Jump to content
Barbershop.no forum
shinaki

Ukjent barberkniv - brukbar?

Recommended Posts

Hei og godt nyttår!

Jeg har i det lengste ønsket meg en barberkniv og nå fikk jeg det fra min samboer i julegave. Hun sa at det nok kanskje var en som var mest egnet som pyntegjenstand, da den er en replica av en av knivene i "Sweeney Todd", men jeg vil anta at den kanskje i hvert fall med riktig behandling går an å få brukbar, dersom den ikke alt er det. Den biter godt på neglene, slik en god kjøkkenkniv (som nok er det nærmeste forhold jeg har til kniver...) skal gjøre, men den sliter med å kutte hår slik en barberkniv nok bør gjøre. Hårstråtesten består den ikke, så det må vel litt behandling til, kanskje. Merket på esken den ligger i er "Suerwin" (nei, ikke "Surewin", men "Suerwin") og Colosseum inngravert. På bladet står det "Benevolence" på min (Det er denne, ser jeg nå: http://www.ebay.com/itm/Super-Knife-Stainless-Steel-Straight-Shaving-Razor-Gift-Wood-Box-Sweeney-Todd-/180910407736?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a1f19c038, men på min står det altså "Benevolence". Det gjør det visst ikke på bildet der).

Jeg fikk også en ensidet Dovo-stropp og en pakke med pasta - det ser ut til å være to sorter, en rød og en blå stang.

Spørsmålene er altså: Har dere troen på at det går å få til å barbere seg med dette? Jeg burde kanskje sette opp dette på et bryne før jeg stropper mer? Finnes eventuelt noen i Trøndelagsområdet (eller ellers i landet også..) som kan hjelpe meg med å sette opp kniven/undersøke om den er grei å bruke? Hvordan bruker jeg eventuelt pastaen? Bør jeg ha ennå en stropp, kanskje?

Mange spørsmål fra en nybegynner innen knivbarbering, men håper dere har overbærenhet med meg.

Aha! Ja ja, da får det bli en superfancy brevåpner av den, og så får jeg heller skaffe meg en billig, men brukbar barberkniv ved en senere anledning. I mellomtiden fortsetter jeg med DE-høvlene jeg har brukt de siste årene. Takker for svar, i hvert fall. :-)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...