Jump to content
Barbershop.no forum
Bedreviter

SOLGT: Utvidet startsett for knivbarbering

Recommended Posts

Som jeg nevnte i en tidligere salgstråd, ryddet jeg for litt siden opp i alt barberingsutstyret som har samlet seg opp i løpet av den innledende eksperimenteringsfasen som naturlig (kan det virke som) følger med overgangen til tradisjonell barbering.

Det meste av dette er nå solgt og gitt bort til barberingskumpaner, venner og familie i inn- og utland.

Likevel har jeg fortsatt noen ting igjen som jeg ønsker å omplassere til et trygt hjem der de kan bli brukt og verdsatt.

Jeg har derfor tatt utgangspunkt i disse tingene, lagt til noe fra beholdningen som egentlig ikke skulle selges og satt sammen et startsett for dem som ønsker å begynne med knivbarbering. Det finnes mange slike å få kjøpt, men forskjellen er at dette settet kun består av kvalitetsprodukter og alle de viktigste utstyrskategoriene er representert.

post-664-0-42255400-1365621623_thumb.jpg

Barberkniv: 72 J.A. Henckels. Karbonstål fra Solingen. Full hulslip 6/8 med firkanttupp og to stabilisatorer. Produsert i 1930-årene. En av de mest velrenommerte tyske produsentene og en ettertraktet modell som høster mange lovord. Kniven har kosmetiske merker etter bruk, honing og alder, men disse påvirker ikke barberingsdyktigheten på noen som helst måte. En flott kniv som vil leve en mannsalder til (om ikke mere) med riktig bruk. Dovo-oppbevaringsboks i metall følger med (ikke originalboks). Det samme gjør en liten flaske kameliaolje som er japanernes foretrukne olje for å hindre rustdannelse på kniver og verktøy som skal lagres over tid. Kniven er barberingsklar.

Mühle-stropp med kuskinn på den ene siden og lerret på den andre. Fremragende nybegynnerstropp som evt. kan byttes ut når teknikken sitter. Unødvendig å kjøpe stropp i tusenkronersklassen dersom man skjærer den i stykker i løpet av første uka. Den edruelige størrelsen gjør dessuten denne stroppen velegnet for reise. Lite og pent brukt. En liten pakke lærolje (neatsfoot-olje) følger med for vedlikehold av stroppen. Det samme gjør en krok for veggmontering.

Balsastropp med filtoverflate innsauset i kromoksid (ekstra kromoksid følger med). Kan forlenge intervallene mellom hver gang barberkniven må hones med riktig og regelmessig bruk. Brukes også som avslutning etter honing for å gi kniven en silkemyk egg. Noen liker dette, andre foretrekker rå skarphet.

Semogue 2000 barberkost av hvit premium svinebust med håndtak i bjørk (knot: 25mm, loft: 62mm, totalhøyde: 117mm). Italienske barberere foretrekker svinebust. Det samme gjør mange andre tradisjonelle barberere. Andre foretrekker grevling og noen endog hest. Det som er sikkert er at blant alle verdens barberkoster av svinebust, er spanske Semouge en av de mest velrenommerte produsentene. Kosten er aldri brukt til barbering, men skummet opp en håndfull ganger for å bli kvitt griselukta. Har også montert magnet inni håndtaket slik at den kan henges opp magnetisk (praktisk dersom du for eksempel har et lysarmatur av metall over speilet på badet). Plaststativ og reisehylse følger med.

Men-U DB Premier syntetisk barberkost. En av de bedre syntetiske børstene, i alle fall før Simpsons begynte å lage tilsvarende varianter (har ikke prøvd disse, men de får svært gode skussmål). Skummer godt og tørker fort. Ypperlig til reise. Aldri brukt. Plaststativ følger med.

