Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
KnifeBeginner

Knivsmie i Eskilstuna, Sverige

Recommended Posts

Hei.

Jeg var i Eskilstuna i sommer.

Da jeg har lest her på forumet at det ble produsert barberkniver i denne byen teknte jeg jeg skulle se hva jeg kunne komme over av kniver når jeg først var der.

Kom over et par OK eksemplar av gamle kniver på et antikvariat til en rimelig penge.

En C.V Heljestrand, og en C.V Dahlgren. Begge fra 40 tallet. Kniven fra C.V Dahlgren har jeg satt opp og denne ble skikkelig bra.

For min smak var bladet litt smalt, men kniven gir et godt resultat ved barbering.

Her ble jeg også fortalt at frem til 1950/60 var eskilstuna en av verdens største produsenter av barberkniver.

I Eskilstuna er også en del av de opprinnelige smiene fra 1600 tallet (Rademachersmedjorna) bevart.

I en av disse smiene blir det i dag laget blant annet barberkniver.

I denne smien fra 1650 begynte Erik Anton Berg å produsere barberkniver i 1879.

Jeg kjøpte med meg en kniv her og har brukt den flere ganger i uken siden juni.

Den holder seg bra på en hengende stropp og gir en god og behagelig barbering. (Benytter teknikken til Tyfonikus som han viser i en av videoene sine)

Med kniven fulgte også omvisning i smien av knivsmeen som hadde laget kniven og jeg fikk også demonstrert hvordan han setter opp en kniv fra grunnen av.

Ekstra artig å ha en kniv det blir produsert få av, og som er produsert i lokaler med skikkelig knivhistorie.

Det hadde vært artig om gutta i Barbershop kunne tatt inn denne kniven!

Nedenfor har jeg lagt til et par bilder av kniven min.

Emblemet i bladet er lasergravert, det er mulig å få spesialbestillt gravering om man ønsker det.

post-606-0-55548300-1347922478_thumb.jpg

post-606-0-08862800-1347922484_thumb.jpg

KnifeBeginner

Dette høres interessant ut. Jeg besøkte Dovo fabrikken for ca 14 dager siden, men det var i Hamburg jeg kom over noe interessant. Her er det en privat person som lager kniver, men jeg har ennu ikke truffet ham, så jeg kjøpte en kniv som er laget av denne personen i en barber salong. Alt i alt brukte jeg minst 2 timer i sum for å sette den opp på en natursten. Nu har jeg barbert 3 personer med denne kniven, pluss meg selv flere ganger, og kniven er meget god. Går alt efter planen, da er det mulig at han kan lage kniver til meg, med mitt navn på.

En annen kniv som jeg kjøpte hos et firma som selger frisør artikler i Norge viser seg også å være meget god, men her er det for mange ledd, slik at knivene vil bli dyre, og det har til nu vist seg at å finne fabrikken er en umulighet? Jeg tror at disse knivene kun selges av frisører og ingen andre. Men som det står i skriften: "Vær listig som slangen og enfoldig som duen". Nu ser det ut til at jeg har oppsporet produsenten efter både list og enfoldighet.

Men tilbake til Eskiltuna: Har du adressen til disse som lager disse knivene? I så fall, da er jeg interessert å besøke dem, og hvis knivene er gode, da vil jeg kjøpe inn en god del av disse knivene. Jeg har utsatt min hjemmeside fordi at Liv periodevis ikke er på topp, og det er henne som behersker PC. Men alt går bra, og hun er interessert å starte opp med siden. Og jeg har mye interessant i salongen.

Det ville være fint å selge andre kniver enn det som selges alle steder, og det viser seg at det er flere der "ute" som lager kniver, men som av en aller annen grunn er ukjent. Hvis du kunne gi meg alle opplysninger, eller et spor som kan føre meg til Eskiltuna ville jeg være deg evig takknemlig, Jeg foretrekker at du bruker min private mail adresse som er: "roaarb@online.no".

Jeg må kommentere min stroppeteknikk: Du aner ikke hvor mange som har skrevet til meg, og du er den første med en positiv kommentar. Det ser ut til at denne teknikken har "sjokkert" en hel barber verden. En skrev: "Knivene blir ødelagt, og hvis dette er riktig, da er jeg Paven i Rom".

Jeg ser frem til å høre fra deg,

Med Vennlig Hilsen, Robert

Hei Robert.

