Jump to content
Barbershop.no forum
janmarti

Hei,ny på forumet

Recommended Posts

Ja,nå har jeg lagt inn bestilling på en Merkur Progress høvel og Astra + Feather blader.

Proraso såpe og pre/post shave er allerede i hus.

Tenkte å starte med Astra bladene først og deretter prøve Featherbladene etterhvert.

Kona rister på hodet over alle de timene jeg har brukt på lese meg opp på våtbarbering,men innrømmer at det lukter godt av meg.(har tjuvstartet med å bruke elektrisk maskin etter at jeg har skyllet vekk såpen,ble bedre resultat enn bare maskinbruk)

Hei

Velkommen hit, og gratulerer med et klokt valg :). Innen en uke tipper jeg den elektriske maskinen blir arkivert for godt ;). Jeg tror du også har gjort klokt i å lese deg opp på de forskjellige teknikkene man bør kunne når man skal starte med tradisjonell barbering. Det er en viss læringskurve med dette nye utstyret.

Et og annet feilskjær må du kanskje regne med i starten, men når teknikken sitter, åpner det seg en helt ny verden av tidløse kvalitetsprodukter for den kresne mann :D . Vær forberedt på at du samtidig risikerer å rammes av et virus som medfører en sterk trang til å stadig ville prøve nye produkter. Dette viruset er ikke farlig for annet enn lommeboken, men kan i mange tilfeller bli kronisk. Symptomene er heldigvis svært behagelige, og så langt har det ikke reist seg noe sterkt krav om vaksinasjon mot viruset.

Takk for velkomstord!

Ja,jeg jeg kjenner allerede kjøpelysten og utforskertrangen krible i meg,gjelder bare å passe seg litt for "fru politi"

Egentlig ville jeg fleske til å skaffe Merkur Vision med en gang ,men den er ikke å oppdrive for tiden.Et godt tegn når fabrikanten ikke klarer å dekke etterspørselen.

Legger ellers merke til den veldig hyggelige tonen her i forumet,i alle fall i de trådene jeg har vært på. :D Mange gode råd og delte erfaringer.

Jeg har vært på ymse fora deriblant hi fi relatert der det kan være mye flaming. :(

Hei

Har sett at enkelte mener Merkur Vision har ett for tungt barberhode.

Jeg har Merkur Futur, som også er ganske topptung, og er godt fornøyd med den. Riktignok har jeg ikke forsøkt andre høvler, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Er også relativt fersk, og synes en justerbar høvel gir en enklere introduksjon til tradisjonell barbering. Man kan starte på nivå 1, og øke på etterhvert som man føler teknikken sitter.

Jeg er litt frem og tilbake når det gjelder Astra og Feather barberblad. Feather er skarpere, men Astra tilgir litt uforsiktighet og gir fremdeles ett veldig bra resultat etter 3 omganger (med hår, på tvers og så mot hårene).

PS: Hvis du har problemer med å skumme opp såpe, så prøv barberkrem. Jeg har ihvertfall problemer med å få med nok såpe på kosten når jeg bruker såpe. Men det skylles nok dårlig teknikk og hard såpe...

Hei

Har sett at enkelte mener Merkur Vision har ett for tungt barberhode.

Jeg har Merkur Futur, som også er ganske topptung, og er godt fornøyd med den. Riktignok har jeg ikke forsøkt andre høvler, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Er også relativt fersk, og synes en justerbar høvel gir en enklere introduksjon til tradisjonell barbering. Man kan starte på nivå 1, og øke på etterhvert som man føler teknikken sitter.

Jeg er litt frem og tilbake når det gjelder Astra og Feather barberblad. Feather er skarpere, men Astra tilgir litt uforsiktighet og gir fremdeles ett veldig bra resultat etter 3 omganger (med hår, på tvers og så mot hårene).

PS: Hvis du har problemer med å skumme opp såpe, så prøv barberkrem. Jeg har ihvertfall problemer med å få med nok såpe på kosten når jeg bruker såpe. Men det skylles nok dårlig teknikk og hard såpe...

Hei,Mr.Underhill!

Ja,jeg er enig med deg om det som skrives om Merkur Vision,men jeg er ganske stor i labben,og ellers også,så jeg klarer nok å betjene høvelen.Det egentlige spenningspunktet er om hodet er for stort som enkelte mener til å komme under nesen.

