Jump to content
Barbershop.no forum
Bedreviter

Honing av barberkniv: Ikke la dere skremme av alt dere leser

Recommended Posts

Jeg begynte å barbere meg med kniv for noen måneder siden. Hadde tenkt på det lenge og bestemt meg for at når fullskjegget falt etter 9 måneders sparing, skulle jeg ta motet til meg og lære meg denne tradisjonelle barberingsteknikken.

Som mange andre, brukte jeg en del tid på diverse forum før jeg tok steget. Disse kan ta pusten fra de fleste. Bare det å lære seg teknikken med å føre kniven over ansiktet fremstår som reneste rakettforskningen.

Sannheten er, i alle fall for min del, en ganse annen. Etter 2-3 forsøk gjennomførte jeg min første barbering uten kutt og med et helt greit resultat. Selvsagt vil jeg bruke resten av livet på å perfeksjonere teknikken og få opp hastigheten, men det grunnleggende er aldeles ikke så intrikat som det kan fremstå.

God stroppeteknikk er selvsagt noe som krever litt øving, men også her satt det grunnleggende ganske kjapt. Det koker ned til å dra stål over et lærstykke med lett håndtrykk.

I og med at alt har gått så greit, bestemte jeg meg for å lære meg honing først som sist. Kniven min, en Dovo, hadde strengt tatt ikke behov for det, men skitt au.

Her hadde forumene på nett en sentral rolle når det kom til å tilegne seg kunnskap om de grunnleggende prinsippene, samt hvilket utstyr man trenger. Jeg lukket øynene for alt ingeniørsnakket på nanonivå som fremstår som rene skremselspropagandaen.

En av mine uvaner er at jeg ikke liker å ta ting stegvis. Når jeg først bestemmer meg, kjøper jeg alt utstyret med en gang. Så for noen uker siden bestilte jeg to Naniwa-steiner, en på 1000 grit og en på 12000 grit. Jeg bestilte også en tosidig stein fra Belgia, den ene siden består av såkalt BBW (Belgian Bue Whetstone) og den andre av gul Coticule. På toppen av dette kjøpte jeg en slurry-stein og en bordstropp med filt innsauset i kromoksid.

I går kveld skred jeg til verket. Jeg rigget meg til på stuebordet med godt lys og steinene på rekke og rad foran meg. Jeg har aldri slipt en barberkniv før, og den eneste kunnskapen jeg hadde å lene meg på var en håndfull guider fra nettet og noen videoer fra Youtube.

Jeg begynte med 1000 grit. Rolige, forsiktige drag. Fortsatte i samme rolige og stødige tempo på BBW-en med slurry. Vannet gradvis ut og gikk så over på Coticulen med slurry som også gradvis ble vannet ut. Avsluttet på 12000 grit-en med veldig lette strøk. Så 30 drag på kromoksidfilten og 70 drag på stroppen.

Kniven så lekker ut. Jeg studerte den nøye i lyset. Eggen var jevn over det hele og polert til perfeksjon. Hårstråtesten ble bestått med glans.

Hoppet i dusjen, på med skum og endelig skulle kniven prøves. Wow! Skjegget ble skåret som varmt smør, og den beste og tetteste barberingen så langt var et faktum. Huden var også mindre irritert da jeg klarte meg med vesentlig færre drag per pass.

Moralen er: Ikke nøl. Hopp i det. Det krever selvsagt erfaring å bli skikkelig god, og ikke minst for å tilbakeføre ødelagte og gamle egger til barberingsklar stand, men det er ikke vanskeligere enn at de aller fleste kan bli en honemeister hvis de vil.

Kjør på!

Hmmmm inspirerene. Begynner å like shavette barbering mer og mer selv om jeg ennå har mer swung med DE høvelen. Lurt derfor litt på kniv glimter i min fremtid men virker jo veldig mye styr kult å lese noen som fant det ikke så :-)

Det der er en myte, Cake man. Med mindre du med hånden på hjertet kan fortelle meg at du har brukt samme kniv de sise 50 årene og aldri gjort annet enn å stroppe den, så synes jeg du skal styre unna slike påstander.

At eggen på en kniv holder seg skarp veldig lenge med regelmessig, skikkelig stropping har jeg derimot ingen problemer med å være enig i.

Cake man er meget nær sannheten? Det er ikke en myte! Hvis du Bedreviter ikke har lest det som jeg tidligere har skrevet skal jeg nevne det igjen.

