Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Atomic

Argumenter for barbering med DE-høvel

Recommended Posts

Jeg prøver stadig å overbevise venner og bekjente om fordelene med tradisjonell barbering. Argumenter jeg bruker er (i tilfeldig rekkefølge):

Mye billigere blader.

Tett og fin barbering.

Ikke noe særlig større sjanse for å kutte seg.

Ser tøffere ut.

Sparer miljøet.

Barbering blir en hobby i stedet for pes.

Likevel blir de fleste av en eller annen grunn ikke overbevist, og tror at man kutter seg til blods og at en slik barbering generellt ikke kan måles seg med Fusion, osv. Noen andre som opplever det samme? Noen argumenter dere bruker som funker? Er jo forsåvidt deres egen feil om de fortsetter med skum på boks og plasthøvler, men synes likevel denne skepsisen er litt merkelig..

- DE-barbering er generelt bedre for huden (vel, mange har iallfall erfart det)

- enhver skikkelig såpe/krem lukter mye bedre enn Gillettes guffe på boks

- barbering med DE-høvel er retro, noe som per definisjon er kult

- omstendelig barbering med flere passeringer gjør at barberingen blir en avslappende og meditativ start på dagen ("an element of Zen", som de sier)

- man kan også gjøre barberingen til en litt mer kick-ass start på dagen ved å bruke Proraso-krem

- den gammeldagse stilen/teknikken gjør at man føler seg mer som en del av en kulturhistorisk tradisjon, noe som gir fred og ro i sjel og sinn

- du gjør opprør mot Gillette-monopolet, dermed blir DE-barbering en motkultur som også per definisjon er kult (synes noen)

OK, jeg innrømmer at argumentene blir tynnere og tynnere nedover her, men hvis vedkommende ennå ikke er overbevist, så er det vel ikke håp heller? :D

Jeg tror folk ikke bryr seg nok om det til å alvorlig vurdere å bytte. Litt sånn "jeg visste ikke at jeg hadde vært sjuk/fattig/banan før jeg ble frisk/rik/jordbær". Hvis de ikke synes det er skikkelig kjipt med "vanlig" barbering, tror jeg ikke det å bytte oppfattes som verdt det. Det er jo tross alt litt styr, selv om vi som vanker her selvsagt synes det er bedre!

Selv var jeg helt fornøyd med gillettehøvelen min helt til jeg fant ut at de hadde sluttet å produsere hodene til min høvel. Da måtte jeg "oppgradere", og det ble min vekker. Nå driver jeg og lærer meg barbering med kniv. De aller fleste jeg forteller det til, reagerer med "Jaha ... eh. Er ikke det livsfarlig/vanskelig/dyrt/tidkrevende/dårlig barbering?" Når jeg så sier at det ikke er tilfelle, faller brorparten av med et glassaktig blikk og skifter samtaleemne.

Kanskje du må tilby deg å barbere dem med kost, såpe, varmt håndkle og full pakke, slik at de får kjenne hvor bra det er uten å anstrenge seg eller binde seg på noen måte?

De aller fleste jeg forteller det til, reagerer med "Jaha ... eh. Er ikke det livsfarlig/vanskelig/dyrt/tidkrevende/dårlig barbering?" Når jeg så sier at det ikke er tilfelle, faller brorparten av med et glassaktig blikk og skifter samtaleemne.

Hehe, akkurat det skjer nesten hver gang!

Hvis man må begynne å overtale folk, da kan man la det være, for mye styr, og hvis de feiler, skjærer seg, eller på noen annnen måte finner seg uttilfredse med DE, så kommer det bare tilbake, jaha, hva sa jeg?..

Hva med å fortelle om problemene?, dvs, flere blader strekker huden, som igjen gir deg større sjangse for ingrodde hår?, skum på boks, som hjelper med å tørre ut huden (drivgassene), prisen på blader? (Ikke si at DE er billigere totalt sett.. blir du hekta så er det nødvendigvis ikke billigere), Roen man finner når man barberer seg?, etc..

Jepp, orker ikke overtale folk, de får gjøre som de vil.. Synes bare denne skepsisen er litt merkelig, men er vel sånn at det man er vant til slipper man ikke så lett taket på.

Det kalles jevnt over fremmedfrykt.. Når man så klarer å få lurt noen over til å gjøre noe anderledes, om det så er å tørke ræva med den andre hånden, så kan det hende de får en piffany... men jeg har ikke tenkt å drive med barbercoaching..

Jeg har rett og slett sluttet å prøve å konvertere folk. Jeg har funnet ut at det er mye enklere å få folk interessert ved at de kommer over utstyret når de er på besøk, da er det de som tar initiativet til å få vite mer om denne type barbering. Det blir litt mer mystikk rundt det hele når jeg ikke tar opp emne selv. :)

Jeg har funnet ut at det er mye enklere å få folk interessert ved at de kommer over utstyret når de er på besøk, da er det de som tar initiativet til å få vite mer om denne type barbering.

Memo til meg selv: la Tabac-skålen stå fremme ved siden av vasken. :P

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this