Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
tcube

Lapping av Naniwa steiner før bruk.

Recommended Posts

Hei, fikk nettopp mine Naniwa steiner (1k,5k,8k og 12k pluss lappeplate)

Har lest litt rundt om og funnet ut at det er greit og gi de en runde med lapping slik at de blir helt flat, eventuelt fjerne limrester etter klistermerkene.

leste dog at de kan svulme når de blir våte (ikke tenk koffert her ;)), og at de da skifter litt fasong

og folk har mye forskjellige meninger når det kommer til og lappe de når de er våt eller tør..

hvordan går du frem når du lapper steinene dine?

Hilsen Giret grønning

Hei, fikk nettopp mine Naniwa steiner (1k,5k,8k og 12k pluss lappeplate)

Har lest litt rundt om og funnet ut at det er greit og gi de en runde med lapping slik at de blir helt flat, eventuelt fjerne limrester etter klistermerkene.

leste dog at de kan svulme når de blir våte (ikke tenk koffert her ;)), og at de da skifter litt fasong

og folk har mye forskjellige meninger når det kommer til og lappe de når de er våt eller tør..

hvordan går du frem når du lapper steinene dine?

Hilsen Giret grønning

Bruk vann, rikelig. Jeg lapper mine under springen i vasken. Noen sveller mye, mens andre ikke sveller noe særlig. Får du ett problem med det kan du la de ligge fem minutter i vann før du lapper de.

Men ikke la de ligge for lenge. De er visst ikke konstruert for det. :unsure:

Bruk vann, rikelig. Jeg lapper mine under springen i vasken. Noen sveller mye, mens andre ikke sveller noe særlig. Får du ett problem med det kan du la de ligge fem minutter i vann før du lapper de.

Men ikke la de ligge for lenge. De er visst ikke konstruert for det. :unsure:

Jeg lappet de i går, tokk da og tegnet på de med blyant. sprayet masse vann på de og lappesteinen. alt gikk glatt og fint.. små sirkler og når blyant strekene var vekke, tegnet jeg nye og de gikk vekk på et par sekunder. altså steinen var flat

så satt jeg steinene på rekke og rad klar til morgendagens honing.

da jeg kom på jobben så skulle jeg bare skjekke for morro om de var flat.. det var de altså ikke!?

( noe jeg selfølgelig trodde de var siden de ble lappet for under 12 timer siden)

så ser ut som jeg må lappe 1k, sette bevel. så lappe 5k før bruk osv. Det blir litt små kjipt kontra og ha alle steinene klare. da kan du ha fult fokus på honing og ikke lapping. Som sagt, dette var første gang så mulig jeg er fullstendig på sykkel tur.

Jeg skal se om jeg får lagt inn noen bilder av dette etter jobb.

Jeg lappet de i går, tokk da og tegnet på de med blyant. sprayet masse vann på de og lappesteinen. alt gikk glatt og fint.. små sirkler og når blyant strekene var vekke, tegnet jeg nye og de gikk vekk på et par sekunder. altså steinen var flat

så satt jeg steinene på rekke og rad klar til morgendagens honing.

da jeg kom på jobben så skulle jeg bare skjekke for morro om de var flat.. det var de altså ikke!?

( noe jeg selfølgelig trodde de var siden de ble lappet for under 12 timer siden)

så ser ut som jeg må lappe 1k, sette bevel. så lappe 5k før bruk osv. Det blir litt små kjipt kontra og ha alle steinene klare. da kan du ha fult fokus på honing og ikke lapping. Som sagt, dette var første gang så mulig jeg er fullstendig på sykkel tur.

Jeg skal se om jeg får lagt inn noen bilder av dette etter jobb.

Dette er ikke helt uvanlig og en av grunnene til at jeg foretrekker shaptons... Mine naniwas hadde store innbyrdes variasjoner. 12k er den som sveller minst, mens 8k var rimelig drøy. Jeg løste problemet med å la hvert bryne ligge i vann fem-ti minutter før jeg skulle bruke det. På 8k hadde jeg derimot intet annet valg enn å gi det en kjapp runde med lapping før bruk hver gang. Brynene er veldig bra altså og det er egentlig ikke noe stress. Har du flere kniver som skal slipes f.eks så er det bare å gjøre de ferdig på ett og ett bryne :)

Gjorde som du sa Barberer`n, la steinen i vann 5-10 min før lapping. så la jeg neste stein i vannet når jeg tok ut den første osv.

