Jump to content
Barbershop.no forum
Bedreviter

Honing av barberkniv: Ikke la dere skremme av alt dere leser

Recommended Posts

Knivene som Tyfonikus sliper på gamlemåten er selvfølgelig like skarpe som våre, men det betyr ikke at det ikke finnes flere veier til Rom.

Beklager å måtte skuffe deg, - men knivene slipt av Tyfonikus er ca. 100 ganger skarpere enn det du og jeg kan prestere. Blant annet har jeg sammenliknet kniver slipt av Tyfonikus, med kniver slipt av legendariske Lynn Abrams, og de kan ikke en gang sammenliknes... Forskjellen er som mellom en smørekniv og en skalpell. Du burde prøve og sammenlikne, før du begynner med "bedrevitingen" din.....

Har ikke prøvd kniver slipt av Tyfonikus. Har heller ikke prøvd kniver slipt av Lynn Abrams. Dersom jeg hadde hevdet at mine kniver er skarpere enn deres, er jeg helt enig i at jeg burde prøvd dem før jeg begynte med bedrevitingen.

Det jeg derimot vet er at mine kniver er skarpe nok til å bestå de vanlige testene, og viktigst av alt å gi meg en forskriftsmessig og behagelig barbering. Dersom Tyfonikus sine kniver gjør dette på en hundre ganger bedre måte så er jo det fantastiske nyheter for alle som har kjøpt kniv hos ham.

For å gjenta poenget: Eggene mine blir skarpe uten fagskole og årevis med erfaring. Hovedgrunnen til dette tillegger jeg moderne hjelpemidler. Syntetiske honer er konsistente og enkle å bruke, noe som gjør at de fleste kan lære seg teknikken og få gode resultater relativt raskt.

Grunnen til at jeg ønsker å fremme mitt synspunkt på dette forumet, er at man lett mister pusten når man leser om hvor vanskelig det er å kvesse en barberkniv. Med pågangsmot og riktig utstyr mener jeg at det ikke trenger å være så umulig som man tidvis kan få inntrykk av.

Og igjen: Jeg har aldri sagt at Tyfonkius sine kniver ikke er skarpe, ei heller at mine kniver er skarpere enn hans.

Interessant tråd dette :) Personlig synes jeg det er moro å høre om nybegynnere som oppnår gode resultater på første forsøk og tar litt av mystikken vekk rundt dette med knivbarbering. Hvis jeg har forstått deg rett så er vel igrunn poenget ditt at du, med lite erfaring, har tatt en fabrikkslipt kniv fra Dovo og fått den bedre enn den var i utgangspunktet og er fornøyd med nivået du endte på? Uten at du derved skryter på deg å være en bedre sliper enn den eller den.

under følger ett par ting som jeg har hengt meg litt opp i og vil utdype nærmere, uten at det skal ses på som kritikk. Heller noen råd.

For å gjenta poenget: Eggene mine blir skarpe uten fagskole og årevis med erfaring. Hovedgrunnen til dette tillegger jeg moderne hjelpemidler. Syntetiske honer er konsistente og enkle å bruke, noe som gjør at de fleste kan lære seg teknikken og få gode resultater relativt raskt.

Dette er ett litt artig utsagn med tanke på at halve progresjonen du brukte var med naturbryner, blant annet Coticule som er kjent som ett veldig bra bryne, men kanskje ikke det letteste å beherske i starten ;)

Jeg vil faktisk anbefale deg å komplettere naniwa samlingen din med ett 3k eller 5k og ett 8k og prøve kun naniwa progresjon neste gang, skulle ikke forundre meg om du får ennå bedre resultater.

Kniven så lekker ut. Jeg studerte den nøye i lyset. Eggen var jevn over det hele og polert til perfeksjon.

Skaff deg en juvelerlupe eller ett lommemikroskop så får du ett mye bedre bilde av hvor jevn eggen faktisk er, dette er en god hjelp i startfasen og også etterhvert som man blir mer rutinert.

Hårstråtesten ble bestått med glans.

Jeg klarer greit å passere hårstråtesten fra mitt 325 grit diamantbryne... Sier ikke så mye, ikke sant ;)

Hårstråtesten eller HHT, må kalibreres over tid på flere forskjellige kniver og bryner for at den skal ha noe som helst å si og selv da gjelder dette kun for deg. Så heng deg ikke opp i den i starten. Dette er vel nybegynnerfeil nummer en....

Jeg vil også anbefale deg å skaffe minst en kniv av velkjent fabrikat som settes opp av en dyktig sliper så du har noe å sammenligne dine egne resultater med, er du usikker på hvem du skal bruke kan du sende meg en PM så skal jeg gi deg navnet på noen :)

Og sist men ikke minst, det blir litt søkt å fortelle alle hvor lettvint sliping er basert på èn kniv, selv om jeg selvsagt skjønner entusiasmen. Men ikke alle er så heldige på første forsøk og slik sett kan den første posten virke mot sin hensikt. Det er en grunn til at enkelte kniver diskuteres på nanonivå som du velger å kalle det ;)

Stå på :)

Hei barberer'n. Takk for råd og kommentarer. Så flott at jeg i det minste når gjennom til noen. De som leser denne tråden som en kritikk av Tyfonikus, bommer delvis på poenget.