Jeg har en kniv som jeg kjøpte da jeg begynte i lære. Jeg brukte den i 4 år, pluss,også efter utdannelsen i 3 og et halvt år med snitt 10 barberinger i minst 2 og et halvt år. Det siste året ble det litt mindre, men godt med barberinger også dette året. Da jeg skrev dette første gangen for ca 2 år siden, skrev jeg at jeg i sum fra 1972 og frem til i dag har brukt kniven minst 3 år. Efter nøyere beregninger er det nok lengre, kanskje skal vi snakke om 10 år hver dag. Det skal bli 3650 ganger. Dette bare for å nevne noe. Rundt 8000 ganger er kniven brukt, OG DEN HAR ALDRI SETT EN SLIPESTEN!

Da jeg startet opp for snart 3 år siden kjøpte jeg en Dovo. Denne solgte jeg videre til noen i Stavanger som jeg lærte opp til barbering. Denne hadde barbert ca 300 personer, og den er like god, uten at den hadde vært på en slipesten.

Jeg er sterkt motstander av syntetiske bryner, og jeg mener videre at stroppe teknikken til "alle" er feil. Da jeg kom på nettet med min stroppe teknikk ble jeg kritisert av en "hel" kniv verden. IKKE EN ENESTE KOMMENTAR VAR POSITIV!

Hvis det er av interesse, da kan jeg utdype det siste avsnittet mere.

Mvh, Tufonikus

Der var du endelig, Tyfonikus. Hadde håpet på at du skulle hive deg inn i denne diskusjonen.

Har lest det meste av det du har skrevet her, og har også sett videoene dine.

Du har langt mer erfaring enn meg når det kommer til barbering, stropping og honing. Sånn sett har jeg lite å stille opp med, og jeg har selvsagt stor respekt for den praktiske kunnskapen du besitter.

Likevel våger jeg meg på en påstand. Jeg er ikke i tvil om at de gamle barbererne kunne sitt fag, men vi må huske at verden så annerledes ut for to generasjoner siden. Kan det tenkes at vi i dag vet mer om metaller, materialer og fysikken bak det hele enn hva de gamle barbererne gjorde?

Jeg våger å svare ja. Et halv århundre med teknologisk utvikling har nok satt sine spor i barberbransjen også. Japanerne har vært kjent for sine skarpe våpen i århundrer, og lager den dag i dag noen av de beste knivene som er mulig å oppdrive. Fremstillingen av stålet er selvfølgelig viktig i denne sammenhengen, men de har også brukt spesielle natursteiner og slipeteknikker for å frembringe denne sagnomsuste skarpheten. Når de samme produsentene kombinerer all denne kunnskapen med moderne teknologi og utvikler syntetiske bryner, har jeg veldig vanskelig for å trekke kvaliteten i tvil. Alt tilsier at ingen kan dette håndverket bedre enn dem.

Både på youtube og i diskusjonsforum som badgerandblade og straightrazorplace finnes det flere aktive barberere som både bruker syntetiske bryner, stropper med rolige bevegelser på den fine siden av stroppen og som benytter både kromoksid og diamantpasta på knivene sine - med perfekte resultat. Dette er stolte håndverkere som viderefører et gammelt fag. I bunnnen ligger all kunnskapen deres oldeforeldre, besteforelde og fedre har lært dem, men samtidig har de tatt innover seg utviklingen de senere år.

Når jeg skal lære meg noe nytt, er første punkt på programmet å gjøre en innholdsanalyse av det som finnes tilgjengelig på internett. I korte trekk går dette ut på å skumlese så mye informasjon som mulig om det aktuelle emnet. I dette tilfellet barberkniver.

Når man gjør denne øvelsen, utkrystalliserer det seg fort enkelte sannheter som det synes å være bred enighet om. For eksempel at belgisk coticule er en naturstein som egner seg utmerket til honing av barberkniver (dette visste til og med romerne), at Naniwa-steiner er blant de beste syntetiske steinene på markedet, at dmt-diamantbryner er glimrende til lapping av honer, at man stropper på den fine siden av læret etc.

Øvelsen gir også en god oversikt over alt som er omdiskutert. Dette er ting som etter min mening bare bidrar til å gjøre det hele vanskeligere enn det trenger å være. Samtidig er det jo dette som gjør barberkniver til en hobby. Alt kan ikke være rett frem. Det er nødt til å være noen subjektive preferanser og meninger for at det skal være spennende og interessant. Her inngår diskusjoner om kvalitetsgrader av såpeskum, hvorfor en slik hone på atomnivå er bedre enn en slik hone, hvorfor det er bedre å stroppe på en hengende stropp enn en bordstropp etc.

Tilsutt gir innholdsanalysen en oversikt over ting som få eller ingen er enig i.

På bakgrunn av en slik analyse dannes mine meninger. Logikken er altså at dersom de aller fleste er enige i en ting, må det være riktigere enn dersom ingen er det.

