Jump to content
Barbershop.no forum
MrUnderhill

Problemer med å lage barberskum av såpe? (Sharpologist)

Recommended Posts

Å lage skum av en sepe er ikke lett. Jeg skal ikke her igjen nevne hva jeg mener om å sepe seg inn med "ferdiglaget" skum, men jeg kan muligens komme med et råd når det gjelder det å lage skum av sepe. I barberyrket gjorde vi det på denne måten. Legg et sepestykke (ikke nødvendigvis et lite et) i skålen, og la det ligge der både før og efter barberingen! Ta kosten under det varmeste springvann, og begynn med kraftige støt med kosten mot sepestykket. Tilsett litt vann efter behov (varmt vann) og fortsett med å "mishandle" sepen. Skyll ikke vekk sepen fra skålen efter bruk!

Problemet er at sepen "danser" rundt i skålen, men efter litt trening vil sikkert dette gå bra. Kanskje det ville være lurt å lage en skål med en liten spiss i bunnen som holder sepen på plass?

I løpet av sommeren har jeg øvd meg på å bruke barbersåpe, og oppdaget at det er stor forskjell på hardheten på såper. Og dermed hvor enkelt det er å få med seg nok barbersåpe på kosten.

Jeg har forsøkt såpe fra Truefitt & Hill og Proraso. T&H sin såpe er "trippel milled" noe som jeg tror betyr at den er ekstra hard...

Såpen fra Proraso er ganske myk, og med den får jeg bra veldig bra skum. Men såpen til T&H blir jeg ikke fortrolig med. Så jeg tenkte å prøve andre myke såper. Er såpen fra T&H spesielt hard i forhold til andre, eller er det Proraso som er myk?

Jeg tenkte å prøve såpen til Crabtree & Evelyn, noen som vet hvor hard denne er i forhold til Proraso og T&H?

http://www.barbershop.no/barberprodukter/barbersape/crabtree-nomad-barbersape-skal.html

Er det andre myke såper jeg bør prøve?

Jeg bruker Proraso hvit såpe daglig og den er mykere og enklere å skumme opp enn de andre såpene jeg har prøvd! Har testet såper fra Crabtree, Colonel Conk og Mühle.

Såpa fra Crabtree & Evelyn er det lenge siden jeg har brukt, mener å huske at den var ganske så typisk fast såpe ala "glyserin puck". Har hørt at såper fra Mama Bear skal være veldig lett skumbare, men har ikke prøvd de..... de har i allefall noen spenstige duft varianter :-)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...