Jump to content
Barbershop.no forum
sespela

Nok et spørsmål om restaurering.

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Nok en ny mann på forumet her.

Jeg er sjømann med mye tid på hendene, derfor har jeg lenge lett etter en hobby. Jeg har drevet med barbering med kniv i ca. en måned, og brukt DE høvel i ca 8 måneder.

Nylig kom jeg over en artikkel om knivrestaurering og tenkte at dette så interessant ut. Ble spesielt interessert da jeg fant en artikkel om restaurering uten maskin verktøy.

Men det artikkel glemte å nevne er hvordan man fjerner såkalte "pins" (nagler på norsk, kanskje?) uten verktøy. Jeg lurte derfor på om det er noen som har vært borti dette, og om noen vet om det er mulig å kjøpe slike pins her i Norge?

Jeg har nettopp kjøpt meg tre kniver fra skrotnissen.no og venter spent på disse. Foreløpig prøver jeg å lese meg opp på emnet. Den ene kniven jeg kjøpte har forresten et håndtak i tre som så ut til å være i mindre god stand. Noen som har noen linker på restaurering av slike?

På forhånd takk.:)

Hei hei.

og velkommen. Det å restaurere gamle kniver kan være en god og avlappende hobby.

Bruker det selv som terapi i hverdagen. Du kan bruker jeg en liten fil til å fjerne "pins", Vet ikke om noe sted som selger disse i norge, Men du kan bruke messingspiker med en liten skive på baksiden. ( selv kjøper jeg mer egnede matrealer på ebay, men det fungerer)

Det å restaurere gammle håndtak av tre er som oftest ingen kunst i segselv, med mindre det er sprekker eller de har råtnet. Om håndtaket har beggynt å rotne kan det være på tide å skaffe et nytt. Da har du noen alternativer, Du kan lage dine egene eller kjøpe( evt ta ifra en annen kniv om du har en med skadet klinge).

Men tilbake til selve restareringen av generelt slitende håndtak. Sandpapir og egnet olje gjør som oftest susen. Bare vær forsigit så du ikke gjør mer skade enn nytte, Her gjelder det samme som for sliping av kniv. fjern akkurat den mengden matreale du trenger, ikke mer. ikke mindre.

For et bedre resulatat kan det ofte lønne seg å splitte håndtaket helt så du kommer bedre til.

Sprekker er ikke alltid lett å gjøre noe med, Har hatt noe hell med å legge sprukkede håndtak i olje et par timer, slipe dem ned med fint sand papir og smøre et tynnt lag med harpiks på baksiden.( På kniver med håndtak av tre er det ofte en god ide å legge skiver mellom håndtaket og bladet, det er en effektiv måte å hindre/forebygge fukt skader i "leddet")

( når du kjøper brukte kniver husk å desinfisere dem )

Tusen takk for et godt og informativt svar.:) Dette gjorde meget klokere. Etter å ha google rundt endel har funnet flere sider med pins, så jeg går nok for et mer profesjonelt alternativ.

Takk nok en gang.:)

Hei hei.
og velkommen. Det å restaurere gamle kniver kan være en god og avlappende hobby.
Bruker det selv som terapi i hverdagen. Du kan bruker jeg en liten fil til å fjerne "pins", Vet ikke om noe sted som selger disse i norge, Men du kan bruke messingspiker med en liten skive på baksiden. ( selv kjøper jeg mer egnede matrealer på ebay, men det fungerer)

Det å restaurere gammle håndtak av tre er som oftest ingen kunst i segselv, med mindre det er sprekker eller de har råtnet. Om håndtaket har beggynt å rotne kan det være på tide å skaffe et nytt. Da har du noen alternativer, Du kan lage dine egene eller kjøpe( evt ta ifra en annen kniv om du har en med skadet klinge).
Men tilbake til selve restareringen av generelt slitende håndtak. Sandpapir og egnet olje gjør som oftest susen. Bare vær forsigit så du ikke gjør mer skade enn nytte, Her gjelder det samme som for sliping av kniv. fjern akkurat den mengden matreale du trenger, ikke mer. ikke mindre.

For et bedre resulatat kan det ofte lønne seg å splitte håndtaket helt så du kommer bedre til.
Sprekker er ikke alltid lett å gjøre noe med, Har hatt noe hell med å legge sprukkede håndtak i olje et par timer, slipe dem ned med fint sand papir og smøre et tynnt lag med harpiks på baksiden.( På kniver med håndtak av tre er det ofte en god ide å legge skiver mellom håndtaket og bladet, det er en effektiv måte å hindre/forebygge fukt skader i "leddet")

( når du kjøper brukte kniver husk å desinfisere dem )

Har nå mottatt knivene mine. Treverket så ut til å være i utmerket stand, så her blir det bare litt pussing og et nytt lag harpiks på. Noen som vet hvor man finner harpiks forresten? Eventuelt andre midler som kan brukes?
Den ene kniven hadde et stygt hakk i bladet, men jeg har begynt å prøve meg på litt brødskjæring, så får det gå som det går. Tålmodighet er vel en dyd når man skal restaurere.
Legger ved et bilde av knivene og et par av hakket.
Hvis noen har noen forslag og tips som har hjulpet dem med lignende prosjekter så tar jeg alt av tips imot med glede og stor takknemlighet.

post-713-0-55310100-1363189484_thumb.jpg

post-713-0-54347300-1363189508_thumb.jpg

post-713-0-34398700-1363189534_thumb.jpg

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...