Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
asbjorn

Heste hår??

Recommended Posts

Jaggu, jeg har også tullet med dette, men visste heller ikke at det fantes! Nå har jeg ikke så mye erfaring med hest, men hårene må vel være ganske stive?

http://www.vielong.com -> Brochas de afeitar -> Pelo de Caballo

Eventuelt: Trykk på det engelske flagget > Shaving brushes > Horse hair ;)

Japp. Derav uttrykket "sulten som en skrubb". Haiskinn er også perfekt som råvare til strykereimer. Det mangler bare at Fitjar Såpekokeri lanserer sin nye "Hoven-såpa" med rå brennesle og manet.

Men fra spøk til ost, egentlig er det kanskje ikke så overraskende at hestehår er i bruk? Jeg synes grevlingen min blir litt i mykeste laget, men jeg har tenkt at det skyldes teknikken min mer enn materialet. Kanskje hest ligger et sted mellom grevlinghår og svinepels, som jeg mistenker for å være for stivt igjen. Det er jo nesten så man burde prøve!

Svinehår er for stivt ja, har en kost stående her, nå har ca 12 års bruk endret den litt også da, har liksom ikke blitt mykere av det.. Ikke ofte jeg bruker den nå :D

Men det hadde vært morsomt å prøve en hestekost ja, må bare finne ut om det er graderinger der også, best, super etc...

Jo, det var vel akkurat det da.. for mykt.. da blir det ikke lett å skumme tenker jeg, hvis det hadde fungert så tenker jeg vi snart hadde koster av kineser hår.. Damene der har utrolig mykt hår, men tror desverre det funker dårlig..

På B&B var det et par karer som vurderte å lage barberkost av sine bedre halvdelers hår. Det vil jo gi kosten et litt personlig preg, men det er fortsatt litt vel sykt. Sparer de på barnas tenner så de kan lage smykker av de og? :D

Jeg har en kost i hestehår, eller hadde. Den er nå i søpla.

Kosta 50 kroner på Vita og mistet store lokker med hår etter hver barbering. Ganske ubehagelig å finne store hårklumper i barberskummet på ansiktet.

Så ganske fine ut, disse.

Har en Wulfix super badger fra fitjar, og en svinebørste fra omega. Noe midt mellom kunne vært bra. Tror jeg går for hest....

En gul-svart shæfer børste hadde vært maks!

Spøkte med en kompis heromdagen, kost av hestehår, men jaggu, i Spania er det et firma som faktisk har det, ta en titt på dette bildet:

http://www.vielong.com/Imagenes/Product ... rushes.jpg

http://www.vielong.com -> Brochas de afeitar -> Pelo de Caballo

Hei!

Jeg har selv en Vie-Long kost av hestehår (65%-35%) og synes jeg at det er fantastisk. De har en velig god balanse mellom mykhet og hardhet, skumm lett både på scuttle og ansiktet. Har bare et minus: det lukter hest! (ca. de 3 første uker, men etterpå lukten er borte)

...og har jeg også en svinebørste fra Semogue (Semogue 1800). Den også er veldig god, men man må mildne det først.

Her er en video (på spansk... beklager) om det:

Anbefaler hestehårsbørste fra Vie Long på det varmeste.

Har selv en slik: http://www.bullgooseshaving.com/vie-long-peleon-12705-horse-hair-shaving-brush/
Det er min favorittkost. Den er på en måte en mellomting mellom grevling og svinebust.

En annen bra ting med disse kostene er at de kun bruker hår fra manen og halen, altså blir ingen dyr skadet i produksjonen av disse.

Den lukter litt stramt i starten, men dette forsvinner etter noen gangers bruk. (det hjelper også å vaske den grundig med shampo-, eller i zalo-vann noen ganger).

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this