Alt ble mye lettere, bare noen runder på 220k steinen og den var glatt.

Honingen digg det veærre med =P

Gjorde som du sa Barberer`n, la steinen i vann 5-10 min før lapping. så la jeg neste stein i vannet når jeg tok ut den første osv.

Alt ble mye lettere, bare noen runder på 220k steinen og den var glatt.

Honingen digg det veærre med =P

Pass bare på at de ikke ligger for lenge, jeg ville ikke latt de ligge mer enn ti minutter... Slipinga kommer seg etter hvert. Bare å være tålmodig og øve :)

Jeg har lappet steinene en del ganger nå. Blitt bedre kjent med hvordan de virker.. Jeg er kjempe fornøyd med Naniwaene.

Hele hemmeligheten var og bytte lappeplate til en DMT DUOSHARP CORSE(325/EXTRA CORSE(220).

Det tar da bare et par sekunder og lappe steinene. Det er helt utrolig at det kan være så mye forskjell på to produkter med samme grit.

NANIWA LAPPING STONE (kr 645 på barbershop. event frakt)

+. Stor flate og jobbe på

+. Store riller som forhindrer at steinene suges fast i lappeplaten

-. Det går utrolig treigt. opp mot 10 til 20 min på en stein på det værste! og du skal igjennom 4-5 steiner...

-. Lappesteinen må selv lappes en gang i blandt.

-. Skarpe kanter som kan lage riper i steinen du lapper. så hjørnene på lappeplaten må lappes ned med sandpapir el lignende

- Tar stor plass mht oppbevaring, bør vaskes med børste.

- Må vaskes under bruk for slurryen fra steinen du lapper legger seg og tetter igjen lappe steinen

DMT DUOSHARP CORSE/EXTRA CORSE 8" (325/220 grit) (kr 998 på www.verktoyas.no/)

+Utrolig effektiv, lapper under springen på max 1 min per stein jeg lapper.

+Helt fullstendig flat og holder seg alltid slik

+2 forskjellige grits til diverse oppgaver

+Er magisk på kjøkkenknivene/værktøy/bruks kniver

+Effektiv til fjerning av drøye chips

+Lett og oppbevare og holde rein

+Spray and play, ikke noe og forberede da den bare brukes med vann

+Kan brukes til og lappe sammtlige steiner

-Er relativt mindre en Naniwa lappingplate, (kan fåes i 10" egnet til lapping men det må kjøpes over dammen.)

-Bør brukes under rennene vann pga suger seg lett fast ellers.

Konklusjon fra en nybegynners standpunkt.

Du sparer mye hassle ved og investere et par eksta hundrelapper i en Dmt.

Du sparer tid og lagringsplass.

Du kan slipe og lappe andre steiner og kjøkkenkniver.

For min del fikk jeg mer tid til honing siden jeg slapp og lappe hele tiden.

Men Naniwa superstones er jeg ellers kjempe fornøyd med =) knivene blir sylskarp og komfortable

Diamonds are forever ;) Eller... eh, egentlig ikke i dette tilfellet, men jeg har prøvd både slipepapir, lappesteiner og diamantplater og diamantplatene er uovertrufne og i en klasse for seg til planing av bryner :) Moro at du får sving på sakene forresten, naniwa brynene ER bra :)

Det er helt utrolig at det kan være så mye forskjell på to produkter med samme grit.

Og det betyr at du har gått i "grit-fellen," noe som ikke er uvanlig i barberknivmiljøet...

Det finnes ingen verdensomspennende standard for grits. Hvis du vil vite hva du har med å gjøre er du nødt til å se på mikronstørrelsen (µ) til partiklene.

Naniwa bruker den japanske gritstandarden (JIS). der tilsvarer 220 grit en partikkelstørrelse på ca 90µ (150# US)

DMT bruker den amerikanske gritstandarden (ANSI). Der har 220 grit en partikkelstørrelse på ca 60µ (300# JIS)

DMT grit er altså finere enn Naniwa grit.

I tillegg mener jeg at JIS beregner et gjennomsnitt på partikkelstørrelse, mens ANSI bruker største partikkelstørrelse.

Grit kan heller ikke brukes på keramikkbryner eller naturbryner. Keramikkbryner har ikke partikler, og naturbryner har for stor variasjon i partikkelstørrelse.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this