Hyggelig at du er interessert i kniven.

Jeg har div. kontaktinfo jeg kan sende deg på e-post.

Etter besøket mitt hos deg på forsommeren i år, med hyggelig prat og førsteklasses barbering, hadde jeg håpet at jeg kunne ta meg en tur til deg i høst.

Det kan se ut til at dette blir mer frem mot november jeg får ta meg en lørdagstur til deg, men dersom du vil prøve kniven jeg kjøpte i Eskilstuna kunne jeg godt sendt deg denne.

Da jeg var inom hos deg i vår kjøpte jeg med meg et Arkansas bryne av deg.

Dette har gitt meg veldig gode resultater på flere kniver ved bryning.

Etter at jeg har fått mer fart på kniven på stroppen, og benytter den grove siden, har jeg holdt hverdagskniven kun på stropp!

Min bror kom til meg med Dovo kniven hans han ikke syntes han fikk til på stropp, og lurte på om jeg kunne bryne den.

Jeg gav den en skikkelig omgang på den grove siden på stroppen og kniven kunne brukes til barering igjen!

Er helt enig med deg at knivene godt toler dette, ved å benytte samme kniven jevnlig synes jeg kniven bare blir bedre og bedre mot huden også.

Så til dere som er skeptiske til en effektiv stroppeteknikk der ute, er det bare å sette igang med stropping på den grove siden av stroppen!!

Hilsen

Amund

Hei Amund!

Beklager at dette har tatt så langt tid, det har vært ekstremt travel med oppgradering av nettbutikken. Du kan gjerne sende meg kontaktinfo, så skal jeg se om vi får tatt inn noe. Det er jo så lang ventetid hos DOVO og TI at det er fint å ha andre leverandører også.

Mvh,

Andreas

Hei

Var selv innom Janne Hammar i Radermachersmedjorna, i sommer.

Kjøpte med meg en av hans barberkniver, og jeg slutter meg til anbefalingen: Uten tvil en av de beste knivene jeg har prøvd :-)

Han fortalte at han hadde funnet en eske med uferdige barberkniver når han tok over firmaet etter sin far. Hans far hadde kjøpt opp konkursboet etter J. A. Hellberg, hvor han tidligere hadde jobbet.
Når Janne tok over firmaet, fant han altså disse knivene som ikke var ferdigstilt. Han sliper nå opp dem, setter skaft på dem og får dem lasergravert med sitt firmanavn: Knivsmedjan Eskilstuna. I sin nye logo har han beholdt ørnen som holder en barberkniv i klørne, som stammer fra den originale Hellberg-logoen.
En sjelden mulighet til å skaffe seg en «NOS» Hellberg her altså.

Du har rett Mads-n, Disse knivene er de beste som noengang er laget spør du meg, og hvis det går an å lage noe bedre, da kan dette gjelde knivene fra Heljestrand, som er laget i 1930. Glem alt dere vet om dagens kniver.

Hei folkens,

Jeg vet at du er for beskjeden til å si det på Barbershop sitt forum Robert :D Men du selger jo barberkniver fra både Heljestrand og de andre "svenskeknivene."

Og ja. Det er virkelig gode kniver.

Og de som vil ha en kan altså bestille den fra Robert på http://www.good-old-days.no/butikk/barber-utstyr/kniver

Og du har jo både barberklargaranti, kvalitetsgaranti og full retur og bytterett på alle knivene du selger.

Hei.

Var innom Janne en tur igjen i sommer.

Etter å brukt kniven min jevnlig i et års tid hadde bakelit skaftet på kniven begynt å miste glansen.

Hørte med Jan om han hadde noe tips for å få tilbake glansen, og han sa jeg kunne prøve med litt bil polish..

Prøvde dette når jeg kom hjem, og skaftet er like blankt som når kniven var ny!

Såg også litt på bladproduksjonen til Roberts 20-30 talls kniver.

En slik står på øsnkelisten.

Hadde vært tøft med en slik kniv med custom skaft..

Kjøpte nettop noen kniver her inne. Og lurte litt på alder på 2 av dem som er fra Eskilstuna om jeg fårstår riktig. ?

