Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Svirre

Tråden om barberblader

Recommended Posts

Jeg har tenkt en stund å prøve å få samlet en del erfaringer med barberblader i en tråd. Kan jo være greit å ha en plass der vi kan dele erfaringer om ulike slag og hva vi synes fungerer best i lag med de ulike høvelene. Foreløpig har jeg relativt begrenset erfaring med ulike slag, har hittil kun prøvd merkur, gillette og feather. Jeg har aldri falt helt på plass med merkur-bladene, men både feather og gillette liker jeg godt.

Det jeg hitil har skrapt sammen for å teste er følgende:

- Gillette

- Feather

- Merkur

- Israeli blå

- Israeli rød

- Derby Extra

- Wilkinson Sword

- Durex

- Berkeley

- DORCO Platinum

- Sharp

- 7 a.m

Blir spennede å sette igang eksprimenteringen. :)

Hvilke blader har dere prøvd og hva foretrekker kjakan best?

Durex??

Jeg har disse i kvanta, og vil rangere de i denne rekkefølgen:

- Feather

- Gillette

- Wilkinson Sword

- Derby Extra

- Israeli blå

- Israeli rød

- BIC

- SuperMax Blue Diamond

- SuperMax Plantinum

- Sharp

- 7 a.m

- Merkur

Feather er en raring, jeg er usikker på om jeg vil ha den på første eller fjerdeplass.. kommer ann på høvelen, hvilket trinn i barberingen bladet burkes på, om det er helt nytt, eller brukt engang ogsåvidere.. :D

sharp, 7am, supermax, det er sånne banglablader, skal ikke forundre meg om de er laget av gamle bilvrak, noen av de ruster, og genrelt føler jeg ikke noe særlig for barberinga med de, men de er fortsatt bedre enn merkur..

Flere av bladene ovenfor vil jeg dog sidestille da, gillette-wilkinson liker jeg like godt f.eks.

Jeg har også to enkle Dorco blader som jeg ikke har rukket å prøve, men står de i stil med høvelen de fulgte med så vet jeg ikke om jeg gjør forsøket.

Har også 4 forskjellige typer Lord, men det var skikkelige dårlige blader.. dvs, de iriterer ikke, greie sånn, men barberer ikke..

Durex-bladene slang jeg på en bestilling jeg gjorde på ebay for litt siden. Kostet meg 15 kr, så om det er søppel er det ikke verdens største tap.

Jeg hadde forøvrig en mistanke om at 7am bladene ikke var allverdens. Jeg bestillte et par høvler på ebay for en uke siden, og uten at jeg spurte om det engang fikk jeg med 100 7am blader. :shock:

Problemet med å teste alt dette er jo at de kommer til å ta hinsides med tid. Hvis jeg skal teste alle bladene i alle høvelene mine snakker vi måneder med testing! Men men, greit å ha noen prosjekter gående, hehe. Som du sier yter jo de fleste blader ulikt i forskjellig høvler, så cluet er vel å finne det perfekte bladet som passer best med de ulike høvelene på sitt eget ansikt.

Det var en på B&B som lurte på om du kunne barbere det 2 ganger, helst tre ganger om dagen.... på det værste så satt jeg selv og ventet på om jeg kunne ta et par drag igjen for å kjenne :D

Men bruk et blad om gangen, dvs, test et blad, et merke, 2-3 dager (eller kortere om du bruker bladene kortere), så bytter du til neste og tester. da kjenner du fort hvordan det fungerer, skal du tråle en pakke før du tester neste så blir det vanskelig :)

Har etterhvert lagt vekk de fleste høvlene, bruker en SS og en FB noen ganger, men det går mest på HD og Slant nå, bruker stort sett gillette/wilkinson/ip i hd'n, og feather/derby i slanten.

Bruker så HD'n på runde 1, og kanskje 2, så slant på 3dje, sånn normalt.. også hender det at jeg tar slant på hele 1-2-3-4, og da blir jeg sår, og husker til neste dag..

I Vision har jeg aldri brukt Feather, og vil vel aldri gjøre det heller, men de andre bladene fungerer fint der. Feather gir deg liksom ikke rom for feil.. men av en eller annen grunn så fungerer den fint i slanten, såfremt jeg ikke bruker den på runde 1..

Men nå når jeg har testet Trumper shavingcream, så merker jeg at håret oppfører seg anderledes, så jeg har vekslet litt der, og da går det tålelig greit med slant først, vet ikke hva de har gjort med den kremen?

Jeg har forresten også Schick Injector blader.. de er ikke så ille gitt.. stive.. de gir en annen feeling, må kjøpe et par schick høvler til tenker jeg.

Har også et par Gem høvler, men ikke blader til de enda, ser at malingskraper passer, men tror ikke jeg skal forsøke å barbere meg med det..