Basert på dette er min oppfatning at en egg før eller siden vil bli sløv. Både som følge av vanlig bruk, men også som følge av at man antakelig vil miste den i vasken eller dunke den mot servanten flere ganger i løpet av et langt liv. For å sette eggen igjen, må man fjerne metall. En stropp fjerner ikke metall. Altså, det er mulig den gjør det på atomnivå, men for alle praktiske formål gjør den det ikke. Av denne enkle grunn må nødvendigvis kniven innom en stein eller to i løpet av livet.

Og for ordens skyld: 8000 barberinger tilsvarer 22 år med daglig barbering. Det er intet mindre enn utrolig at kniven din har holdt seg skarp så lenge. Men selv om jeg velger å tro på deg, beviser det ikke at man ALDRI trenger å slipe kniven.

Bedreviter.

Takk for et glimrende innlegg, selv om jeg er rimelig uenig. Vi har en tendens å si at "alt var bedre før", en tvilsom påstand. Men vi må heller ikke falle i den fellen at "alt må være bedre i dag, fordi det er nytt".

Dessverre har jeg ikke tid å svare deg nu, men skal prøve så snart som mulig.

Vennlig hilsen, Robert

Bedreviter

Selv om vi er barberere har vi ikke den fulle sannhet. Noen kniver kan være god for noen, men ikke for andre. Men jeg må få ha mine tvil når barberere bruker slipe pasta og diamantsten. Noen kunne jo tro at vi ikke hadde ordentlige kniver før i tiden, men jeg skal garantere deg: Det hadde vi!

Å ha den innfallsvinkel at de har lært mere om stålet i knivene nu, må være meningsløst å hevde. SNARERE DET MOTSATTE! Ser vi vekk fra noen kniv smeder i østen, så har vi i dag 2 produsenter, pluss noen som ikke er så kjente. Noen Dovo kniver kan være noe av det beste, og noen er mindre god. Men var knivene bedre før i tiden? Vi skal ikke se bort fra at det muligens var 20000 produsenter av kniver den gang det kun ble brukt kniv, og selvsagt kan ikke alle disse knivene være bedre enn de som lages i dag, Men de knivene som før var gode er bedre enn de som lages i dag. Utviklingen av stålet har nok skjedd, men til det gode? I dag har vi Damaskus og Sheffield stål, de to hårdeste ståltyper? Har du prøvd de myke ståltypene? Her har du de virkelige mester knivene!

De gamle smedene hadde sikkert sine hemmeligheter, noe som langt på vei ble antydet av et tidligere firma som produserte kniver. Dessverre produseres det ikke de "perfekte" kniver lenger, hvis vi ikke er heldig, slik som Dovo kniven som jeg har nevnt.

En jeger som jeg hadde til kunde i Bergen kunne fortelle følgende. -Han kjøpte en kniv i Irland som han skulle bruke til å slakte med. Bladet var av mykt stål, og det føltes vått når han tok på det. Han fikk med seg et oljebryne. Kniven var meget skarp, og den holdt lenge, og kun noen få drag med oljebrynet, og kniven ble som ny-.

En kunde som jeg har her i Skien var på et same stevne nord i landet. Der var det tre typer kniver tilsalgs. To av knivene var en estetisk nytelse, og den tredje var tilsynelatende ikke et godt håndverk, og den var dyrere enn de to andre. Og denne kjøpte han, fordi at denne ble anbefalt! Kunden kunne ikke få rost den nok, og kniven var av mykt stål.

Prøv en brødkniv av Damaskus stål. Efter en uke vil den kanskje være sløv. Frem med smergelen. De bløte knivene trengs kun noen drag med en oljesten. Jeg snakker her av erfaring, men dessverre er det i dag vanskelig å skaffe slike kniver. Jeg har ikke min lengre, og er på jakt efter en slik kniv.

Flertallet: Vær forsiktig med å tro blindt på disse. Flertallet har ikke alltid rett. Kanskje er det best å styre unna. For ca 2 år siden ble to kniver sendt til en profilert ekspert i utlandet. Det var en venn av meg sine kniver, og da vi mottok dem var de verdiløse. Senere prøvde jeg flere, ikke godtatt! Når jeg sliper kniver, da tar jeg aldri betaling hvis jeg ikke er fornøyd. De knivene som jeg nu har kjøpt (20 stykker som er laget av de gamle mestre) er jeg fornøyd med.

Også de gamle barbererne i Norge brukte ikke den farten på stroppingen som jeg har, men jeg lærte det fra en av dem, selv om han ikke gjorde det selv. Da jeg fortalte om min stroppe teknikk til en energi ingeniør sa han følgende: "Er ikke dette innlysende, det blir både friksjon og varmegang". Senere kunne en metallurg si det samme.

