Jump to content
Barbershop.no forum
Kent

Blir ikke ren "stubber"!

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Må bare si at dette forumet er utrolig bra, masse god informasjon.

Jeg har barbert meg i ca 15 år og alltid hatt problemer!! Det virker som om høvlene ikke klarer å kutte hårene, men river de ut. For noen år siden forsket jeg litt på dette og kjøpte barbersåpe fra Truefitt & hill, den hjalp meg enormt.

Men barberingen ble aldri skikkelig god.

Derfor bestemte jeg meg for å prøve tradisjonell høvel, kjøpte da en Merkur Vision og Feather blader.

Dette fungerer egentlig helt greit, blir glatt, men stubbene synes godt selv etter 4 strøk med hårene, 2 strøk sidelengs og 2 mot.

Dette gjør igjen at huden blir VELDIG sår, men ikke noe blod.

Slik gjør jeg det:

1. Vasker ansiktet med skrubb

2. Varmer veldig godt i flere min.

3. Bruker pre oil (babyolje)

4. Såpe No.10 fra Truefitt & Hill

5. Skyller med iskaldt vann.

6. Aftershave balsam fra Nivea.

DONE

Jeg er nybegynner, bare barbert meg med Merkur`n 3 ganger.

Det jeg egentlig lurer på er:

1. Er det mulig å få en perfekt barbering med tradisjonell høvel? Med det mener jeg helt ren og uten at stubber synes.

2. Kan dette oppnås bare ved å barbere med hårene?

3. Hvor lang tid vil det ta å avenne huden/hårene Gillette Fusion (flerblad høvel)

Takker og bukker for alle svar :D

Hei Kent!
Jeg er en T&H fan ;)
Det første som slo meg er at for grunndig vask/skrubb tar vekk det naturlige fettlaget i ansiktet. Det er ikke helt heldig for barbereing. Som alle kan skrive under på her er vann, og varmt vann nøkkelen!
Også er for mange pass eller omganger også ikke helt heldig da det medfører irritasjon, som du har erfart selv :)
Det vanligste er med håret WTG, på tvers av hårene XTG og enten enda en XTG eller mot hårene ATG. Men det er ikke alle som klarer ATG, ikke gjør det om det gjør vondt!
Personlig bruker jeg å ta 4 passes og da sist ATG, da går det fint. Beregn god tid, dette er en herlig opplevelse!

SpR 1: Ja! En herlig BBS (baby butt smooth), med DE høvel.

spR 2: Det kan bli en helt akseptabel barbering (bedre en gillette mulitiblader barbering), men vil du bli glatt bør du ha ett xtg også.
sPR 3: Sånn akkurat er vondt å si, men ikke lang tid mener jeg :P
På youtube er det en fyr som kaller seg Mantic59 som er en god læremester.
Lykke til og god sommer!

Jeg synes det blir litt for mye å bruke skrubb før barbering (blir litt sår i huden av det). Varm klut i ansiktet og varmt vann er det beste for meg.

Barberer meg stort sett 2-3 pass WTG. På de stedene som det blir igjen stubber bruker jeg ofte "blade-buffing" (Youtube: Advanced Shaving Techniques - Mantic59), da blir det veldig bra. OBS! Blade-buffing fungerer for noen, mens andre har hatt dårlige opplevelser....

Lykke til!

Takk for svar.

Stubbene synes fremdeles godt under huden.

Kanskje fordi Gillette flerblads drar i hårene og kutter at stubbene ikke synes så godt.

Frem til nå er jeg ikke veldig imponert over DE.

Fordel: Smertefri barbering.

Ulempe: Blir ikke skikkelig "ren"

Håper dette har med teknikk å gjøre!

Vil si at teknikken har mye å si!! DE-høvel fungerer veldig bra for meg, mindre lugging og tettere barbering. Dog så tok det nok 2 måneder i innkjøringstid før teknikken satt og huden var vant til den "nye" barberingen.

Har du en kraftig/stiv skjeggvekst kan det jo tenkes at du trenger en mer aggressiv høvel/blad..........

Hei Kent.

Kommentar til innlegget ditt.Skrubbekrem bør ikke brukes rett før barbering.Som Icecool er inne på fjernes fettlaget på huden,men du fjerner også det ytterste laget med hud,dette skal høvelbladet ta seg av.

Forarbeid med varmt vann som nevnt er viktig , og at du lager et godt skum.Bruk meget lett trykk på høvelen.

Du bruker Merkur Vision av og til.Dette ren en høvel som til tross for at den er justerbar er mere aggressiv enn andre høvler.