Hehe, jepp! Noen ganger hadde det vært greit å kunne øke skjeggveksten for et par dager så man hadde noe å barbere flere ganger om dagen. Det har hendt hvis jeg nettopp har fått et par nye barberkremer i posten at jeg har blandet opp to boller med skum så jeg kan teste begge på samme barbering. Har ikke tålmodighet til å vente helt til neste dag. :D

Kommer til å bruke et blad om gangen ja, og kommer nok til å teste favorittene mine først. 2/3 av høvelene jeg har brukes jo sjelden til barbering, merkelig nok. Om ikke annet ser de ser fine ut på badet!

Jeg har faktisk en Schick høvel underveis i posten, blir spennede å teste den. Må nesten skaffe med Schick-blader og da, visste faktisk ikke at det fantes!

Jeg har to Schick høvler, vær oppmerksom på at det er to typer. En serie Krona som bruker vanlige DE blader, ikke noe vits i å lete opp schick blader for den.

Men så har du injectoren da.. Der må du ha spesielle blader i en injector, som du skyter inn i høvelen fra siden.

Men der må du vite om du har normal Schick (de eldre), eller om du har den som tar type II blader, er usikker på hvordan dette er merket, men det er altså doble injectorblader..

Injectorbladerer ca like harde som malingskrapeblader (eller de du bruker på keramikk komfyr), de har samme lengde som vanlige DE blader,men de er bare 8mm brede, og har egg på bare en side.

Jeg er midt i en test av blader selv akkurat nå.

Kommer til å bruke et fast oppsett å bare endre på bladene, for å ikke gjøre det alt for komplisert (og langvarig).

Barberer meg bare 3 dager i uken (søn/tir/tor), å bruker et blad 2 uker før bytte. Så selv denne enkle testen vil nok ta mer enn lang nok tid.

Men på denne måten får jeg muligheten til å teste hvert enkelt blad fullt ut.

Testoppsett:

Merkur HD

Edwin Jagger Super Badger

Taylors Avocado

Blader:

Israeli, blå

Feather

Gillette, blå

Merkur

Er ferdig med Israeli bladet, å skal prøve Feather for 3 gang i kveld.

Etter alle "skrekkhistoriene" om hvor dødelig skarpe disse bladene er, var jeg noe skeptisk da jeg satte igang, men må si jeg ble positivt overrasket.

Mine 2 første forsøk med Feather har gitt meg noen av de aller tetteste barberingene noen sinne. Men de er kanskje litt i overkant skarpe for sensitiv hud. Jeg kjenner at jeg har barbert meg, etter et par passninger med "fjæra", for å si det sånn.

Håper bare jeg klarer å holde meg til 1 (en!!) krem resten av testen.

Mange synes feather er best fra 3. gangs bruk og utover. Jeg tror det er slik dette med å korke bladene oppstod, for å unngå de første to barberingene før feather når sitt ess. For min egen del trives jeg godt med feather fra første barbering, men jeg synes også de bedrer seg etter noen barberinger.

En barberkrem? Hvordan i alle dager klarer du det? :shock: Det holder jo testen mest mulig nøytral, men det krever selvkontroll gitt!

Ahh, ok. Det er DE varianten jeg har underveis. Schick injectoren virket rimelig brutal!

Nei, Ikke brutal.. nice egentlig. Du må bare prøve.. :) (prøver å trigge RAD'n her)

Mange synes feather er best fra 3. gangs bruk og utover. Jeg tror det er slik dette med å korke bladene oppstod, for å unngå de første to barberingene før feather når sitt ess. For min egen del trives jeg godt med feather fra første barbering, men jeg synes også de bedrer seg etter noen barberinger.

Første barbering med feather er litt hardt for meg også, men iblant går det greit. Tror det har med hvilken preshave og krem jeg bruker, for noenganger er første shave med feater veldig god, andre ganger ikke.

Men jeg har vært bort et par ganger at andre shave har vært skikelig ille med feather, så nå er jeg svært nøye med å skylle høvelen med skikkelig varmt vann etter bruk, samt å riste den godt. Gillette anbefalte jo i sin tid å tørke bladene for at de skulle vare..

Korking.. forsøkte det engang, men vel, jo, liker du sløve blader så er jo det greit.. men en lett stropping er like godt, om ikke bedre.

En barberkrem? Hvordan i alle dager klarer du det? :shock: Det holder jo testen mest mulig nøytral, men det krever selvkontroll gitt!

Jeg klarte det ikke.. men burde.. første runde på alle blder så byttet jeg alle parametre hver gang, ikke noe system,men likevel så ga deg meg en feeling.

I ettertid har jeg stabilisert ting på HD og Slant og veksler bladene på denne for å prøve.