22000 barberinger burde fortelle sitt. Barberer du deg 2-3 ganger i uken, som sikkert noen gjør, da vil 22000 være et helt liv. Men jeg forstår at dette ikke kan gjelde alle kniver, men hva skal jeg si når vi trenger Diamantbryne? Det er antydet at denne stenen brukes flere ganger i måneden. Hvis du setter en VARIG egg på kniven, da trengs ikke alt dette tullet. Heller ikke slipe pasta. Når barberere på nettet sier at de bruker dette, da vil det for meg fortelle sitt. Syntetiske kniver kan lage en "falsk" egg. Når jeg lager egg på kniven, kan jeg bruke 1-2 timer, på natursten. Og derfor holder kniven seg med kun stropping.

Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har sagt at "hvis det stroppes riktig, vil kniven holde et et helt liv". Jeg mener å huske at jeg sa noe som dette: "Vi skal ikke se bort fra" osv.

Med vennlig hilsen

Tyfonikus

Efter mitt lange innlegg som jeg skrev for noen timer siden, har jeg nettopp fått en interessant opplysning: Et engelsk ektepar besøkte en venn av meg i Bergen. Jeg har også noen ganger snakket med disse, men jeg var ikke klar over at han var utdannet smed. Neville (som han heter) har lyst til å lage barberkniver, men han vil ikke bruke de standard stål som brukes i dag. Og det som han sa videre er relatert til det som denne diskusjonen gjelder, er stålet bedre i dag, fordi at produsentene er kommet videre? Jeg nevnte at de gamle knivsmedene sikkert hadde sine hemmeligheter, noe som ble bekreftet av Neville. Han nevnte videre at det ikke er lett å finne den stålblandingen som de "gamle" hadde, for "alle" satt på sin hemmelighet.

Det er mulig at vi kan ha et samarbeid for å utvikle en kniv, med egenskaper som de gamle barberere alltid hevdet. "Bløte og myke kniver"!

Tyfonikus

For å ta det nest siste først, Tyfonikus, så var det Cake man som hevdet at dersom man starter med en skarp kniv og en god stropp trenger man aldri å slipe kniven. Rett skal være rett.

Så til dette med at alt var bedre i gamle dager (til og med gamle dager var som kjent bedre i gamle dager). Da jeg nevnte teknologisk utvikling det siste halve århundret, var det ikke først og fremst stålet jeg tenkte på. Men siden du tok det opp, kan jeg godt dele mine tanker om temaet.

Som du sier var produsentene langt flere før. Som en følge av dette tipper jeg at kvaliteten på stålet og håndverket var svært ujevn. I dag har industrielle prosesser antakelig medført en jevnere kvalitet, selv om denne kanskje ikke kan måle seg med de ypperste knivene som de gamle mestrene laget. En utfordring for oss som ikke har levd like lenge som deg er at det ikke er enkelt å få tak på disse gamle knivene. Det finnes selvsagt et marked, men jeg tør påstå at man skal være ganske kunnskapsrik for å klare å skille diamanter fra gråstein her. For min del er derfor jevn og god kvalitet fra en tradisjonsrik produsent å foretrekke. Så vidt jeg vet finnes det forøvrig fortsatt smeder som håndlager kniver fra A til Å etter eldgamle tradisjoner og hemmeligheter, men disse er nok prismessig utenfor min komfortsone.

Så tilbake til utviklingsspørsmålet. Det jeg først og fremst tenkte på var syntetiske bryner, slipepulver og slipepasta samt hvordan metallet påvirkes av alt dette. Jeg tror at de gamle barbererne hadde vært tilbøyelige til å bruke alt sammen dersom de hadde hatt disse alternativene. Jeg er ikke i tvil om at man får en kniv skarp på steinene du referer til, men samtidig er jeg sikker på at den blir minst like skarp på de moderne innretningene. På toppen av det hele er veien fra sløv til skarp kniv kortere og terskelen for å bruke produktene er lavere.

Diamantbryner er en annen nyvinning, ikke til bruk på selve kniven, men til lapping/avretting av slipesteinen. Dette er svært effektivt, og tar langt kortere tid enn dersom man bruker naturlige lappesteiner. Det hele er gjort på minutter. Mine nye, ubrukte Naniwa-steiner hadde ujevn overflate fra fabrikk. Jeg merket enormt stort forskjell da jeg gikk fra denne ujevne overflaten til den nylappede Coticule-en. Ujevnhetene er selvsagt svært små, men store nok til å lage krøll for både sliperen og eggen. Selv om jeg mangler erfaring på området vil jeg tro at jevnlig lapping gjør honingen både bedre og enklere. En diamantbryne er utvilsomt et moderne verktøy som får jobben gjort på en effektiv og trygg måte for både amatører og profesjonelle.

