Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Peh

Barbering av hodet

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Etter å undersøkt en del om tradisjonell barbering er jeg ganske sikker på at jeg vil gå til innkjøp av et startsett. Har ett spørsmål ang barberingen, jeg barberer hodet i tillegg til ansiktet. Har noen erfaring med å barbere hodet med en DE høvel?

Hei Peh,

Jeg har barbert hodet annenhver dag nå i ca. 1 år med DE høvel, første tiden så brukte jeg Muhle R89 med feather blader. Jeg gikk etterhvert over til Muhle sin R41 med samme blader, men den ble litt for tøff for hodet, så nå bruker jeg R89 på hodet og R41 i ansiktet. Jeg hadde mange års erfaring med hodebarbering med dette Gillette greiene så teknikken var jo der fra før på en måte. Største forskjellen var jo at her hadde jeg med mye skarpere redskap å gjøre. Viktigste med DE på hodet er som med anskiktet, godt forarbeid, dvs. mye varmt vann, gjerne en pre shave krem og ett godt skum. Deretter er bare og prøve seg frem og ikke legge noe trykk på høvelen i det hele, bare la den gli over hodet. Etterpå har jeg brukt Nivea sin krem, den med blå eske, det funker best for meg. Resultatet er som en klinkekule :-).

Lykke til med DE barbering både i ansikt og på hodet, det er absolutt det beste du kan bruke :-).

Hei

Jeg barberer meg på hake og hode med både DE-høvel og kniv. Med øvelse går det like lett med begge.
Se denne videoen hvor jeg demonstrerer hodebarbering:

Min erfaring er at jeg ikke trenger så mye skum og forberedelser på hodet, men det skyldes nok at jeg har en godt utviklet «måne» og ganske tynt hår.
Om man har hår på hele hodet, og det er litt tykt, er det sikkert lurt å gjøre samme forberedelsene som på haka :-)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this