer tid til å gjøre dette. Jeg tviler på at det er mange som selger kniver i dag som er faglig sett kvalifisert til dette.

La oss se på de som selger de mest kjente merkene. To helt "identiske" kniver kan være som natt og dag. Det er det samme med mine kniver. Jeg ser med det samme om knivene er av god kvalitet. Er de dårlig, sendes de tilbake uten at jeg kaster vekk tid med å slipe dem. Det kan her også dreie seg om dyre merkevare kniver.

Jeg har prøvd meg på disse knivene som skal ha hardt stål. Jeg tviler ikke på at noen av disse også kan være gode, men de som jeg har prøvd holder ikke stand, og her kaster vi vekk penger når vi kjøper disse. Jeg har mange ganger kommentert dette med hardt stå: HARDT STÅL HAR INGENTING Å GJØRE I BARBERKNIVER!

Når jeg setter opp 10 kniver, blir minst 2 kastet vekk som ikke holder den rette kvalitet, selv om knivene er identiske! Husk også, de gamle knivene ble laget av smeder som holdt sine hemmeligheter godt til brystet. I dag er det knivmakere som får ferdig stål som de, riktignok, bearbeider.

Tyfonikus

Har nu lest boken "Barbering, med stål mot strupen", av Mads Nordtvedt. Dette er en bok som alle med kjærlighet til de tradisjonelle barbermetoder bør ha, og behandle den med respekt som de kristne behandler sin Bibel. Jeg trodde jeg visste det vesentlige på dette feltet, men en ikke barberer har gjort den frekkhet å belære meg. Og det var på tide, glimrende Mads! Det må uten tvil ligge et stort arbeid bak denne boken.

Norge har nok vært et U land når det gjelder å følge med tiden. I begynnelsen av min læretid var det kun Gillette som var kjent. Jeg mener å huske at "Blue Gillette" var de siste blader som var på markedet før "revolusjonen" kom til Norge. Da kom "Schick"! En plakat ble klistret opp på veggene i frisør salongene med bilde av 20 barberer, med teksten: "Dette ene bladet har barbert disse tyve barberere". Gillette svarte med "Silver Gillette" som også skulle være et langtidsblad. Dette var som sagt i Norge. Historien angående barberhøvler m.m. fascinerte meg. Selv harr jeg alltid ment at Gillette med 2 blader var de beste.

Til å kommentere i detalj hele boken vil ta for lang tid, og det er en del nyanser som vi kan være uenige i. Men jeg vil pirke litt: En slik bok burde skrives i en konservativ stil, og jeg skal ta ut ett punkt. Å skrive "barberer, barbereren" m.m. er ikke galt i følge norsk grammatikk. Ordet "barber" burde brukes, dette var et begrep som dekket flere tjenester i en barbersalong. Ordet Frisør kommer fra å frisere et hår, men alle vet at mange andre tjenester utføres i salongene. Er jeg en "frisører"? I riksmål ordboken, den på ett bind står det, uthevet, "barber". I den 4 bind store ordboken står det: "Barber/Barberer". I de fleste lexsika står det "Barber".

En annen ting jeg er litt undrende til er alt det som skulle til hver gang vi skal barbere oss. Jeg barberer meg hver morgen, jeg dusjer om kvelden. Da tar jeg godt med varmt vann i ansiktet, og så seper jeg meg inn. Og kun en omgang med kniven, aldri 2 eller 3. En god kniv trenger ikke å brukes mer enn en gang. Beklager at jeg nu er litt frekk, er de knivene som dere bruker egentlig gode nok? En god kniv skal heller aldri ha problemer med varmt vann og mykt skjegg, kontra kaldt vann.

Jeg vil nok lese denne boken flere ganger. Alle må gå til Barbershop for å kjøpe den. Boken koster ikke mye, og dere vil ha en juvel i dine hender. Tusen takk Mads for et glimrende produkt.

Hei!

Jeg var på "wet shave" kurs i London å lærte å barbere på den gammeldagse måten. Anbefales virkelig!:-)

Jeg tilbyr nå barbering i min salong i Bergen. Hvis du befinner deg nært Bergen og er interessert, så kan jeg veldig gjerne lære deg!:-) var lett når man først kom inn i det!:-)

Hilsen Stephanie

Hei!

Jeg var på "wet shave" kurs i London å lærte å barbere på den gammeldagse måten. Anbefales virkelig!:-)

Jeg tilbyr nå barbering i min salong i Bergen. Hvis du befinner deg nært Bergen og er interessert, så kan jeg veldig gjerne lære deg!:-) var lett når man først kom inn i det!:-)

Hilsen Stephanie

Hei Stephanie! Når kunne du tenkt deg å lære bort litt? :D

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...