Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Gert

Hvor kan man få slipt kniv (med et par hakk)?

Recommended Posts

Jeg har brukt DE-høvler en stund, og har lyst å prøve meg på kniv. Det jeg IKKE har lyst til, er å bruke masse tid og penger (på bryner) før jeg vet om dette er noe jeg har tenkt å fortsette med. Jeg foretrekker derfor å få første sliping utført av noen andre. Men hvem kan man sende en kniv til for å få den slipt. Jeg regner med det må lages en ny egg da det er et par hakk som må bort, men håper ikke disse hakkene er noe problem å få fjernet for noen som vet hva han holder på med?

Forside:pGzmOwD.jpg?1

Bakside: XyobBex.jpg?1

Prisantydninger er også greit, da jeg neppe vil mer enn en ny kniv koster. (Selv om disse visstnok også må slipes når de er fabrikknye, noe som er rimelig håpløst, synes jeg.)

Dere ser ut til å være Norges kompetansesentrum på nett for barberkniver, så jeg håper på noen gode inspill. Jeg ser "sende inn for sliping" er nevnt i noen tråder, men fant ingen der det står hvor. Jeg kan sende ut av landet, selv om det er en fordel å slippe. Men kvalitet på jobben og pris er det viktigste.

Hei.

De små skadene på egen på kniven din skal ikke være noe probem. Men må nok taes litt stål.

Av norske knivslipere er det så vidt jeg vet ikke så mange, og av de jeg kjenner til er det kun en jeg ville brukt selv.

Du kan ta kontakt med robert på: http://www.good-old-days.no/contact-1

Nye kniver bør også slipes. At dette er noe produsentene kan stå inne for er helt bakmål om du spør meg. Når de beggynte med den sløve holdningen til sliping på fabrikkene vet jeg ikke, Men er en uting.

Er dette brukeren Tyfonikus på forumet? Ser i tilfelle at jeg burde funnet frem til ham selv etter litt mer søking. Ser flere mener man ikke trenger å slipe knivene igjen på årevis (om noengang) når han har gjort jobben, og det høres jo lovende ut. En kompis ga opp hele knivprosjektet pga. slipingen, så jeg tenkte det var best å la noen andre ta den, så jeg kan konsentrere meg om barberingsopplevelsen alene i starten. Hva ligger han på prismessig? Det kommer han sikkert til å nevne når han svarer meg, riktignok, men hvis du nå har en formening...

Hei Gert:

Dette at kniven vil holde seg skarp i det "uendelige" hvis jeg har slipt den, er en sannhet med modifikasjoner. Hvis stålet på kniven er godt, da kan en slik kniv få en hurtig skarphet, men det er ikke sikkert at den vil holde på skarpheten i lengre tid. Jeg kan bruke fra en halv time til 2 timer når jeg sliper en kniv på et bryne. Jeg foretrekker kun natursten, da min erfaring sier at det er lett å få en "falsk" skarp egg på en syntetisk sten, og at den ikke da er holdbar. Det er selvsagt i sakens natur at jeg ikke har prøvd alt som er på markedet når det gjelder syntetiske stener. Men jeg har prøvd en god del av disse stenene.

Selv med en kniv som er slipt riktig, kan den fort falle sammen med feil stropp, og til og med miste sin skarphet med feil bruk av en god stropp. Da jeg gikk på nettet og demonstrerte stroppe teknikk, ble jeg tilskrevet fra en "hel" verden. Med unntak av en som er fra Norge, var det et sammenhengende kor fra "hele" verden hvor vanvittig mine påstander var. "Du ødelegger kniven, og hvis dette er riktig, da er jeg Paven i Rom", var en kommentar.

Filosofien bak min stroppe teknikk er denne: Stålet utvider seg med varme og friksjon. Når stroppingen er ferdig, trekker stålet seg sammen. 2 smeder, en i Norge og en i England ga meg medhold i dette. Men den som var mest begeistret var en energi ingeniør.

Jeg har mye å gjøre. Har kjøpt inn flere tyske kniver som jeg prøver å få skarp. Konklusjonen her er at disse knivene ikke holder mål, og jeg vil ikke selge kniver som jeg ikke selv kan garantere. Disse knivene er ikke Dovo. Du kan kontakte meg privat slik at vi kan gjøre en avtale. Du betaler kun hvis jeg blir fornøyd med kniven. Jeg prøver å lære av de som en gang hadde yrkes-stolthet.

Med vennlig hilsen, Tyfonikus

Hei, fikk en kniv slipt av Martin på http://www.rasurpur.de/english/shop/shop.html. Det er riktignok i Tyskland, men den er skarp til tusen. eggen er like blank som speil poleringen på kniven =D

Ellers så kjøpte eg meg en brukt kniv fra Torolf fra Scrupleworks,http://www.scrupleworks.com/home.html .

Han satt den opp på coticle. Kjempe skarp. Nå vet jeg ikke om han setter opp kniver, du kan event sende en mail og høre?

(sykt fine stropper, helt annet drag en de jeg har fra dovo) Han holder til i Bergen)

Vist du ikke vil investere i Bryner, kan du feks ha to kniver som du rulerer på. og sende inn en og en etter som de blir sløv. så slipper du og stå uten :)

Ellers så kan du dra kniven 5-10 strøk over Thiers-Issard Skjerpepasta (eller noe lignende) en gang i blandt, da virker det som kniven holder seg skarp lenger, ergo lenger tid mellom vær sliping.

Tcube

Bedreviter var så vennlig å tilby seg å gi den et forsøk gratis, så jeg heiv meg på det. 2. valget tror jeg blir en kniv fra whippeddog. Dvs., det blir sannsynligvis en derifra uansett, tenker jeg. Muligens med en annen "hollow" enn jeg har fra før, for å prøve. Kjenner jeg har litt lyst på et skikkelig skaft/beskytter i godt materiale og, men skal ikke gå helt av skaftet riktig enda. :P

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this