Jump to content
Barbershop.no forum

Recommended Posts

Hei alle barberings entusiaster! :)

Har noen spørsmål angående noen gamle kniver (håper ikke folk er lei av restaurering). Har nettopp fått mine 2 "nye" barberkniver, den ene er en C.V. Heljestrand nr. 24 3/8 med en mørk flekk ved skulderen, den andre står det FW söderen. Disse synes jeg er i nokså god stand, men trenger litt mer restaurering enn selgeren ga dem, spesielt mellom skaftet. Har og en som jeg har arvet ifra min bestefar, men denne er ganske mørk i bladet, på denne står Balke & Schaaf og 85 bak. Hvis noen har litt bekjentskap til disse knivene er jeg svært interessert til å vite mer.

Har allerede skaffet meg litt info om restaureringen, det som bekymrer meg mest er å demontere bladet ifra skaftet uten at det blir skadet. Blir veldig glad hvis noen har tips om dette. :)

(Beklager hvis bildene er i dårlig kvalitet, brukte desverre mobilkameraet i et ikke så bra belyst område)

post-729-0-70990200-1366925899_thumb.jpgpost-729-0-70990200-1366925899_thumb.jpgpost-729-0-79847700-1366925904_thumb.jpg

post-729-0-84563900-1366925908_thumb.jpg

post-729-0-82334700-1366925913_thumb.jpg

post-729-0-36286400-1366925918_thumb.jpg

post-729-0-75850600-1366925923_thumb.jpg

post-729-0-26238000-1366925929_thumb.jpg

post-729-0-33624100-1366925933_thumb.jpg

post-729-0-67485100-1366925937_thumb.jpg

Heljestrand er jo en velkjent og velrenommert produsent. Etterspørselen etter disse, spesielt de i MK-serien, er stor, og prisene deretter. De andre kjenner jeg ikke til.

Du kan lese mer om MK nr. 24 3/8 her: http://straightrazorplace.com/srpwiki/index.php/Heljestrand,_C._V._%22M_K_24%22_3/8

Demontering av skaft er enkelt, og du har flere muligheter.

1. Bruk en Dremel med kappskive. Trikset er å bare fjerne de øverste laget av metallpinnen (Det som er klinket). Deretter vipper du de to skaftbitene fra hverandre.

2. Bruk en metallfil. På samme måte som over filer du bort det øverste laget av metallpinnen, og vipper fra hverandre.

3. Bruk en liten avbiter. Prinsippet her er det samme som over, nemlig å klippe av hodet på messingpinnen. Utfordringen er å ikke skade skaftet i prosessen.

I alle tilfeller trenger du ny metallpinne, nye krager og evt. nye skiver mellom kniv og skaft. Dette får du enkelt kjøpt på Ebay, dersom du ikke ønsker å tråle diverse nærbutikker på jakt etter noe som kan fungere.

Hvis jeg uheldigvis ødelegger skaftet, så har onkelen min et edeltre verksted jeg kunne laget et nytt håndtak i, men hvis det ikke er mulig, er det noen i norge som selger kun skaft? Vet at fitjar såpekokeri gjorde det før, men nå har jeg vanskeligheter med å finne skaft

Har ikke funnet noen som selger skaft i Norge.

Vet egentlig ikke om jeg ville kjøpt et standardskaft heller. De er aldri helt perfekte til kniven og ser ofte unødvendig billige ut. Det er enkelt å lage skaft, spesielt når du har originalskaftene.

Få tak i et pent stykke tre, sag ut to tynne stykker fra samme sted, tegn av originalskaftene, sag ut, bor hull på samme sted som originalskaftene, puss til du er fornøyd, sett inn originalkile (eller lag en ny i det materialet du ønsker), klink sammen skaft og kile, påfør olje/lakk, klink på plass bladet. Voila.

Tror nok jeg skal prøve å lage skaft selv hvis det skjer, satser på at jeg klarer det uten problem :)

Tusen takk for tips og råd skal prøve å få de restaurert før sommeren, kommer nok til å legge ut resultatet etterpå.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...