Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
gohei

DIY/Gjør det selv barberutstyr

Recommended Posts

Hei! Ville bare dele mine erfaringer mht. hjemmelaget barberutstyr, men først litt om mitt forhold til barbering:

Jeg har som mange andre brukt høvel og gel i gilette mach(verk)-serien i mange år, men ble etter hvert mer og mer skeptisk til de "revolusjonerende" produktene. Logikken stemte liksom ikke, ei heller prisene. Kjøpte etter hvert krem og kost fra Body Shop. En merkbar forbedring fra gel eller skum på flaske, men tok steget for en stund siden, og kjøpte DE-høve (R107)l, og kost (Classic Silver tip str. 1) fra Mühle, og barbersåpe fra Crabtree & Evelyn,

Å barbere seg med dette var himmelsk i forhold! Det eneste jeg hadde å utsette på dette var at skaftet på høvelen var litt for kort, og kosten litt for myk etter min mening.

Jeg er fra før av en entusiastisk samler av gamle Stanley støpejernshøvler, og kom raskt på ideen om å bruke estetikken fra disse til å lage mitt eget barbersett. Jeg har en kasse med reservedeler fra trehøvler som er "beyond repair", og satte i gang. Bestilte grevlinghårknute fra http://thegoldennib.com/index.php , tror det var en silvertip standard 18x60 mm. Kjøpte epoxylim og satte igang. Resultatet ser dere her:post-763-0-22349100-1376385906_thumb.jpg

Skruen på mühle barberhøvler er m5x08, så med gjengesnitt tilpasset jeg messsingboltene fra mine støpejernshøvler. Laget også nytt skaft til en Garantie mod 1952 (tror jeg det var) jeg har etter min bestefar, bare for å komplettere settet, siden det skaftet var ødelagt uansett. Dersom noen er interessert kan jeg legge til flere bilder av prosessen. Jeg er veldig fornøyd med barberhøvelen nå, fikk akkurat riktig lengde for meg. Ikke helt fornøyd med formen rent estetisk, men den er ligger godt i hånden. Jeg elsker kosten, på grunn av tyngden, balansen og utseendet, men har ikke helt bestemt hvilken jeg føler gjør jobben best, selv om de har vidt forskjellige egenskaper.

Edit: Vil gjerne høre om andres erfaringer mht. dette. :)

Edited by gohei

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this