Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
JonasB

Oppstart med DE

Recommended Posts

Heisan,

Har tidligere barbert meg et par ganger med engangskniver, gikk forsåvidt bra, men etter en 3-4 barberinger så følte jeg at jeg ikke var moden nok for kniven.

Tenkte jeg da skulle forsøke med en ordentlig høvel, da både barbermaskin og dagligvarehøvler gir et dårlig resultat. Jeg har vel en moderat hårvekst, men opplever at jeg ikke holder meg glattbarbert særlig lenge.

Leser at Vision omtales som den "beste" høvelen, og liker å gjøre det ordentlig når jeg først er i gang, men hører gjerne fra dere om det er dumt å gå rett på den.

Har laget en handlekurv, tenkte å sende melding til Barbershop om jeg kunne få kjøpt dette som en "nybegynner-pakke" og setter stor pris på tilbakemeldinger på mine valg:

Merkur Vision gavesett

Crabtree & Evelyn Sandalwood barbersåpe i treskål

Crabtree & Evelyn Nomad barberkrem i tube

Proraso barberkrem i tube - Eukalyptus og menthol

Proraso Liquid Cream Aftershave

Laboratories Osma blodstillerstift

Feather barberblader 10-pakning

Astra Superior Platinum barberblader 5-pakning

Er det eventuelt noe jeg har glemt ?

Vennlig hilsen

Jonas

Ser jo bra ut. Du har jo valgt en konge høvel, selv gikk jeg for en Merkur 34C, nybegynner høvelen, og er MEGET fornøyd. Nevner det kun siden er en rimeligere høvel, den du har valgt er garantert konge :-) Personlig har jeg blitt glad i pre-shave produkter. Bruker T&H Pre Shave Oil og Proraso's Pre/Post Cream. Vet ikke om det gjør barberingen bedre MEN føles slik og påføring like før oppskumming er en liten høydar for meg under barbering. Ellers, godt valg med Feather, man kan ikke gå galt med det skarpeste. MEN å finne bladet som passer deg helt perfekt er akkurat en av tingene med dette. Jeg kjøpte nylig inn en 100 pakning av de jeg falt for. Vil derfor anbefale å ta en titt på internasjonale nett butikker, der kan du finne sample packs for en rimelig peng som inneholder seriøst mange forskjellige blad.

Jeg går litt frem og tilbake når det gjelder astra eller feather blad. Begge er gode, men litt forskjellige. Etter litt prøving får du kanskje en favoritt. Jeg har Merkur Futur (justerbar høvel), og bruker en litt mer aggressiv innstilling med blader fra astra.

Har etter endel innkjøp fått en lite samling med barberkremer, men merker at jeg stadig vender tilbake til Proraso.

Ellers har jeg enda ikke klart å lage skikkelig skum med såpe, skriv gjerne litt om hvordan det går med såpa fra Crabtree fremfor barberkrem.

Du bør også vurdere Proraso Stypic Gel, som fungerer bra for å stoppe blødninger fra kutt: http://www.barbershop.no/produsenter/proraso/proraso-styptic-gel.html

Har gjort litt samme erfaring som MrUnderhill, såper er vanskeligere enn kremer. Klart det går, men det er enklere med krem. Derfor starter jeg å lene mot å gi blaffen i såpene. Vel er nok såpene drøyere enn kremene men kremene er nå ganske drøye og da. Også gjort erfaring at 'man vender tilbake til Proraso, men kremen jeg kjøpte fra T&H er nå knall også!

Takk for tilbakemeldingene. Da de ble utsolgt for Vision gikk jeg for en Futur.

Tok hensyn til barberkrem vs såpe, så kjøpte heller mer krem. Tok med 3 blader av forskjellige produsenter så jeg kan prøve meg litt frem. Tok likesågreit å hadde med preshave og proraso stypic gel.

Gleder meg til å prøve.

Produktnavn Varenr. Pris Antall Delsum Delsum kr 2 432,00 Frakt og ekspedisjon kr 88,00 Moms kr 630,00 Totalsum kr 3 150,00

Merkur Futur gavesett 4 deler

Farge på skaftet Matt krom. MRK-90750002 kr 1 756,00 Bestilt: 1 kr 1 756,00

Astra Superior Platinum barberblader 5-pakning

ASTRA-01 kr 20,00 Bestilt: 1 kr 20,00

Derby Extra barberblader 5-pakning

DB-EXT1 kr 20,00 Bestilt: 1 kr 20,00

Feather barberblader 10-pakning

FEA-HSTDE kr 39,20 Bestilt: 1 kr 39,20

Fitjar Såpekokeri barbersåpe

Velg duft Sandeltre FTJ-BSSDT kr 103,20 Bestilt: 1 kr 103,20

Truefitt & Hill barberkrem i skål

Velg duft Lavendel T&H-00062 kr 148,00 Bestilt: 1 kr 148,00

Proraso Liquid Cream Aftershave

PRO-401981 kr 119,20 Bestilt: 1 kr 119,20

Crabtree & Evelyn Nomad barberkrem i tube

C&E-216009 kr 100,00 Bestilt: 1 kr 100,00

Proraso Styptic Gel - stopper blødning

PRO-00918 kr 23,20 Bestilt: 1 kr 23,20

Proraso Pre/Post krem - Eukalyptus og menthol

PRO-401940 kr 103,20 Bestilt: 1 kr 103,20

Hei og velkommen i DE gjengen

Du har gjort gode valg av utstyr og kremer..