Men Tyfonkius, dersom jeg har forstått deg riktig, bruker du bare en stein til hele slipeprosessen? Hvor grov/fin er denne? Det er selvfølgelig ikke noe problem å lage en råskarp egg på 1000-3000 grits honer, men jeg ville aldri dratt denne eggen over ansiktet etterpå. Der er jo her finere natursteiner, syntetiske honer og pulver/pasta kommer inn i bildet. For å gjøre eggen så behagelig og polert som mulig uten å gå for mye på akkord med skarpheten.

Jeg vet at de som bygget landet, inkludert de gamle barbererne, var hardhauser med værbitte ansikter av læraktig konsistens, men til og med disse ville vel ha en skånsom barbering? Det er her jeg mener utviklingen virkelig kommer til sin rett.

PS: Jeg lar meg begeistre av stroppeteknikken din, men som du selv innrømmer er det en ensom flokk barberere som benytter den. Flertallet har ikke alltid rett, men her velger jeg likevel å høre på dem. Så får du heller le hele veien til barberingssalongen;)

Hei Bedreviter:

Det ser ut til at jeg har fått frem mitt budskap når det gjelder kniver og stål. Nu skal jeg kommentere de "hjelpemidler" som i dag er på markedet. Jeg vet at de fleste, muligens så godt som alle, bruker disse "hjelpemidlene" i dag. Jeg kaller det for "hjelpemidler" for de som ikke kan de grunnleggende prinsipper når det gjelder oppsett av barberkniver. Det er ingen tvil om at du kan få en kniv skarp med både pasta og pulver o.l. , men blir den varig skarp. Og det er dette som hele tiden har vært mitt poeng!

Jeg skal garantere deg, de gamle barbererne som jeg kjente, ville aldri bruke disse hjelpemidler. I dag er dette med knivbruk blitt populært over en hel verden. Når vi ikke har de grunnleggende kunnskaper, da ønsker vi å prøve alt. Jeg ville også ha gjort dette da jeg startet for over 45 år siden. Nysgjerrighet er en dyd, en dyd som er sunn å ha.

Det er en ting som jeg har påpekt fra første stund, bryner hadde jeg lite greie på. Før hadde vi kun 2 bryner, vannsten og oljesten. Nu har jeg prøvd mange bryner, t.o.m. Coticule, som jeg fikk for noen dager siden. Selv har jeg en sten med 8000 g. Har også prøvd syntetisk sten på 12000 hvis jeg husker rett. Min erfaring er at du kan få skarpe kniver med disse hjelpemidler, men skal du virkelig få den skarp, er natursten efter min mening det eneste rette. Jeg skal "dokumentere" denne påstand, men først.

Hvis du og jeg hadde to kniver som var like sløv og vi skulle sette dem opp, du på syntetisk sten og jeg på natursten. Hvem sin ble skarpest? Min? Nødvendigvis ikke. Din kniv? Ikke nødvendigvis. Hva er mitt poeng? La oss si at knivene ble like skarp. Men efter 10-20 barberinger er jeg rimelig sikker på at min ville være like skarp, men ikke din. Selv om jeg jeg hadde overtatt din kniv, tror jeg at resultatet hadde blitt det samme.

Ditt siste innlegg antyder ganske kraftig at vi ikke hadde skarpe kniver før, og at mine kniver ikke kommer opp til "andres" kniver, fordi vi ikke hadde de "hjelpemidler" som finnes i dag. Dette er så tøvete at jeg ikke gidder å svare på det, det er på grensen av usaklighet, hvis jeg har forstått deg riktig. Så til "dokumentasjonen":

Bedreviter, svar meg "ærlig og med hånden på hjerte! Kan en kniv bli "varig" skarp når de syntetiske brynene må lappes flere ganger for året, og for noen, flere ganger for måneden? Nu skal jeg være litt ufin. Diamantstenen er sikkert ypperlig for dere som ikke kan slipe kniver, men for meg er det noe som ikke behøves. I gamle dager brukte vi også oljesten. Den ble brukt på følgende måte, først og fremst av de eldre barberere som ikke gadd å sette seg ned for å bryne kniven skikkelig. Denne oljestenen har mange likhetstegn med de syntetiske bryner. Før en barbering ble kniven strøket en del drag over stenen. Kniven ble skarp, men skarpheten holdt ikke mere en noen få barberinger. Slipte vi kniven grundig på oljesten, kunne den holde ennu flere barberinger. Jeg ser likheter her med den syntetiske stenen.