Naniwa-samlingen ble komplettert et par uker etter at første innlegg i denne tråden ble postet, og resultatene blir stadig bedre. Bruker fortsatt coticule, men da gjerne til oppfrisking.

Har den siste tiden jaktet på den perfekte kniv, og i den forbindelse kjøpt både nye og brukte varianter i en rekke størrelser og utforminger. Noen har bare trengt en liten oppfriskning av eggen, mens andre har jeg måttet fjerne hakk i eggen på, pusse ned, polere opp, bryne fra 0-nivå og lage nye skall til. En svært givende hobby, vil jeg si.

Jeg har ikke noe mål om å ha flest mulig kniver, så de jeg ikke synes passer meg gir jeg bort til venner, kolleger og familie. Er par av dem jeg har blitt spesielt fornøyd med restaureringsmessig har jeg også solgt. Akkurat nå driver jeg å pusler med en Bidermeier 4/8. Min erfaring så langt tilsier at brede blader gir meg best resultater, men så har jeg ikke prøvd smalere blader enn 5/8. Kanskje 4/8 vil gi meg en aha-opplevelse.

Skjønner hva du mener med hårstråtesten. Opplever ofte at knivene består denne etter å ha blitt utsatt for 1000- og 5000-kornsbrynene, men ikke når jeg sier meg ferdig. De knivene jeg opplever at gir den mest behagelige barberingen består ikke denne testen etter å ha plitt polert på de to siste steinene samt kromoksid. De kutter derimot armhår i luften så det synger etter.

Har også vært borti egger som er deformerte og egger med kraftig smilemunn. Innser at erfaring spiller en stor rolle for å få frem disse eggenes fulle potensial. På tross av dette vil jeg fortsatt hevde at det ikke er noen grunn til å tvile på sine egne muligheter til å bli en dyktig knivsliper. Med moderne hjelpemidler blir man fort god nok, og så kan man bruke resten av livet på å perfeksjonere kunsten.

Etter å ha lest innlegget til zardoch, tror jeg jaggu at jeg skal kjøpe en av Tyfonikus sine signaturkniver så fort han får nettbutikken sin på plass.

Kanskje dette vil føre til at jeg må dementere hele denne tråden, med tanke på påstanden om at hans kniver er hundre ganger skarpere enn noe annet. Det er jeg åpen for. Det vil uansett gi meg et referansepunkt.

Coticule med kun vann, rundt 50 runder med minimalt trykk fungerer ypperlig som finish. Iallfall er dette min erfaring med min coticule, men de har jo innbyrdes forskjeller disse coticulene også så det må prøves og feiles..

Skjønner at du allerede er bitt av basillen etter det du skriver ;) Prøv gjerne å gå rett fra 8k til stroppen, (ikke krom), eller rett fra 8k, droppe stroppen i det hele og gå rett til barberingen. I begge tilfeller skal det være mulig å få en bra barbering og det er en fin måte å øve seg på. På den måten lærer du å makse ut brynene og du vil få stadig skarpere og mer komfortable egger.

Brede blader er erfaringsmessig generelt lettere å slipe, for meg iallfall, da de er lettere å holde flatt på brynet. Smale blader barberer nok like godt, men holder mindre skum og kan bli litt 'pinglete', personlig liker jeg ikke blader smalere enn 5/8...

Smilemunn (konveks) eller sur munn (konkav) kan være utfordrende. Smilemunn er akseptert og enkelte foretrekker faktisk dette. Konkav egg/profil er ikke ønskelig og eggen må rettes ut med påfølgende setting av ny bevel etterpå. Med mindre du har lyst til å bruke tiden frem til sommerferien til denne jobben så skaff deg ett ennå grovere bryne enn 1k (om du da ikke alt har det).

Etter å ha lest innlegget til zardoch, tror jeg jaggu at jeg skal kjøpe en av Tyfonikus sine signaturkniver så fort han får nettbutikken sin på plass.

Høres ut som ett smart trekk :)

Hårtesten er ett nyttig redskap underveis i slipeprosessen så fortsett å kjør den, etterhvert har du kalibrert den til ditt hår og du vil utifra den se om en kniv er klar for å testes eller ikke. Jeg har aldri fått en god barbering av en kniv som ikke passerer 'min' hårtest, samtidig skal det sies at jeg har fått mindre gode barberinger av kniver som faktisk har passert testen. Så den må tas for det den er, nok en test før man prøver kniven på skjegget :)

"Etter å ha lest innlegget til zardoch, tror jeg jaggu at jeg skal kjøpe en av Tyfonikus sine signaturkniver så fort han får nettbutikken sin på plass.for. Det vil uansett gi meg et referansepunkt."

Det er gledelig å høre :)

Dersom du stropper den riktig, vil du da (sannsynligvis) ha en perfekt kniv for resten av livet. Den jeg bruker (en Biedemeier) ble satt opp av Tyfonikus, og jeg har nå brukt den nesten daglig i 3-4 år uten at jeg noen gang har hatt behov for å slipe den. Den er fortsatt like skarp.

Faren min døde i oktober, og jeg fant nylig min bestefars kniver gjemt bort i en gammel skuff. Jeg har sendt dem over til Tyfonikus for behandling, og jeg gleder meg til å se resultatet. Det vil naturligvis bety noe spesielt for meg å kunne bruke min bestefars kniver... :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...