Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
tcube

Diamantpaste/spray vs naniwa ss10-12 000

Recommended Posts

Har kjøpt noen kniver med varierende skarphet. og vet at noen av disse snart trenger en "touch up"

og vil derfor være forberedt.

Har noen prøvd noen av metodene nedenfor?

Kniven begynner og miste skarpheten til den grad at stropping ikke tilfredstiller.

1. Naniwa ss 8000 til naniwa ss 10 000 til stropp til fjes

2.Paddlestropp med .5 til paddlestropp til .25 paddlestropp til stropp til fjes

3.kombo av begge?

Med andre ord hva gjør du når kniven ikke tilfredstiller?

T

Vil tro at begge deler fungerer, litt avhengig av hvor dårlig stilt det er med eggen, men sånn generelt synes jeg eggen er mer behagelig etter å ha forlatt en 10k (eller 12k) Naniwa-stein fremfor en hvilken som helst diamantpastavariant. Understreker at dette er subjektivt, så man må i grunnen prøve for å gjøre seg opp en mening. Min erfaring er at jern- og kromoksid gir behageligere egger enn diamantpasta. Så jeg ville brukt førstnevnte dersom jeg skulle gi en kniv en "touch up" på en enkel måte.

Det sagt så har jeg best erfaring med noen runder på en coticule med bare vann og deretter stropp.

Vil tro at begge deler fungerer, litt avhengig av hvor dårlig stilt det er med eggen, men sånn generelt synes jeg eggen er mer behagelig etter å ha forlatt en 10k (eller 12k) Naniwa-stein fremfor en hvilken som helst diamantpastavariant. Understreker at dette er subjektivt, så man må i grunnen prøve for å gjøre seg opp en mening. Min erfaring er at jern- og kromoksid gir behageligere egger enn diamantpasta. Så jeg ville brukt førstnevnte dersom jeg skulle gi en kniv en "touch up" på en enkel måte.

Det sagt så har jeg best erfaring med noen runder på en coticule med bare vann og deretter stropp.

ja, blir nok til at jeg prøver med 8 k 10 k og en lappeplate. mulig jeg kjøper coticule etter vært,

Har lest en del debatter på diverse forum om naniwa 10k eller 12k er og foretrekke. noen påstår at 12k lager riper som en 4k og at barberingen fra 10k er mer behagelig. men greier ikke bestemme meg..

hva sier dere, 10 eller 12k naniwa ss?

er 5 k også nødvendig for Touch ups?

Har lest en del debatter på diverse forum om naniwa 10k eller 12k er og foretrekke. noen påstår at 12k lager riper som en 4k og at barberingen fra 10k er mer behagelig.

Denne debatten har jeg ikke fått med meg, men det høres rart ut at 12k skal lage riper som 4k. Da får jo eggen "tenner" igjen og avslutningssteinen virker mildt sagt mot sin hensikt.

Det kan godt tenkes at noen opplever at en mindre polert egg fra 10k er bedre enn 12k, men det handler antakelig om at noen foretrekker en mer rå skarphet. Litt som Feather DE-blader versus Astra.

Jeg opplever at eggen fra 12k har en god balanse mellom skarphet og mykhet og veldig mange er enig i det.

Men som alltid finnes det få ting som er rett og galt i denne sammenhengen.

Denne debatten har jeg ikke fått med meg, men det høres rart ut at 12k skal lage riper som 4k. Da får jo eggen "tenner" igjen og avslutningssteinen virker mildt sagt mot sin hensikt.

Det kan godt tenkes at noen opplever at en mindre polert egg fra 10k er bedre enn 12k, men det handler antakelig om at noen foretrekker en mer rå skarphet. Litt som Feather DE-blader versus Astra.

Jeg opplever at eggen fra 12k har en god balanse mellom skarphet og mykhet og veldig mange er enig i det.

Men som alltid finnes det få ting som er rett og galt i denne sammenhengen.

