Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Zachariassen

Nybegynner

Recommended Posts

Hei jeg har alltid brukt gilettes flerbladshøvler og fått like dårlig resultat som alle andre.

I fjord bestemte jeg meg for at nok var nok og gikk til innkjøp av en Dovo shavette kniv i pakke med proraso krem og aftershave balm. Skjønte fort at det hadde skjult seg en verden jeg burde oppdaget veldig mye tidligere!

Barberingen ble plutselig morsom og jeg gleder meg til å barbere meg hver gang.

I ettertid har jeg kjøpt en vanlig barberkniv med varierende resultater da jeg sikkert ikke klarer å slippe den bra nok så nå har jeg endelig fått i hus en tradisjonell høvel av typen Merkur futur. Som jeg egentlig burde startet med, men bedre sent enn aldri.

Prøvd meg fram med litt forskjellige blader og funnet ut at som med shavetten var det feather som var tingen.

Så til saken:

Jeg sliter litt med halsen. Jeg har skjeggvekst ganske langt ned på halsen og der sliter jeg med razorburn og nupper. Prøvd litt forskjellige kremer og behandlingsprodukter men det har det ikke vært mye hjelp i.

Den aftershaven jeg alltid har brukt derimot er det eneste som lindrer såvidt. Det er en vanlig aftershave som heter davidoff og kjøpes på parfymeri. Det jeg lurer på er om noen har noen lure knep mot dette problemet og om jeg skal bruke proraso aftershave balmen før eller etter den vanlige aftershaven fra davidoff eller om jeg kanskje ikke skal kombinere de?

Har prøvd noen kremer men vet ikke om de betegnes som preshave kremer. De ble kjøpt på apotek for et par år siden så jeg husker ikke engang hva de het. Da de ikke virket mistet jeg litt troen på slike kremer, men det er klart at om det er spesielt laget for barbering kan det jo hende det har en del å si. Da skal jeg bestille en slik krem, men hvor fikk du kjøpt vitos sin? Er det en bedre krem en proraso?

Nei kaldt vann har jeg ikke prøvd. Jeg har opplevd en sjelden gang at det ikke blir noe razorburn men nupper har alltid dukket opp.

Men vil skjegget bli like forberedt på barbering med kaldt vann da? Jeg har meget kraftig skjegg.

Jeg kjøpte Vitos sin fra connaught shaving i England, Prorasoen får du her på Barbershop. Den er sikkert like bra den, jeg kjøpte Vitos fordi den var billigere.

Efter en ren tilfeldighet oppdaget jeg noe som kan hjelpe mot sår hud. Noen ganger kan dette fortone seg som et lite "mirakel", men først: Preshave har efter min mening liten effekt. Kjøp heller på apoteket "Glyserol" eller et annet navn for dette, "Glyserin". Bruk dette på ansiktet (haken og hels) og maser godt. Vask det så vekk og start innsepingen absolutt med det samme. Men så det som jeg oppdaget. Ta aftershave på halsen før du seper deg inn. Smør på Skin food (det som jeg bruker) og maser godt. Dynk så efter en stund godt med aftershave på skinfooden og maser godt. Det skal så mye "sprit" til at det nesten fortoner seg som vann det som er igjen. Tørk vekk med en varm klut, og start innsepingen med det samme.

Hei!

Jeg har også hatt problemer med razorburn, men jeg prøvde Clinique Post-Shave Healer som noen på Badger & Blade hadde foreslått og det er det beste jeg har brukt. Den er uparfyrmert så du kan bruke din favoritt god lukt uten at det koliderer.

Hei jeg har alltid brukt gilettes flerbladshøvler og fått like dårlig resultat som alle andre.

I fjord bestemte jeg meg for at nok var nok og gikk til innkjøp av en Dovo shavette kniv i pakke med proraso krem og aftershave balm. Skjønte fort at det hadde skjult seg en verden jeg burde oppdaget veldig mye tidligere!

Barberingen ble plutselig morsom og jeg gleder meg til å barbere meg hver gang.

I ettertid har jeg kjøpt en vanlig barberkniv med varierende resultater da jeg sikkert ikke klarer å slippe den bra nok så nå har jeg endelig fått i hus en tradisjonell høvel av typen Merkur futur. Som jeg egentlig burde startet med, men bedre sent enn aldri.

Prøvd meg fram med litt forskjellige blader og funnet ut at som med shavetten var det feather som var tingen.

Så til saken:

Jeg sliter litt med halsen. Jeg har skjeggvekst ganske langt ned på halsen og der sliter jeg med razorburn og nupper. Prøvd litt forskjellige kremer og behandlingsprodukter men det har det ikke vært mye hjelp i.

Den aftershaven jeg alltid har brukt derimot er det eneste som lindrer såvidt. Det er en vanlig aftershave som heter davidoff og kjøpes på parfymeri. Det jeg lurer på er om noen har noen lure knep mot dette problemet og om jeg skal bruke proraso aftershave balmen før eller etter den vanlige aftershaven fra davidoff eller om jeg kanskje ikke skal kombinere de?

Jeg er 53 år gammel og har nettoppbegynt med tradisjonell barbering.