Jeg kjøpte for en tid siden 20 brukte kniver, og jeg slipte alle. Nu har jeg kjøpt 20 nye kniver som er laget av de "gamle" mestrene. Til denne dag har ikke mitt bryne tatt noe "skade", det er like fint. Nu har jeg 20 kniver til, og jeg kommer ikke til å behøve noe "diamant". Utenom dette, så har jeg kjøpt mange andre kniver, så min sten er grundig prøvd. Og jeg kan bruke fra en halv time til over 2 timer for å slipe en kniv. Jeg vet at en kniv ikke kan være god, SELV OM DEN BARBERER "PERFEKT" første gangen! Hvor lenge holder den, DET ER HELE POENGET! Da jeg fikk de nye knivene, da virket de skarp, så jeg brukte ca 5 min. på den, og berberingen var like god som de beste barberinger jeg inn til nu har hatt. Jeg tok kniven med til salongen, og det var en nytelse å bruke den, men så kom skuffelsen. Efter 5-6 barberinger begynte den å miste biten. Grunnen? Jeg laget ikke en varig egg, jeg tok for lett på det.

I går satte jeg opp en av de samme knivene, og jeg brukte Coticule. Jeg ble med en gang skeptisk, den oppførte seg på samme måten som de syntetiske brynene, efter kort tid, masse slurry, noe som jeg tror kun er av det ikke gode. Stenen/e er for myke. Da jeg prøvde kniven i dag, var ikke kniven av det beste. Men det er for tidlig å ta et endelig standpunkt når det gjelder denne stenen.

Mvh Tyfonikus

Rolig nå, Tyonikus. Jeg har aldri vært i nærheten av å antyde at man ikke hadde skarpe kniver før. Som du selv sier ville det vært både usaklig og uanstendig.

Det jeg lurte på, var hvilke grit disse gamle vann- og oljesteinene hadde. Som jeg skrev, er jeg ikke i tvil om at eggen blir sylskarp, men dersom disse brynene er på 1000-3000 grit vil jeg tro at man ikke kan dra den grove, nyslipte eggen rett over ansiktshud etterpå. Poenget mitt var at mange av de moderne brynene, pulverne og pastaene brukes etter at eggen er satt for å polere og gjøre den mindre grov. Dette fører igjen til en mer skånsom barbering. Var det sånn at de gamle barbererne gikk fra en grov hone til stroppen? I så tilfelle må de ha stroppet veldig lenge for å få en behagelig egg for barbering. Moderne hjelpemidler reduserer dette tidsforbruket, og gjør det mulig for alle å få en behagelig, barberingsklar egg.

Det grunnleggende poenget mitt i hele denne diskusjonen er ikke at moderne sliperemedier er mye bedre enn brynene og teknikken til de gamle barbererne, men at at de er minst like gode og at veien til målet blir kortere og enklere. Dette er utelukkende positivt, da det betyr at også lekfolk kan hone sin egen barberingskniv (ref. meg selv).

Så må vi snakke litt om begrepet "varig egg". Det konseptet skjønner jeg ikke. Jeg forstår at din argumentasjon er erfaringsbasert, og dermed vanskelig å underkjenne, men hva i alle dager er en "varig egg"?

Dersom man har satt en skarp egg, så er det jo ikke sånn at denne husker at den er blitt til på en gammel bryne og dermed holder seg lenger. Er den skarp, så er den skarp enten den er slipt med vannstein, oljestein, coticule eller syntetisk stein.

Dersom man opplever at en egg holder seg skarp i kortere tid etter å ha forlatt en syntetisk hone enn en gammel barbererhone, så må det være slipeteknikken det er noe feil med. Min mening.

Bedreviter-

Det måles ikke grit på de naturlige bryner, og barbererne i gammel tid brukte ikke lang stropping. Jeg har både indirekte og direkte utbasunert dette utallige ganger. De satte ikke opp knivene engang, noe som jeg også begrunnet i mine innlegg. Men la oss se på dine innlegg:

" Dette fører igjen til en mer skånsom barbering. Var det sånn at de gamle barbererne gikk fra en grov hone til stroppen? I så tilfelle må de ha stroppet veldig lenge for å få en behagelig egg for barbering. Moderne hjelpemidler reduserer dette tidsforbruket, og gjør det mulig for alle å få en behagelig, barberingsklar egg." Her kommer mere som du skrev:

"Jeg vet at de som bygget landet, inkludert de gamle barbererne, var hardhauser med værbitte ansikter av læraktig konsistens, men til og med disse ville vel ha en skånsom barbering? Det er her jeg mener utviklingen virkelig kommer til sin rett.

Her antydes det at barbererne ikke hadde gode hjelpemidler slik at en skånsom barbering ikke var mulig på deres tid, men det er mulig nu siden vi har så gode hjelpemidler. Det er ikke enkelt å forstå deg anderledes. Og hvis vi virkelig skal trekke flere konklusjoner av det som du skrev, så må også dette gjelde meg. Med andre ord, jeg kan ikke få en skånsom barbering fordi at jeg ikke har fulgt med i utviklingen! Jeg kan faktisk ikke sette opp en kniv så godt som dere, fordi dere bruker hjelpemidler". Håper at du vet hva du skriver.