Sort Mühle apotekerskål med hank. Noen skummer i hånda, andre direkte på ansiktet. Atter andre fortrekker å skumme i en skål, og denne skåla er perfekt til formålet. Bunnen har fartsdumper som gjør skummingen mer effektiv, og innsnevringen midt på bidrar til at skummet holder seg nedi skåla. Hanken bidrar til et godt grep.

Mr. Natty barberolje. Noen mener barberolje er tull og tøys, andre mener at barberolje gjør huden mindre irritert etter barbering. For å gjøre seg opp en mening, må man prøve. Denne olja er god og tykk med en svak duft av i all hovedsak peppermynte. 90 prosent full.

Vitos extra super original italiensk, semimyk barbersåpe med svak duft av mandler (som veldig mange andre italienske barbersåper) i en mørk eikeskål. 95 prosent full. Kan sammenlignes med Cella og den etter hvert så sagnomsuste P.160. Elsket av mange, hatet av like mange. Den milde duften gjør såpen perfekt til såkalt “super- og überlather” som jo må prøves før det evt. avskrives.

Taylor of Old Bond Street Mr. Taylor barberkrem i tube. Flott krem fra velrenommert produsent. Klassisk maskulin duft av seder og sandel. 90 prosent full.

D.R. Harris Marlborough barberkrem i skål. En fantastisk barberkrem som hylles av omtrent alle for sine skummende, fuktgivende og glatte egenskaper. Lukten er det som vanlig delte meninger om, men jeg kan ikke få rost den nok. Aldeles vidunderlig. 95 prosent full.

D.R. Harris etterbarberingsmelk med lukt av agurk og roser. Et knasende godt etterbarberingsprodukt uten alkohol og med svært gode fuktgivende egenskaper. Lukten blir kanskje litt mye for enkelte, men den leverer varene og er fin for ømfintlig hud.

Taylor of Old Bond Street bayrum etterbarberingssplæsj. Barberingsvannet som sjørøverne brukte. Opprinnelig laget av rom og bær/blader fra det karibiske løvtreet Pimenta racemosa. Etterbarberingsvann blir ikke mer klassisk enn dette. Fungerer godt, men lukten er subjektiv. Sikkert er det likevel at alle tradisjonelle barberere bør prøve en eller annen bayrum-variant minst én gang. 90 prosent full.

Alunstift. Stopper blødninger fra små barberingskutt umiddelbart. Ny i forseglet pakke.

Alunblokk. Alun (kaliumaluminiumsulfat) er et mineral som dannes naturlig der forutsetningene er tilstede. På grunn av sine antiseptiske og hudsammentrekkende egenskaper er mineralet brukt som etterbarberingsprodukt i årtusener (helt tilbake til Egypts storhetstid blir det hevdet). I riktig gamle dager kunne en infisert barberingsflenge ende med døden. I det perspektivet er det ikke rart at alun var et ettertraktet produkt. I dag fremstilles alun i laboratorier, men er fortsatt et naturlig og godt produkt som bør prøves før det evt. avskrives. Ny, med praktisk plastboks for oppbevaring.

Legger også ved prøver på diverse barberkremer og aftershaves fra Taylor of Old Bond Street, Truefitt & Hill, Mühle, Proraso, Men-U, Edwin Jagger etc.

---

Jeg hadde tenkt å be om 1500 kroner for dette, men er åpen for bud dersom noen mener at dette er for mye forlangt (nypris er mildt sagt betydelig mer; kniven alene bikker fort tusenlappen for et fint eksemplar).

Dette virker som et veldig hyggelig tilbud.

Nå hadde jeg egentlig ikke tenkt å anskaffe så mye, ei heller de samme produktene, men jeg er fristet til å by deg noen penger for dette i min søken etter favorittprodukter. Kniven tiltaler også et håndtverkerhjerte, selv om tanken var å holde meg til høvel.

Du holder ikke tilfeldigvis til i Oslotraktene? Kunne jeg prutet deg ned til 1200,- mot henting?

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...