Jeg har den selv ,i tillegg til andre høvler ,bl.annet Merkur Progress som også er justerbar.Kan anbefale denne ,da åpningen mellom høvel og blad er smalere og dette gjør høvelen mindre aggressiv.Feather bladene kan bli for tøffe i kombinasjon med Vision høvelen,prøv Astra sine blader feks.

Du bør anskaffe samle packs med blader fra forskjellige produsenter så du kan prøve deg frem. Du finner dette på nettet,et eks er connaughtshaving.com Prøv også å variere med forskjellige barbersåper og barberkremer. Det er dette som gjør tradisjonell barbering til en spennende hobby.

Jeg vil også anbefale en glyserinbasert såpe for ekstra god glid,feks Mama Bears såpe som føres på Barbershop.Baxter of California kan også anbefales.

Avslutningsvis kan jeg si at mine beste barberinger får jeg med en Ever- Ready Single Edge høvel fra ca 1912 , blader til denne kjøper jeg hos tidligere nevnte connaughtshaving.com.En slik høvel kan du få tak i på eBay.

Ikke gi opp,men hiv Fusion høvelen.Den tror jeg er noe av årsaken til problemene dine.Pga prisen på bladene mistenker jeg at du bruker den lengre enn du bør,med sløve luggende blader som resultat.

Lykke til videre!

Kent:

Det kan være mange årsaker til ditt problem. Jeg har nesten til det kjedsommelige skrevet om det å lage skum i en bolle for så å sepe seg inn, Å sepe seg inn med skum gir ikke samme effekt som å sepe seg inn direkte på huden. Skummet har ikke mer "energi" igjen. Jeg er som de fleste vet en barber, og jeg snakker av erfaring.

Mange foretrekker skum fordi at dette er varmt og på denne måten behagelig å sepe seg inn med. Min erfaring er det motsatte. Vet grevlingkosten under varmt vann, og da mener jeg varmt vann! La springen renne til du "brenner" deg, vet kosten SKIKKELIG, rist forsiktig kosten så litt av vannet går av. Stryk kosten i sepen eller kremen og begynn å sepe deg inn. Du vil med en gang kjenne varmen som holder lenge. Efter litt, mer varmt vann. Hold kosten med skaftet ned og drypp 3 til 4 dråper "kokende" vann inn i kosten og fortsett med å skumme deg inn. Hele denne prosessen vil gi deg mer varme i ansiktet enn en skål med skum?

Jeg nevner dette fordi at de leksjonene som er blitt demonstrert, ikke "prioriterer" varmt vann, og nok en gang, VARMT vann. Varmt vann er Alfa/Omega. Så til luggingen:

Uansett blader eller kniv, så skal det ikke lugge? Unntaket er, hvor langt er skjegget? Uansett hvor gode blader du har, er det naturlig at høvelen kan gli over en stubb eller to. Da vil bladet feste seg i det lange håret og på denne måten lugge. Barberer du deg hver dag er det tvilsomt om du får dette problemet. Du kan be om trøbbel hvis barberingen skjer hver tredje eller fjerde dag. Hvis min antagelse er riktig, da bør du bruke en klippemaskin for å klippe skjegget ned. Bruk også hånden som et kar og pøs varmt vann på skjegget før du seper deg inn.

Father bladene er harde. Disse bladene kutter skjegget sikkert meget godt, men de kan være meget rå mot huden. Prøv det som andre anbefaler, angående det å prøve andre blader. Den feilen som jeg mener at de fleste gjør i dag, er å tro at hardt stål er det beste. Nu er det kommet kniver som beskrives som fantastisk, og med hardt stål. Styr unna disse knivene.

Jeg håper at jeg har vært til hjelp, men det er en ting som jeg må nevne. Koster med svinebust gjør muligens et bedre arbeid enn grevlingkost. Grevlingen er for myk.

Mvh, Rob

Hei.

Takk for svarene:)

Jeg tar med meg tipsene og gir meg ikke.

Sluttet helt med Fusion og barberer meg hver dag med DE.

Kent

Oppdatering:

Nå har jeg brukt Astra blad, dette var noe helt annet.

Helt utrolig mye bedre enn Feather, Nydelig :D

Flott at du er på rett spor. Nå gjelder det å innarbeide teknikken og ha litt tålmodighet.

Jeg synes du bør vurdere anskaffelse av en Merkur Progress høvel,det er lettere å oppnå bra resultater med den.Mantic59 er en svoren tilhenger av denne høvelen.

Jeg mener ikke at Vision høvelen er et bortkastet kjøp,men den er kanskje noe for stor og den er vanskeligere å bruke for en nybegynner tror jeg.Når teknikken sitter kan du ta den frem igjen.

Svinebust eller syntetisk er nok stivere (backbone) og får såpen ordentlig inn i skjegget, men jeg vil presisere at Simpson sine grevling børster også har knall god backbone og kjennes silkemyke mot huden :)
Forslaget om Progress vil jeg stille meg bak, en knall god høvel!