Har en Vision høvel som jeg fikk tak i brukt her på forumet,men man må trene litt i å bruke den,da den selv på minst aggressiv innstilling er tøffere mot huden enn f. eks Merkur Progress som jeg startet med.

Jeg kan anbefale Mitchells Wool Fat såpe om du skal prøve såpe en gang ,den får du fra utenlandske nettsteder.

Ellers er der lurt å veksdle mellom og prøve kombinasjoner av blader og barberkremer.,det blir en fascinerende hobby av dette,

Akkurat nå bruker jeg Feather i begge høvlene .

Mitt inntrykk er at det er lurt ikke å slurve med varmtvanssbtuken før barberingen og en pre shave creme som Proraso sin gjør at resultatet blir topp.

Lykke til videre!

Fikk utstyret i går. Har rukket 2 barberinger allerede.

En helt herlig måte å barbere seg på, hadde latt være å barbere meg siste uken og hadde grov skjeggvekst som høvelen tok med en gang.

I dag tidlig prøvde jeg en kombinasjon av krem og såpe, fikk et nydelig skum og en fin barbering. Kjenner at huden trenger litt tilnærming før jeg går på et pass mot hårene, men totalt sett er det en deilig måte å barbere seg med gode resultater.

Hei JonasB, og velkommen.

Artig å se at du allerede har oppnådd resultater som oppleves som en bedring i forhold til hva du tidligere har kjent. Og det beste er at denne opplevelsen vanligvis bare blir bedre og bedre, etter hvert som man blir tryggere på teknikkene. Jeg har ennå til gode å høre om noen som har returnert til barbermaskin eller flerbladshøvler og skum på boks, etter å ha gitt DE-høvel eller barberkniv en sjanse. Det bør jo være den beste anbefaling for å våge spranget.

Lykke til videre.

Hei og velkommen i DE gjengen

Du har gjort gode valg av utstyr og kremer..

Har en Vision høvel som jeg fikk tak i brukt her på forumet,men man må trene litt i å bruke den,da den selv på minst aggressiv innstilling er tøffere mot huden enn f. eks Merkur Progress som jeg startet med.

Jeg kan anbefale Mitchells Wool Fat såpe om du skal prøve såpe en gang ,den får du fra utenlandske nettsteder.

Ellers er der lurt å veksdle mellom og prøve kombinasjoner av blader og barberkremer.,det blir en fascinerende hobby av dette,

Akkurat nå bruker jeg Feather i begge høvlene .

Mitt inntrykk er at det er lurt ikke å slurve med varmtvanssbtuken før barberingen og en pre shave creme som Proraso sin gjør at resultatet blir topp.

Lykke til videre!

Hei, har kjøpt Merkur Vision og nruker Feather-blader på den. Opplever at på den minst aggressiv innstillingen (dreid helt mot venstre), tar ikke bladet i det hele tatt? Det er bokstaver op høvelen ang innstilling V-I-S-I-O-N. Setter høvelen med hodet mot skinnet og vinkler den ned til jeg kjenner at den tar, så trekker jeg nedover uten press på høvelen, men selv etter 4 pass er jeg ikke fornøyd, det er litt igjen under haka/halsen. Får derfor fort rasorburns. Hva gjør jeg feil?

Hei Shaver.

Først vil jeg spørre om du har fuktet huden godt med varmt vann slik at skjeggstråene er myke? Er det i tillegg slik at du ikke har barbert deg på en stund vil hårene oppføre seg som fjærer og da tar ikke bladet..Med DE høvler generelt vil du høre at bladet tar riktig når du hører en knitrende lyd av hårene som kuttes og på Vision er det enda tydeligere da bladet vil vibrere litt mere enn på andre høvler fordi det er mere eksponert(ikke dekket av metall). Vision høvelen er faktisk mere aggressiv selv på minste innstilling fordi bladåpningen er større.

