Jump to content
Barbershop.no forum
Kent

Blir ikke ren "stubber"!

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Må bare si at dette forumet er utrolig bra, masse god informasjon.

Jeg har barbert meg i ca 15 år og alltid hatt problemer!! Det virker som om høvlene ikke klarer å kutte hårene, men river de ut. For noen år siden forsket jeg litt på dette og kjøpte barbersåpe fra Truefitt & hill, den hjalp meg enormt.

Men barberingen ble aldri skikkelig god.

Derfor bestemte jeg meg for å prøve tradisjonell høvel, kjøpte da en Merkur Vision og Feather blader.

Dette fungerer egentlig helt greit, blir glatt, men stubbene synes godt selv etter 4 strøk med hårene, 2 strøk sidelengs og 2 mot.

Dette gjør igjen at huden blir VELDIG sår, men ikke noe blod.

Slik gjør jeg det:

1. Vasker ansiktet med skrubb

2. Varmer veldig godt i flere min.

3. Bruker pre oil (babyolje)

4. Såpe No.10 fra Truefitt & Hill

5. Skyller med iskaldt vann.

6. Aftershave balsam fra Nivea.

DONE

Jeg er nybegynner, bare barbert meg med Merkur`n 3 ganger.

Det jeg egentlig lurer på er:

1. Er det mulig å få en perfekt barbering med tradisjonell høvel? Med det mener jeg helt ren og uten at stubber synes.

2. Kan dette oppnås bare ved å barbere med hårene?

3. Hvor lang tid vil det ta å avenne huden/hårene Gillette Fusion (flerblad høvel)

Takker og bukker for alle svar :D

Hei Kent!
Jeg er en T&H fan ;)
Det første som slo meg er at for grunndig vask/skrubb tar vekk det naturlige fettlaget i ansiktet. Det er ikke helt heldig for barbereing. Som alle kan skrive under på her er vann, og varmt vann nøkkelen!
Også er for mange pass eller omganger også ikke helt heldig da det medfører irritasjon, som du har erfart selv :)
Det vanligste er med håret WTG, på tvers av hårene XTG og enten enda en XTG eller mot hårene ATG. Men det er ikke alle som klarer ATG, ikke gjør det om det gjør vondt!
Personlig bruker jeg å ta 4 passes og da sist ATG, da går det fint. Beregn god tid, dette er en herlig opplevelse!