Jeg må jo si meg enig at det du sier høres logisk ut. kunne tenke meg naniwa 3000k, 8000k og 12000k, dmt 220/325 grit for lapping og en paddlestropp med .5 micron og den grønne pastaen crox(?) som finish. høres det greit ut?

fant en referanse på Rasurpur men sliter med og se logikken

"PS: The Naniwa 12K is not a good choice for razors. It

leaves scratches like a 4K. I found that everything over 10K in

artificial hones is a waist of money when it comes to razors but they

work great on kitchen knives."

fant noe på srp og bab men finner ikke det igjen.

har du prøvd naniwa 10 k

Dette høres ut som èn manns mening. Kanskje hadde han en dårlig stein, dårlig innstilling, dårlig teknikk eller en dårlig dag? Jeg opplever ikke at det er noen form for konsensus om at 12k-steinen til Naniwa ikke fungerer som en god avslutning, heller tvert imot.

Jeg bruker progresjonen 1k, 5k, 8k, og 12k etter anbefaling fra Lynn Abrams (som er selverklært guru på området - han om det). Har ikke prøvd andre kombinasjoner, men kan med sikkerhet si at dette fungerer utmerket. Jeg har prøvd å droppe 12k-steinen og gått rett til ansiktet etter 8k. Det gikk i grunnen også fint, men man kjenner at eggen er rå, noe som jeg etterhvert har funnet ut at ikke er min greie.

DMT 325 er anbefalt av mange til lapping av Naniwas supersteiner, men det finnes sikkert alternativer.

Jeg ville gitt benger'n i diamantpasta og gått rett fra 12k (eller 10k om du vil) til stropp, evt. via kromoksid (0.5 mikron) og jernoksid (0.1 mikron) dersom man er ute etter en spesielt raffinert egg. Forskjellen på diamantpasta og disse oksidene er at diamantkornene er skarpe mens oksidene er runde som fotballer. Sistnevnte gir derfor, etter min mening og erfaring, en opplevd mykere egg. Jern- og kromoksid sliper derimot mye saktere enn diamantpasta med samme korning. Prosessen tar dermed lenger tid, men for meg er resultatet viktigere enn tilleggsminuttene.

Jernoksid er forøvrig bedre kjent som rust, og er det samme stoffet som gullsmedene bruker til polering av edelmetaller, også kjent som gullsmedrouge (jewellers rouge).

Dette høres ut som èn manns mening. Kanskje hadde han en dårlig stein, dårlig innstilling, dårlig teknikk eller en dårlig dag? Jeg opplever ikke at det er noen form for konsensus om at 12k-steinen til Naniwa ikke fungerer som en god avslutning, heller tvert imot.

Jeg bruker progresjonen 1k, 5k, 8k, og 12k etter anbefaling fra Lynn Abrams (som er selverklært guru på området - han om det). Har ikke prøvd andre kombinasjoner, men kan med sikkerhet si at dette fungerer utmerket. Jeg har prøvd å droppe 12k-steinen og gått rett til ansiktet etter 8k. Det gikk i grunnen også fint, men man kjenner at eggen er rå, noe som jeg etterhvert har funnet ut at ikke er min greie.

DMT 325 er anbefalt av mange til lapping av Naniwas supersteiner, men det finnes sikkert alternativer.

Jeg ville gitt benger'n i diamantpasta og gått rett fra 12k (eller 10k om du vil) til stropp, evt. via kromoksid (0.5 mikron) og jernoksid (0.1 mikron) dersom man er ute etter en spesielt raffinert egg. Forskjellen på diamantpasta og disse oksidene er at diamantkornene er skarpe mens oksidene er runde som fotballer. Sistnevnte gir derfor, etter min mening og erfaring, en opplevd mykere egg. Jern- og kromoksid sliper derimot mye saktere enn diamantpasta med samme korning. Prosessen tar dermed lenger tid, men for meg er resultatet viktigere enn tilleggsminuttene.

Jernoksid er forøvrig bedre kjent som rust, og er det samme stoffet som gullsmedene bruker til polering av edelmetaller, også kjent som Gullsmedrouge (jewellers rouge).

takker for utfyllende svar. Som fullstendig grønn er det alltid greit med hjelp

kanskje jeg begynner med naniwa 8k og 12k til vedlikehold av kniven

bygger så på med noe diamanter eller oksider vist jeg ikke er happy med eggen.

kanskje jeg slenger på en naniwa lappeplate (noen som har prøvd den?)

så får jeg kjøpe 1k og 5 k ettervært.

=)

Off, endte opp med naniwa 1k, 5k, 8k, 12k og naniwa lappeplate. Da har jeg allefall mulighet til å vedlikeholde knivene mine selv.må bare lære og bruke de :s hehe

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this