Du nevner ikke om du tar pass på tvers av vekstretningen ,evt mot veksten.Det er vanskelig å få helt glatt barbering bare med pass med vekstretningen,samtidig vil jeg anbefale forsiktighet med å gå mot vekstretningen til du har fått øvelse,spesielt med Vision. Haken og halsen er områder som er velkjente problemområder pga adamseplet og vekstretninger hit og dit.Mitt triks ved adamseplet er å svelge og holdet svelget lukket mens høvelen går over adamseplet..Jeg fukter også huden med hånden slik at såpen/kremen ikke tørker inn og fører fingrene over skjegget for å finne veksretningen slik.Pass på å stadig ta mere skum på huden slik at høvelen ikke napper og lugger,bruk lange,fjærlette drag,

Lykke til og gi gjerne tilbakemelding på hvordan det går!

Hei Shaver.

Først vil jeg spørre om du har fuktet huden godt med varmt vann slik at skjeggstråene er myke? Er det i tillegg slik at du ikke har barbert deg på en stund vil hårene oppføre seg som fjærer og da tar ikke bladet..Med DE høvler generelt vil du høre at bladet tar riktig når du hører en knitrende lyd av hårene som kuttes og på Vision er det enda tydeligere da bladet vil vibrere litt mere enn på andre høvler fordi det er mere eksponert(ikke dekket av metall). Vision høvelen er faktisk mere aggressiv selv på minste innstilling fordi bladåpningen er større.

Du nevner ikke om du tar pass på tvers av vekstretningen ,evt mot veksten.Det er vanskelig å få helt glatt barbering bare med pass med vekstretningen,samtidig vil jeg anbefale forsiktighet med å gå mot vekstretningen til du har fått øvelse,spesielt med Vision. Haken og halsen er områder som er velkjente problemområder pga adamseplet og vekstretninger hit og dit.Mitt triks ved adamseplet er å svelge og holdet svelget lukket mens høvelen går over adamseplet..Jeg fukter også huden med hånden slik at såpen/kremen ikke tørker inn og fører fingrene over skjegget for å finne veksretningen slik.Pass på å stadig ta mere skum på huden slik at høvelen ikke napper og lugger,bruk lange,fjærlette drag,

Lykke til og gi gjerne tilbakemelding på hvordan det går!

Hei, takker for mange tips! Jeg bruker mye varmtvann på forhånd for å myke opp. Når de gjelder Vision, så prøvde jeg å sette den på "snilleste" grad og da jeg dro den forsiktig over tørt kinn, hørte jeg faktisk at den tok litt selv da :-)

Jeg tar 3 pass. I. med vekstretning, 2.på tvers og 3. mot. I dag brukte jeg følgende innstillinger: 1.=V (mest aggressiv), 2.=V og på 3.pass satte jeg Vision på "I" dvs midt på og barberte halsen fjærlett. Det ble meget bra, fikk omtrent ingen rasorburns, herlig! Vasker med kaldt vann i ansiktet straks når ferdigbarbert. Skal prøve trikset med å svelge når jeg barberer adamseplet! Jeg barberer meg hver dag.

Fint å høre at du fikk det bedre til nå.

Mest aggresive innstilling på Vision høres skummelt ut!

Jeg vet ikke hva du bruker som krem eller såpe ,men kan anbefale Proraso sin såpe,eller en glyserinbasert såpe fra feks.Mama Bear eller Baxter of California.Glyserinet gjør huden superglatt så høvelen glir lett.Mitchells's Wool fast såpe er en lanolinholdig såpe som er en meget gammel oppskrift ,kan også anbefales.

Jeg hører andre har et triks med å bruke en dråpe eller to glyserin i såpen evt på kosten etter at den er full av skum og andre har en dash krem på kosten rett før man skummer opp i ansiktet for å få ekstra god glid.Mange veier til Rom!

Fint å høre at du fikk det bedre til nå.

Mest aggresive innstilling på Vision høres skummelt ut!

Jeg vet ikke hva du bruker som krem eller såpe ,men kan anbefale Proraso sin såpe,eller en glyserinbasert såpe fra feks.Mama Bear eller Baxter of California.Glyserinet gjør huden superglatt så høvelen glir lett.Mitchells's Wool fast såpe er en lanolinholdig såpe som er en meget gammel oppskrift ,kan også anbefales.

Jeg hører andre har et triks med å bruke en dråpe eller to glyserin i såpen evt på kosten etter at den er full av skum og andre har en dash krem på kosten rett før man skummer opp i ansiktet for å få ekstra god glid.Mange veier til Rom!

Saken er nok den at jeg først misforsto litt hva som mentes med hvilken vinkel/grad høvelen skulle

holdes mot ansiktet. Derfor tok bladet først når Visionen var på det mest aggressive, jeg holdt nemlig høvelen med skaftet omtrent rett ned langs ansiktet. Nå vet jeg at det er bladet som skal være i en viss vinkel ifht ansiktet. Da tok plutselig bladet litt selv på det minst aggressive nivået. Bruker forøvrig høvelen nå på nest snilleste nivå.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this