Leser også at enkelte begynnere synes Featherbladene er helt flotte,mens andre kutter seg.Jeg får bare prøve meg frem.

Jeg leste at svinebust kan være bedre til å få skummet opp såpen enn grevlingbust pga stivheten.Jeg har nå en Proraso svinebust og den er kjempebra til å skumme opp såpen fra Proraso.

Hei

Velkommen hit, og gratulerer med et klokt valg :). Innen en uke tipper jeg den elektriske maskinen blir arkivert for godt ;). Jeg tror du også har gjort klokt i å lese deg opp på de forskjellige teknikkene man bør kunne når man skal starte med tradisjonell barbering. Det er en viss læringskurve med dette nye utstyret.

Et og annet feilskjær må du kanskje regne med i starten, men når teknikken sitter, åpner det seg en helt ny verden av tidløse kvalitetsprodukter for den kresne mann :D . Vær forberedt på at du samtidig risikerer å rammes av et virus som medfører en sterk trang til å stadig ville prøve nye produkter. Dette viruset er ikke farlig for annet enn lommeboken, men kan i mange tilfeller bli kronisk. Symptomene er heldigvis svært behagelige, og så langt har det ikke reist seg noe sterkt krav om vaksinasjon mot viruset.

Sandman ,jeg har kikket på profilen din med fortegnelsen av hva du er oppsatt med.

Min diagnose er klar:du er hardt rammet av det beskrevne virus :wub: og er sannsynligvis redningsløst fortapt...

Jeg lurer på om du kan fortelle litt om rotasjonen du har på produkter og utstyr ,må jo være krevende å holde styr på alt?

Har du evt en madame krever hun jo plass til sitt stash også..

Fortsatt god søndag :)

Hei

Ja, jeg har nok fått den kroniske varianten av dette behagelige viruset :rolleyes: , men pussig nok er det mulig å leve et fullverdig liv for det.

Etter hvert som jeg har forsøkt en god del forskjellige produkter, har jeg funnet mine favoritter, som jeg oftest vender tilbake til. Det medfører at jeg f.eks stort sett varierer mellom 2-3 typer barberkrem og det samme antall after shave produkter.

Blant knivene benytter jeg oftest en daglig rotasjon mellom 3 kniver, og bruker hver kniv 2-3 ganger før jeg bytter ut til 3 nye. Alt i alt er det ca 15 kniver i samlingen som har pekt seg ut som favorittene jeg stadig vender tilbake til, og stort sett er det disse jeg roterer mellom. Når det gjelder vedlikehold av knivene, har jeg et lite barberhone liggende lett tilgjengelig, og om jeg synes en kniv trenger litt oppfriskning under eller etter bruk bruk, er det fort gjort å ta noen drag på dette. Noen runder på en stropp etterpå, er som regel nok til å beholde en ship-shape kniv.

Om det ikke er nok med noen drag på barberhonet, pleier jeg å finne frem et 4K bryne, og fortsette via et 8K og et 12K bryne. Får jeg en veldig sløv kniv, begynner jeg som regel på 2K.

Når det gjelder stropper, varierer jeg mellom 4-5 forskjellige hengende stropper. Dette styres kun av dagsformen, da jeg er veldig fornøyd med de fleste stroppene jeg har.

Mens andre menn kanskje har sin egen lille snekkerbod med verktøy, er vi så heldig å ha to bad, hvorav jeg har annektert det ene. Resten av familien er selvfølgelig henvist til det andre :P

Min kongstanke er at for å få en førsteklasses, tradisjonell barbering (enten med kniv eller DE-høvel), kreves det kvalitetsprodukter i alle ledd. Man mister nok mye av opplevelsen om man f.eks bruker kniv, men velger å benytte barberskum på boks :unsure: i stedet for en kvalitetskrem eller såpe. Det hele må også avsluttes med en god after shave og kanskje litt EdT eller lignende. "Kjeden er ikke sterkere enn det svakeste ledd", og man må være grundig på alle trinn av barberingen.

Takk for infoen,Sandman.

Min ønske liste på barbershop.no er begynt å bli lang,og fra et annet medlem her på forumet skal jeg nå kjøpe en en Merkur Vision,så viruset har begynt å virke ... :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...