Men det er ikke lett å holde meg til bare en krem, hadde jeg hatt bare en, så hadde det nok gått greit, men må bare, bare må..

Ahh, ok. Det er DE varianten jeg har underveis. Schick injectoren virket rimelig brutal!

Nei, Ikke brutal.. nice egentlig. Du må bare prøve.. :) (prøver å trigge RAD'n her)

Huff, og jeg som allerede lider av RAD, nå blir den bare verre og verre! :D

Barberer meg bare 3 dager i uken (søn/tir/tor), å bruker et blad 2 uker før bytte. Så selv denne enkle testen vil nok ta mer enn lang nok tid.

Men på denne måten får jeg muligheten til å teste hvert enkelt blad fullt ut.

Når jeg tester så har jeg intervallene noe kortere på bladbytte, 3 barberinger, for da husker du lettere forskjellen på nytt og brukt blad. etter to uker, blir overgngen til nytt blad så stort at alle blader på en måte blir gode :)

Men jeg har merket meg at hvis man har en dårlig opplevelse med et bladmerke, så prøv igjen senere, det kan være at akkurat det ene bladet var dårlig.. jeg har et Lord blad som er sært.. når du ser på eggen, så ser det ut som om det er slipt i facetter, jeg er redd det bladet ikke ville gitt noen god shave.. (vel, nå har ikke de andre lord bladene gitt god shave heller enda..)

Merkur HD

Iallefall veldig greit å holde seg på en høvel, jeg byttet 6-7 typer høvler i starten, men har nå sluttet litt med det, det ble for mye variasjon :)

Taylors Avocado

Avocado'en, hvordan er den?, lukter det avocado dipp, eller er det bedre?

Er ferdig med Israeli bladet, å skal prøve Feather for 3 gang i kveld.

Etter alle "skrekkhistoriene" om hvor dødelig skarpe disse bladene er, var jeg noe skeptisk da jeg satte igang, men må si jeg ble positivt overrasket.

Jeg rotet jo første gangen når jeg fikk feather bladet selv, fikk det i posten på kvelden når jeg kom hjem, og måtte bare teste.. uten krem, uten noe, og jo, noe så hinsides skarpt, kjente ikke at jeg lot høvelen gli nedover huden før etterpå..

Ble jeg lot bladene ligge en stund før jeg prøvde de igjen, men da var det bare pur glede, så nå har jeg stocka opp litt på de bladene også.

Mine 2 første forsøk med Feather har gitt meg noen av de aller tetteste barberingene noen sinne. Men de er kanskje litt i overkant skarpe for sensitiv hud. Jeg kjenner at jeg har barbert meg, etter et par passninger med "fjæra", for å si det sånn.

Jeg trodde virkelig ikke jeg hadde sensitiv hud.. men med DE barbering så må jeg vel si at jeg har lært ett og annet om meg selv.. som skaper behov for nye produkter, nye tester.. let the AD continue..

Håper bare jeg klarer å holde meg til 1 (en!!) krem resten av testen.

Yeah, u wish.. :D

Hvid du trenger litt forskjellig blader å teste er denne sample packen genial. Billig er den og!

Noen som har erfaring med crystal og dorco?, ser de er vel de eneste bladene i pakken jeg ikke har.. (dvs, jeg har to enkle dorco's da..)

Næ, Dorco er vel ikke røde :D

Aner litt ironi her, men:

IP = Isrealli Personna, Personna er også et amerikansk merke, men IP er produsert i israel, derav navnet, Dorco derimot er produsert i Korea.

Crystal er jeg usikker på, men mener de blir produsert i isreal også?, men siden pakningen er rød, så tviler jeg på ip-blå for de :D, mener krystal altid har gått som krystal

Røde:

redpack_600.jpg

Dorco:

dorcost300_600.jpg

Crystal:

crystal_600.jpg

Uff, nå surrer jeg fælt her. Mente selvfølgelig at Personna var Isrealli rød. :)

Grunnen til at jeg ble litt usikker var at jeg har hivd embalasjen til bladene jeg fikk, og ut fra listen av hva som fulgte med ser det ut til at Crystal er det eneste som kan være Isrealli blå. Den eneste som kan være "Crystal or Israeli" i pakken jeg fikk ser slik ut:

Det må da være Isrealli blå? Eventuelt har de lagt med feil blader, for pakken jeg fikk ser ikke ut som Crystal pakken på bildet.

IMG_0341.jpg

Ah, det der er IP Blå, såvidt jeg har fått med meg, og det der er akkurat de samme som de selger i 100 pakninger, som jeg har liggende her. Jeg har aldri før sett den i plastesker som du har.

Flott, da har vi avklart det også :D

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this