Jeg har en kost fra Men-U som jeg kjøpe for noen år siden, den heter "Pure Bristle", synes å huske at den er syntetisk.

Den er fast i hårene enda:)

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe inn en ny høvel, har allerede brukt en del penger på dette. Jeg får bare bli flinkere :unsure:

Men kan dere anbefale noen blader med mykt stål.

Det var helt revolusjonerende for meg å bruke Astra blad :D

Kent

Jeg vet ikke mykheten på de forskjellige bladene, men jeg har et samarbeid med en smed som kan teste dette. Japansk stål er muligens skrytt opp, ifølge en ekspert som fortalte dette i NRK. Selv mener jeg at Feather bladene er gode, men det bladet som er godt for en ikke nødvendigvis er godt for en annen. Og her er det helt riktig som en på forumet nevner, prøv forskjellige blader.

For over 40 år siden kom det et blad som het Schic (sikkert galt stavet) som var bedre enn Gillette. Det var et bilde an 20 barberere som ett blad hadde barbert. Dette bladet heter nu "Wilkinson Sword" som dere sikkert har hørt om. Selv om jeg sjelden barberer meg med høvel, synes jeg at dette bladet er meget godt, og min antagelse er, at dette bladet ikke er så hardt som Feather.

Det er også en mulighet å slipe opp barberblader. De "gamle" gjorde dette: Stryk bladet frem og tilbake på innsiden av et glass. Jeg har prøvd det, og det fungerte for meg.

Kan noen svare meg på dette: Jeg merker en del tvil når det gjelder "Future" høvelen, og litt mer positivitet når det gjelder "Vision"? For meg virker disse høvlene som tvillinger, bare at den ene er større? Hva er problemet?

Jeg er meget kresen på enkelte ting, og jeg vil derfor gi dere en prøve på "Wilkinson Sword", og jeg skal ikke ha diplomatiske svar, men sannheten slik som hver og en av dere opplever bladet. Bruk gjerne forumet når dere svarer. Send navn og adresse til meg på følgende mail, og dere vil motta ett W.S. blad fra meg.

roaarb@online.no

Mvh, Rob

Wilkinson Sword er min personlige favoritt... :) Jeg kjøpte også noen pakker med Gillette i Tallinn for noen år siden, disse var knallgode. Skarpe og komfortable.

Hei

Stubber etter mange omganger kan skyldes feil vinkel på høvla, ikke varmt/fuktig nok skjegg, og/eller manglende strekking av huden under barberinga.

Dette er muligens selvfølgelig, men her er noen tips: Fukt skjegget i flere omganger, og hold det varmt og fuktig hele tiden. Vær nøye med å låse handleddet når du kjenner høvla "tar", og dra bare nedover med skulder og albue. Bruk den ledige handa til å strekke ut og stramme huden under barberinga.

Ellers støtter jeg tipset om å prøve mange forskjellige blader. Jeg bruker selv mye Derby og Gillette sine 7-O'Clock.

Ang. Wilkinson Sword: Det amerikanske firmaet Schick og det britiske Wilkinson Sword er i dag fusjonert. De selger de samme produktene i USA under Schick-navnet og i Europa under Wilkinson Sword-navnet.
Jeg liker godt deres Classic (både høvla og bladene). Classic-høvla er forøvrig ekstremt billig (http://wilkinsonsword.co.uk/men/showroom/classic). Den har plastbelagt metallskaft, og plasthode. Jeg har flere slike liggende å "slenge". Blant annet på hytta.

Det var forøvrig Wilkinson Sword som kom med de første barberbladene av rustfritt stål (i 1965. Fram til da hadde Gillette, og alle andre, brukt karbonstål — som ruster mye raskere), og de var også først ute med å spraye et "glidelag" (teflon coating) på barberbladene (1961). Nå bruker vel alle produsenter rustfritt stål og "glidelag", men det var altså Wilkinson Sword som var først :-)

Man trenger forøvrig ikke bruke en formue på Mercur-høvler, selv om man ønsker en topp-høvel: Gå på ebay og finn en Gillette Slim Adjustable, Gillette Fat Boy, eller en Gillette Aristocrat. Disse gir enda fantastisk gode barberinger! Gi den en skrubb i zalovann og en omgang desinfiserende veske, så er du klar til å barbere :-)

Tyfonikus jeg prøvde for første gang Wilkinson bladet du sendte meg (tusen takk) i dag, og jeg likte det godt! Jeg har hatt grønn Astra som favoritt lenge og Wilkinson er i samme gate. Meget gode blader!

(det var min review :P )

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...