Jeg plagdes med inngrodde hår og kviserhelt fra jeg begynte å barbere meg som som ungdom, brukte div.

Gilette-produkter da. Lot skjegget gro på grunn av disse problemene og etter en

stund gikk jeg over til maskin, men det ble aldri skikkelig barbering. Nå vet jeg endelig hvorfor det gikk slik! Feilbarbering.

Første dagen jeg brukte R89 med

Derby-blad samt barbersåpe, ble det litt blod og greier, men det ordnet blodstilleren opp i. Etter to dager med barbering er det ikke noe blodsøl

lengre og jeg er skikkelig glattbarbert.

Til å begynne med plagdes jeg med halsen, nupper og sår, men etter at jeg sluttet å legge press på høvelen, forsvant dette problemet. Bruker nesten bare vekten av høvelen og da forsvinner problemet.

Jeg barberer meg først med hårene, så på skrå og til slutt mot hårene på de vanskelig plassene, av og til 4 pass.

Har sensitiv hud.

Noen som har tips ang. pre-shave og aftershave produkter? gode produkter og lukter?

Kunne tenkt meg tips om spesielt aftershave, brukte mye Old Spice etterbarberingsvann før, men på meg virker det som om den er tynnere/mindre lukt enn før, tar jeg feil?

Husker i "gamle dager" da brukte de en barberkrem som het "bali"? rød tube med hvit skrift?

Den hadde skikkelig god lukt!

Har hørt et par som etterlyser denne bali kremen uten hell. har ikke prøvd den selv. Med tanke på aftershave liker jeg best Proraso aftershave lotion og Musgo real classic scent. Av balm så syns jeg Mühle aloe vera er meget bra, men bruker mest splash. Old spice har jeg faktisk ikke prøvd.

Nei kaldt vann har jeg ikke prøvd. Jeg har opplevd en sjelden gang at det ikke blir noe razorburn men nupper har alltid dukket opp.

Men vil skjegget bli like forberedt på barbering med kaldt vann da? Jeg har meget kraftig skjegg.

Hei, er forholdsvis ny med tradisjonell høvel, bruker Merkur Vision, setter den på nest snilleste nivå, men har vært mye plaget med rasorburn på halsen. Bruker Proraso krem, den grønne og Feather-blad. Bruker også mye varmtvann først.

Opplever ofte at når jeg er ferdigbarbert og har skylt kald vann i ansiktet, kommer skjeggstubbene fram igjen, det kjenner jeg med hånden. Da tenkte jeg at kanskje skjeggstubbene er mere fremme nå ansiktet er kaldt? i dag prøvde jeg å barbere meg i kaldt vann og faktum er at etter 3 pass (med-tvers og mot) og skylling med kaldt vann etterpå,var jeg skikkelig glattbarbert og ansiktshuden var helt rolig. Husk for alldel å ikke legge press på høvelen,vekten av høvelen er faktisk nok.Det var heller ikke noe problem å slå opp skum i kaldtvann.

Men jeg kommer nok ikke tii å bruke kaldt vann så ofte, kun når jeg ser rasorburns. Med kaldt vann mister du den herlige opplevelsen som du får med varmt vann når du barberer deg.

Hei. Fordelen med kaldt vann og kald såpe er at huden lukker seg og blir strammere. Dette gjør at huden i ikke blir like følsom. Når det kommer til om skjegget blir like forberedt eller ikke så mener jeg det ikke skal ha så mye å si. Om du bruker en god såpe og skummer en godt i ansiktet. Såpen skal jo i segselv trekke ut olje ifra hårene og la vannet trenge inn. Men må si meg enig i at det ikke er like deilig.

Jeg har for tiden veldig sansen for produkter som inneholder Lanolin.
Først bruker jeg PreShave Balm "Iced SubZero" fra The shave Den Shop. Lar varmt handklede ligge på den i to-tre minutter. Så vasker jeg det vekk, og masserer inn en preshave oil (eller vanlig olivenolje), og jobber inn et godt lag med Mitchells Wool fat Shaving soap. Da blir skjegget myyykt og barberinga går som en drøm.

Om jeg slurver med forberedelsene, får jeg raskt razor burn, så jeg har lært meg å bruke litt ekstra tid på forberedelsene, og tar gjerne to runder med varmt handklede (den andre handuken legger jeg oppå et lag barbersåpe). I perioder med tørr eller uren hud, bruker jeg av og til å ta en ren oljebarbering. Da bruker jeg en helt vanlig ren olivenolje, noe som gir silkeglatt hud.

På området fra adamseplet og ned til halsgropa tar jeg kun nedover — ikke side til side eller oppover.

Det er forøvrig barberkniv (ikke shavette) som for meg gir den «roligste» huden etter barbering. Jeg kvesser mine kniver hovedsaklig på natursten (Coticule) noe jeg føler gir en skarp, men «myk» egg.

Jeg har i det siste fått veldig sansen for å til slutt bruke Gillettes «Irritation Defense Soothing Moisturizer – After Shave Balm», som man får på vanlige supermarkeder, rett etter barberingen. Når den har lufttørket, legger jeg på litt av Niveas «Replenishing Post Shave Balm» (fåes også på vanlige supermarkeder). Denne komboen fungerer veldig bra på min hud.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this