Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Icecool

Stiv grevling.

Recommended Posts

Hei godtfolk! Jeg prøvde Muhle silvertip grevling, men den var alt for myk, så Muhle syntetiske som jeg er glad i! Men da jeg barberer meg den klassiske måten vil jeg ha en grevling.. en STIV grevling, (om det finnes). Kanskje Simpsons da jeg har to Muhle koster allerede (?). Hører gjerne fra dere gents.

Takk.

Erik.

Jeg har en 2-band simpsons duke 3. den har god backbone/stivhet og myke tupper. Simpsons kostene er generellt mer tettpakket enn mühle kostene og vil føles stivere. Kan også anbefale colonel kosten som barbershop selger. Hvis du virkelig vil ha "godkosten" gå for en chubby 3 i 2- band eller best badger, bruker min mye hvertfall. Vulfix har jeg ingen erfaring med, men vet at de på et tidspunkt samarbeidet med simpson. Noen av modellene deres er også betegnet som floppy som jeg antar du ikke søker. Chubby str.1 er ganske liten, Colonel og commodore 3 har ca. samme knot str, men håndtaket er forskjellig. Høyere på colonel. og chubby 3 har en str. på 29- 31mm faktisk. Loft høyde har endel å si når man skal ha en kost som oppleves stiv, så ville ikke gått for over 55mm loft. Altså høyde på busten fra der den er festet i håndtaket. Kan også anbefale Semogue 620 boar. nydelig kostnår man får brukt den litt.

Tusen takk for svar Kjell. Commodore satt jeg akkuratt og leste om nå! Fått flott feekback. Ok, lav loft høyde gir mer motstand, det høres fornuftig ut for meg. Og så er vell Pure bedre en Super også mtp stivhet (?). Er det noen som har erfaring med Vulfix? Ut ifra omtaler og hjemmeside fikk jeg inntrykk av at dette var Fararien av koster, (men jeg kan jo ha missforstått!).

Vulfix eier vel Simpson, men Vulfix kostene er billigere og etter hva jeg har hørt vanligvis ganske floppy. Så Simpson er nok heller Ferrari, mens Vulfix er en helt grei Opel ;)

tror Gissy er inne på noe her. Har undersøkt litt og de fleste vulfix er floppy. Hvis du går for en commodore x3 i best badger eller colonel i best vil du få gode koster. er personlig ikke så glad i pure, og hvis du er ute etter mere backbone så husk at super/silvertip ofte er noe mykere enn best.

Som Mantic59 sier i en av filmene sine, its a jungle out there når han snakker om koster.. Mange takk Gissy og Kjell, dere har vært til stor hjelp!

Nå gjenstår det bare å finne ut om jeg vil ha x2 eller x3en ;)

Om du ønsker en myk kost, med med god spenst og litt stivhet, anbefaler jeg også å sjekke ut hestehårskostene fra Vie Long.

Se www.bullgooseshaving.net/vishbr.html

gratulerer, du blir sikkert fornøyd. Tror målene på denne er ca. 22mm knot og 47- 50mm loft hvis jeg husker riktig. Bør ha en grei stivhet i den og best håret til simpsoner meget behaglig. Commodore kosten er også ganske tettpakket, noe som også hjelper på å få en god backbone. Kostene til simpson er håndlagde så størrelse varierer en del. Min chubby 3 kost ble oppgitt til 29mm knot, men når jeg målte den var den hele 31mm. Blir spennende å høre hva du syntes.

I dag kom min X2. Da jeg pakken den ut var min første tanke sh..! Vis X2`n er så liten hvor liten er da X1?? Jeg gjorde de vanlige forbredelsene før barbering for så og begynne og skumme opp. Jeg har lenge brukt en syntetisk kost så da jeg skummet opp i fjeset ble første forsøk hvit vann.. Så DETTE er altså tettpakket! Holder ett par hundre liter vann og har en herlig backbone! Mistet 2-3 hår og luktet litt funky, men jeg vet at nye koster oppfører seg sånn :). Også blomstret den noe voldtsomt bare etter første barbering, X2 er en fin størrelse!

Commodore er en FLOTT kost, er min dom!

Litt off topic: Om litt skal jeg for første gang prøve å barbere meg en en shavette.. Ganske nærvøs, men gleder meg også :) . Jeg skal fumle litt mer og se om jeg klarer å legge ut noen bilder av Commodoren Kjell, men er ikke sånn overdrevet datakynding hehe..

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this