Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Sandman

Georgetown Pottery

Recommended Posts

Jeg har lenge benyttet en scuttle modell G5, fra amerikanske Georgetown Pottery ( GP ) http://www.georgetownpottery.com/store/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=GTP&Product_Code=SHAV0001&Category_Code=Shaving for å vispe opp barberskum fra en såpe eller krem. Dette har fungert veldig bra, og selv om det er fordeler med f.eks å skumme opp direkte i ansiktet, liker jeg at barberskummet er varmt gjennom hele økten. Jeg opplever heller ikke at barberskummet "faller sammen" eller tørker inn under bruk. Nettopp det at barberskummet holder seg varmt og "klart til bruk" mens man barberer seg, er etter min mening en av de største gledene med å benytte tradisjonell kost og såpe/krem.

Så oppdaget jeg at GP hadde kommet med en ny modell, G20 http://www.georgetownpottery.com/store/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=GTP&Product_Code=SHAV0002&Category_Code=Shaving , og da den tilsynelatende hadde flere praktiske endringer i forhold til G5, endte det med at jeg bestilte en i fargene Hamada & Blue.

Nå har jeg benyttet den en stund, og konkluderer med at endringene uten tvil har vært til det bedre.

Den mest åpenbare forskjellen er selve størrelsen; mens G5 er ca 7,5 cm høy, og med en utvendig diameter på ca. 13,5 cm, er G20 tilsvarende ca. 11cm x 14 cm. I det innvendige vannreservoaret holder G5 ca 2 dl, mens G20 hele 8 dl!

Nettovekten på en G5 er 845 gram, mens G20 kun veier 880 gram, altså ikke mer enn 35 gram forskjell.

En G5 koster pr 1.3.13 $ 45, mens en G20 koster $ 62.

G5 har et rillet mønster innvendig i skålen, for å letteregjøre oppskummingen. I G20 er det også riller, men i tillegg har den fire små, halve "klinkekuler" støpt fast i bunnen, som gjør oppskummingen enda mer effektiv.

Begge modellene leveres med en praktisk gummipropp for å tette påfyllingshullet under bruk. På G20 har også denne proppen fått en lekker "hette" i pewter ("pewter" = en legering hovedsaklig bestående av tinn).

Den største praktiske forskjellen under bruk er at barberskummet holder seg varmere og lenger, samt at selve oppskummingen foregår mer effektivt i en G20. Begge modellene er flotte å se på, og åpenbart har produsenten vært i tett dialog med våtbarberere for å finne frem til den mest effektive konstruksjonen. De kommer også begge i et utvalg av smakfulle fargekombinasjoner.

En scuttle vil trolig holde svært lenge om man ikke f.eks mister den i gulvet, og skal man først investere i en, vil jeg konkludere med at modellen G20 er det beste valget. Hovedsaklig pga den store forskjellen i kapasiteten til å lagre varmt vann, men også fordi endringene innvendig i skålen gjør oppskummingen lettere. Subjektivt sett synes jeg også at den er enda flottere å se på enn G5.

Avslutningsvis vil jeg også nevne at det er andre produsenter av scuttler, f.eks http://www.shaving101.com/index.php/product-reviews/accessories/65-moss-scuttle.html , men disse kjenner jeg ikke til personlig, og vet ikke hvordan de er i forhold til GP's produkter.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this