Det som dere har er helt riktig som du skriver, HJELPEMIDLER! De som kan sliping og stropping trenger ikke slike hjelpemidler!

"Varig egg"?

Dette har jeg også forklart flere ganger. Du må lese mine innlegg. Jeg har forklart det så detaljert at jeg håper at andre forstår det!

Mvh, Tyfonikus

Hei.

Tillater meg å komme med noen innspill til diskusjonen deres.

Jeg begynte å barbere meg meg kniv for ca 6 mnd siden, og har etter dette utelukkende benyttet kniv til barbering.

Etter å ha fått noen gode tips og råd fra Tyfonikus holder jeg knivene mine perfekte på en hengende stropp.

Min hverdagskniv (se tråd om knivsmie i Eskilstuna) tok jeg på et fint Arkansas bryne, når jeg fikk den i sommer.

Siden har jeg holdt den på stropp, og den tar hanging hair testen før hver barbering!

Jeg har også noen eldre kniver, både tyske og svenske.

Noen av disse var stygge i eggen når jeg fikk de. Når jeg satte de opp gjorde jeg grovarbeidet med et halvfint bryne for verktøy, og finpussen med Arkansas brynet. Etter dette har disse knivene også holdt seg utmerket på stropp.

Så til slike som deg aha42, må man nødvendigvis ikke kjøpe bryner og utstyr for tusenvis for å ha stor glede av barbering med kniv!

Bruk litt tid på å få god fart på kniven på stroppen, og kanskje et fint natursteinsbryne til noen hundrelapper så er man igang med en flott hobby!

Tyfonikus. Når diskusjonen er kommet dit at du vikler deg inn i en polemikk rundt hva og hvordan jeg har skrevet ting istedenfor å bidra med oppklarende argumenter, tror jeg ikke vi kommer så mye lenger.

Jeg er sikker på at du kan slipe en kniv sylskarp, men jeg mistenker at du ikke skjønner, eller vil skjønne, fysikken bak. Nye produkter innenfor slipefaget virker det som du har bestemt deg for at ikke holder mål.

Dette er selvsagt en ærlig sak. Ingen sure miner herfra.

Hei kjære venner!

Selvom jeg er helt fersk på dette forumet kan jeg ikke dy meg for å komentere diskusjonen. Har selv ikke så mange barberinger bak meg med kniv,men det har Tyfonikus! Etter å ha sett lærerike snutter på You Tube og hatt noen få ord med ham på telefon oppfatter jeg dette som en god gammel håndverker og ikke minst,en mann med yrkesstolthet. Begrepet har desverre krympet etterhvert som utvalget av hjelpemidler har steget. Er ikke de aller fleste av oss amatører når det gjelder å utføre barbering av eget ansikt? Jeg ser det som direkte uforskammet om jeg skulle legge meg ut i denne type diskusjon med Tyfonikus. Men så er jeg da heller ingen bedreviter. Om min kunnskap er begrenset på barberkniv kan jeg en hel del om oppsett av verktøy og andre kniver. Noen av de beste Telemarksknivene mine kan jeg nesten ta skjegget med hvis de er riktig satt opp på et godt gammeldags bryne helt uten diamanter og pasta. Stålet i disse er bløtt og smidd av noen gamle ringrever med en helt annen kunnskap og følelse for faget enn hva enhver ny teknologi kan oppnå.

Tja.. Er også glad i research før jeg gir med i kast med nye ting, men etter overnevnte polemisering kjenner jeg lysten på å prøve barberkniv avtar. Det blir litt som med golf, fluefiske og andre fine ting. Man kan få utstyr til å gjøre jobben for en billig penge, men blir fort dyrt og uhyre spesialisert og teknisk. Hvor mange tusen må man ut med for å få en BRUKBAR kniv, stropp, bryne, olje og det man eventuelt trenger. Ser jo at det selges mye kniver her og der. Man trenger sikkerhetskurs, diamantbryner og og og.. Det er så mye å velge i.

Perrigrino: Mener du vrikelig at det er uforskammet å diskutere knivsliping med Tyfonikus? Er det slik at fordi han er en god gammeldags håndverker med yrkesstolthet så har han opphavsrett på hva som er rett og galt?

Dersom du virkelig mener dette, så respekterer jeg det, på samme måte som jeg respekterer kunnskapene og meningene til Tyfonikus.

