Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
MrUnderhill

Barberutstyr til hytta

Recommended Posts

Hei

Jeg vurderer å sette sammen ett barbersett til å ha på hytta. Ønsker en høvel som er middels aggresiv, tenkte også på en silvertip kost.

Jeg ser for meg er:

Kan høvel og kost stå til tørk i en barberkopp, eller bør de stå i ett stativ for å tørke skikkelig?

Hei
Jeg vurderer å sette sammen ett barbersett til å ha på hytta. Ønsker en høvel som er middels aggresiv, tenkte også på en silvertip kost.
Jeg ser for meg er:
Kan høvel og kost stå til tørk i en barberkopp, eller bør de stå i ett stativ for å tørke skikkelig?

Hei

Den beste måten å tørke kosten på er nok å henge den i et stativ, med hårene ned. Da renner vann og eventuelle såperester vekk fra enden på håndtaket hvor hårene er festet. Om du ikke henger opp kosten, må du være nøye med å skylle den godt i varmt vann etter bruk, og riste ut så mye vann du klarer. Jeg har selv koster som står med hårene opp, og har ikke merket noe problemer med det så langt.

Når det gjelder høvelen er det nok ikke like viktig å la den henge i et stativ. Vannet vil stort sett renne unna uansett vilken vinkel den ligger eller står i. Men det samme gjelder her - skyll den i skikkelig varmt vann etter bruk, og rist/blås godt av den. Du bør også regelmessig ta den fra hverandre og rengjøre alle delene. Detaljer om dette finnes bl.a i mange gode instruksjonsvideoer på YouTube.

Tips: Om man ønsker en billig DE-høvel til hytta/reise, kan man prøve Wilkinson Sword sin «Classic»:
http://wilkinsonsword.co.uk/men/showroom/classic

Den er så billig at det går an å ha en liggende på hytta, uten å være redd for den.
Den har plasthode og plastbelegg på metallskaft, så den tåler også fukt bra, og kan «overvintre» på hytta uten problem.

(Men i og med at det er mye plast i den, blir den ganske lett — og gir ikke den «godfølelsen» i handa som en metallhøvel gir.)

Her er en YouTube-video med en demo:

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this