Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Perrigrino

Kvalitetskniv

Recommended Posts

Godt Nytt År til alle her selvom vi har kommet litt utpå!

Jeg har nå en drøy måned brukt daglig en meget god barberkniv som jeg vil anbefale de av dere som går med tanker om en nyinvestering. Kniven er en av Robert Aarbergs signaturmodeller,6/8" stor og hulslipt. Den gir en meget tett og god barbering og etterlater ingen sårhet. Robert er som vel de fleste vet å finne i Good Old Days Barbershop i Skien og har sikkert flere for salg.

Rino.

Hei cake man!

Om jeg ikke husker feil har en på forumet skrevet om en tur til Eskilstuna og besøk i Bergska Smedjan. . Disse knivene er smidd av Janne Hammar (klingende etternavn for en smed) i nevnte smie. Bygget er fra 1650 - tallet og bærer navnet etter Erik Anton Berg som begynte knivproduksjon her i 1879. Stor industri i datidens Eskilstuna. Hans kniver er fotsatt å finne tidvis på eBay. Dagens kniver er av meget god kvalitet og er jo artig med så lokalt som Sverige mot masseproduserte europeiske eller kinesiske kniver. Skal se om jeg får surret meg til et foto etterhvert.

R

Dette hørtes interessant ut. Det er en stund siden jeg snakket med Robert nå, så jeg ringte ham for å finne ut mer om disse knivene.

De er ganske riktig gamle kniver fra Eskilstuna, men i utgangspunktet kunne han ikke gå god for dem i den stand de var. Han fikser dem opp før han signerer dem, og det dreier seg om 3-4 timers arbeid med hver kniv. Han tester og prøver dem løpende til han er fornøyd, så når han signerer dem kan han innestå 100% for høyeste kvalitet.

På grunn av alt arbeidet og knivens kvalitet vil han ta ca.2 - 3000 kroner for hver kniv, selv med et enkelt skaft. Han vil også ta inn andre kniver av mer gammel og ukjent type som kanskje blir billigere.

Han jobber nå med å få laget en hjemmeside, som han håper vil bli klar i løpet av et par uker.

Hei dere.

Hyggelig at flere har fått øynene opp for "lokale kniver"

Her er inlegget jeg skrev etter et besøk hos i Bergska Smidjan i Eskilstuna i fjor sommer: http://forum.barbershop.no/index.php?/topic/1078-knivsmie-i-eskilstuna-sverige/

Her er det også et par bilder av min kniv.

Utrolig flott kniv som holder seg utmerket på hengende stropp.

Jeg har også noen eldre kniver fra Eskilstuna jeg bruker fra tid til annen.

Kan legge ut noen bilder etterhvert om noen skulle være interessert.

Eskilstuna var frem til 1950-60 en av verdens største produsenter av barberkniver og kirurgisk utstyr.

Det var flere store knivfabrikker som desverre er borte.

Det er ikke uten grunn speedway laget til Eskilstuna heter Smederna..

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this