Samtidig synes jeg innlegget ditt understreker mitt poeng med diskusjonen. Hvorfor skal vi diskutere sliping av barberkniver ut fra et 60-tallsståsted? Vi må erkjenne at det har skjedd ting siden den gang, og noen av nyvinningene innen eksempelvis bryner gjør det lettere for sånne som meg og deg å holde kniven vår sylskarp uten fagskole og praksisplass. Det er utelukkende positivt. For alle.

Knivene som Tyfonikus sliper på gamlemåten er selvfølgelig like skarpe som våre, men det betyr ikke at det ikke finnes flere veier til Rom.

Jarle: Som Gissy påpeker trenger ikke inngangsbilletten til knivbarbering være så veldig høy. Samtidig er det slik at knivbarbering for de fleste handler om mer enn å få jobben gjort. Det blir fort en hobby, og da er kostnadene mindre viktige. De er selvfølgelig ikke uviktige, men du skjønner hva jeg mener.

Du trenger ikke å legge flere tusen på bordet for å få en grei barberkniv. Dersom du kjøper en ny kniv fra en av de produsentene som fortsatt lager slikt (Dovo, Thiers Issard og Böker for eksempel) vil jeg påstå at alle modellene holder god nok kvalitet. Med andre ord får du en god kniv fra 1000 kroner og oppover.

Kjøper du en gammel kniv, kan du komme enda billigere ut, men her er det vanskeligere å skille klinten fra hveten.

Du trenger heller ikke å kjøpe en Kanayama-stropp med en gang. Man kommer langt med en stropp til 300-500 kroner.

Bryner trenger heller ikke å koste all verden. Dersom du ønsker å gjøre som de gamle barbererne, kan du kjøpe Swaty barberhoner på eBay for en liten neve dollars. Det sies at det ble produsert én million slike, og at de var det trygge valget for barbererne i gamle dager. Disse kan brukes både med og uten vann. Ingen synes å vite nøyaktig grit-størrelse på disse, men det virker som om det er enighet om at den er ganske høy, type 5000-8000 grit. Det er derfor det tar litt tid å bryne kniven på disse, men resultatet blir bra dersom teknikken sitter.

Et sett syntetiske Naniwa-bryner i de viktigste grit-størrelsene (1000, 5000, 8000 og 12000) koster ca. 1500 kroner dersom du kjøper dem fra Japan.

Ja jeg har også brukt et par tusen på knivbarbering etterhvert, men jeg begynte som sagt med utstyr for 400kr. Jeg bruker fortsatt den billige stroppen fra dette settet og føler egentlig ikke jeg har bruk for noe bedre så langt. Har veldig lyst på en scrupleworks strop da, særlig siden han bor rett borti gata for meg.

Hei.

Mistet litt Interessen for denne tråden av ulike grunner.

Min påstand om at man aldri trenger å slipe en kniv om den er skarp i utgangspunktet og blir skikkelig stroppet står jeg ved. Dette forutsetter at kniven er POLERT skikkelig. En polert knivsegg holder seg naturlig lenger skarp( grunnet glattere overflate som fører til mindre slitasje og mer lukkede porer i metallet) Dette gjelder ALLE typer kniver som er laget av et OK stål, Om stålet er mykt eller ikke. En godt polert knive tar også stroppingen bedre.

Når det gjelder at det nye utstyret er så mye bedre enn det gamle kan jeg si meg delvis enig i. Men kun når det gjelder å sett den grundlegende slipen på kniven. Når man kommer til den viktigste delen som er polering opplever jeg (på barberkniver som andre kniver/redskaper) at de moderne/kunstige stenene er for myke og derfor ikke gir en god polering av kniven.

(Det er heller ingen kunst å få en kniv skarp. Dett kan enkelt gjøres med bunn av en kaffekopp. Men den vil da ikke holde seg skarp.)

Når det gjelder dette med gamle vs. nye kniver. Er det vel kun preferanse det går på.

For en flott tråd! Jeg, som Aha42 antyder ser kniven glimte en gang i fremtiden, men det virker forferdelig mye å sette seg inn i..

Betryggende at det gikk så bra for deg Bedreviter :).

Erik.

Hos Whippeddog får du alt du trenger for å begynne for under 400 kr. Da får du en gammel, men nyslipt kniv, en enkel stropp og en balsa med paste.

Kjøpte nettopp en reisestropp hos whippeddog.

Mannen bak heter Larry Andreassen, og som navnet tilsier har han norske aner. Bestefaren hans dro til alaska for å fiske på begynnelsen av 1900-tallet og med seg på armen hadde han Larrys far.

Har inntrykk av at amerikanere med norske aner er veldig stolt av dette. Sånn er det også med Larry.

Han var så glad for å få en bestilling fra Norge at han prutet med seg selv.

I utgangspunktet er prisene veldig lave på whippeddog.com, og med "the norwegian discount" er det nesten gratis.

Dessverre er utvalget ganske begredelig også.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...