Jump to content
Barbershop.no forum
nathmac

R 41 til nybegynner?

Recommended Posts

Jeg er ny innen barbering med slike høvler, og skulle gjerne ha noen tips.

Jeg har ikke så veldig tett skjeggvekst men har veldig tykke stive hår. og sensitiv hud.

Har lest en del på nettet og funnet ut at jeg kanskje burde ha en open comb siden det ofte kan gå noe tid mellom hver barbering.

Så egentlig ønsker jeg meg Müle R41, jeg vet det ikke er en typisk nybegynnerhøvel.

Men hvor viktig er det og begynne med en enklere høvel?

har ikke lyst til å kjøpe R89 og så ønske meg ny om 6 mnd.

Non synspunkter? jeg er håndtverker og regner meg som ganske fingernem.

Men har ikke lyst til å gi det hele opp pga blodsøl heller.

R41 regnes ikke som en nybegynner høvel i utgangspungtet. Merkur Progress er en justerbar høvel som er kjekk, jeg har både R41, FaTip, R89 og Progress`n og liker sistnevnte svært godt!
I stedet for å kjøpe en åpen kam høvel kanskje du kan vurdere high performence blader. Astra eller Feather over f.eks Derby?
Håper flere kommer på banen her og kan si sin mening :)

Min første (og foreløpig eneste) høvel er en Merkur Futur jeg fikk i gave. Den er justerbar, noe som jeg syntes var en fordel som nybegynner. Barberblad er også en viktig faktor, og jeg vil anbefale deg å starte med Astra Platinum. De er ikke så skarpe som Feather, men jeg har ikke noe problem med at de lugger. Noe jeg har opplevd med andre blad.

Med Astra blad stiller jeg inn høvelen på 4,5 uten at jeg har problemer med kutt, mens med Feather må jeg ned til 2 - 2,5 for å unngå småkutt. Resultatet etter 3 omganger med høvelen er omtrent det samme.

Youtube brukeren Mantic59, har lagt ut mange videoer rundt tradisjonell barbering, og hans favoritthøvel er Merkur Progress. Så jeg vil tro at den bør være ett bra kjøp. "Favorites? You will have to pry my Merkur Progress out of my cold, dead fingers"

http://shavenook.com/thread-an-interview-with-mantic59-aka-mark-herro

PS: Vil også anbefale barberkrem fra Truefitt & Hill og fra Proraso. Bruker ofte en preshave krem fra Proraso, hvis jeg ikke har fått fuktet ansiktet skikkelig. Det forebygger småkutt, og kan også brukes som aftershave krem.

Synes også denne fungerer bra hvis jeg først har fått noen småkutt:

http://www.barbershop.no/produsenter/proraso/proraso-razor-burn-repair.html

Hei, ja Astra og fether var de bladene jeg først hadde tenkt å prøve.

Grunnen til at jeg tenkte på open comb var også at den kanskje ikke pakker seg så lett full av hår hvis skjegget er langt.

Regnet nesten med at Merkur Progress el. skulle bli foreslått.

Jeg har også vert inne på tanken at justerbar kan vere praktisk,

men heller litt mot at det kanskje ikke er så viktig, at når du har tekknikken med en annen god passe aggresiv høvel så trengs ikke noe justering.

I tillegg falt jeg for Müle pga det jeg har lest om super kvalitet og nydelig finish, og at både R41 og R89 er billigere en progress.

Det er ikke lett og velge riktig på første forsøk med noe du bare har lest om på intenett :-)

icecool, av de du har hvilken er din favoritt?

Hei,

Jeg synes bladet har veldig mye å si, det er stor forskjell fra til Derby til Feather. Det som er et favoritt blad på en høvel behøver ikke alltid være det på andre høvler . På min Merkur 34HD er Bic mitt favorittblad, men på min Mühle Sofist ga dette heller dårlig barbering. På Sofisten er Gilette Silver Blue favoritten.

Jeg kjøpe min første safty razor i 2009, en Merkur 34HD. Har i tillegg en Merkur Futur og Mühle Softist sett. Mühle Sofist er helt klart favoritten.

Liker best de faste høvlene; da er det ingenting å stille inn, "bare" å finne riktig blad og teknikk. Har du veldig stiv skjeggvekst kan nok en open comb være tingen. Jeg har ganske myk skjeggvekst og de "snille" høvlene er best for meg. Har aldri prøvd en open comb, men kan ikke se at det burde være noe problem å kjøpe den som første høvel. Du får heller prøvebarbere deg litt på armen først :-) Astra er greit blad å starte med, midt på scalen av aggressivitet. Noen foretrekker å starte med Derby bladene, de er ganske så milde, men kan lugge en del (i iallefall for meg).

Jeg har senitiv hud og prøvd ørten forskjellige kremer, favoritten er TOBS Avocado og Proraso Hvit (med prekrem først). Hva som fungerer for din hud er det kun du som kan finne ut ved å prøve deg frem...... Som nevnt av MrUnderhill er det beste barberingstrikset å få mykgjort skjegget før du setter i gang. Hvis jeg ikke kommer rett fra dusjen, så holder jeg en varm fuktig klut inntill ansiktet i ca 1 minutt. Det gjør underverker for meg.

Mye info er det også å finne på forumet http://www.badgerandblade.com/

Christian

Jeg er veldig glad i R41.. Men til den daglige barbering bruker jeg Progress for å få en tett barbering uten razor burn eller utslett på halsen.
FaTip er også en open comb høvel som det kan være vært å lese litt om :) . Astra er også mine favoritt blader!

Takker for svar. Jeg skal prøve og bestemme meg/bestille i morgen. Akkurat nå heller jeg mot

R89 i starten siden jeg antagelig ender opp med mer enn en høvel allikevel.

Var hos Geir i dag, og hentet meg en R41 etter å ha kjørt R89 i noen måneder nå.

Ble en del kutt på halsen ja :) Så jeg synes ikke dette er noen nybegynner høvel.......

Den er en av mine favoritt høvler tross aggressiviteten. Du kan få BBS med to passes!
Har en EJ DE89 i posten som kommer snart, mild, men har veldig gode omtaler. ^_^

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...