Di 2 er

C.V. Heljestrand NO 2 og Joh. Engstrøm frameback

Hei
Begge to er kvalitetsmerker fra Eskilstuna.
I følge Arne Marmérs bok «Knivar från eskilstuna» gikk faktisk Johan Engström, en self made man fra fattie kår, i lære hos C. V. Heljestrand. Han studerte så knivproduksjon både i Russland, England (Sheffield) og Tyskland (Solingen) før han startet eget firma i Eskilstuna i 1874 Firmaet eksisterte fram til 1915.

C. V. Heljestrand ble etablert i 1808 og eksisterte til 1980. Firmaet het først O. Heljestrand.

De eldste knivene er merket "O.H", så ble de merket "N.F.H" (Nils Fredrik, sønn til Olof), så bare "Heljestrand E", og så, fra ca. 1850 "C. V. Heljestrand" (Carl Victor, sønn til Nils Fredrik).

Så da er altså Engström-kniven fra 1874–1915, og Heljestrand-kniven fra 1850–1950/60 (de fleste i Eskilstuna sluttet å produsere barberkniver på 1950/60-tallet )

Om du ønsker en nærmere aldersvurdering må du legge ut noen bilder :-)

Takk for innformativt innlegg.

Hei

Begge to er kvalitetsmerker fra Eskilstuna.

I følge Arne Marmérs bok «Knivar från eskilstuna» gikk faktisk Johan Engström, en self made man fra fattie kår, i lære hos C. V. Heljestrand. Han studerte så knivproduksjon både i Russland, England (Sheffield) og Tyskland (Solingen) før han startet eget firma i Eskilstuna i 1874 Firmaet eksisterte fram til 1915.

C. V. Heljestrand ble etablert i 1808 og eksisterte til 1980. Firmaet het først O. Heljestrand.

De eldste knivene er merket "O.H", så ble de merket "N.F.H" (Nils Fredrik, sønn til Olof), så bare "Heljestrand E", og så, fra ca. 1850 "C. V. Heljestrand" (Carl Victor, sønn til Nils Fredrik).

Så da er altså Engström-kniven fra 18741915, og Heljestrand-kniven fra 18501950/60 (de fleste i Eskilstuna sluttet å produsere barberkniver på 1950/60-tallet )

Om du ønsker en nærmere aldersvurdering må du legge ut noen bilder :-)

Takk for både raskt og innformativt innlegg.

Knivene er kjøpt her inne hos ralph

Kjøpte hele bunten :)

http://forum.barbershop.no/index.php?/topic/1222-solgt-diverse-kniver/

Kan ta noen nermere bilder i morgen.

Hei
Jeg vil tippe at de to knivene er fra ca. 1900–1915
Åraken til det er:
1. Halen/tangen på begge knivene har ikke en helt utviklet/"elegant" bue. Buen i enden på tangen (den delen av bladet som skaftet er festet i) ble mere markant utover 1900-tallet.

2. Forutsetter at det er orginalhandtak på knivene. Det er, så vidt jeg ser, plast i skallene i handtaket, og plasten kom som kjent på starten av 1900-tallet.
Men det er også mulig at det er vulkanisert hardgummi i skaftet på frameback-en. Om du "gnur" raskt med en finger på skaftet og lukter på den flekken du gnudde på, vil det lukte svakt av "svidd gummi" dersom den er av dette materialet. Da er den sanynligvis fra slutten av 1800-tallet. Om det ikke lukter noe, er det plast.

Det kan også være celluloid i skaftet på Heljestrand-kniven. Dette tidlige plastmaterialet kom litt før termoplasten (ca. 1870 – utviklet sist i 1860-årene), så da er det mulig den kniven er fra 1870–1910.

Hei

Jeg vil tippe at de to knivene er fra ca. 1900–1915

Åraken til det er:

1. Halen/tangen på begge knivene har ikke en helt utviklet/"elegant" bue. Buen i enden på tangen (den delen av bladet som skaftet er festet i) ble mere markant utover 1900-tallet.

2. Forutsetter at det er orginalhandtak på knivene. Det er, så vidt jeg ser, plast i skallene i handtaket, og plasten kom som kjent på starten av 1900-tallet.

Men det er også mulig at det er vulkanisert hardgummi i skaftet på frameback-en. Om du "gnur" raskt med en finger på skaftet og lukter på den flekken du gnudde på, vil det lukte svakt av "svidd gummi" dersom den er av dette materialet. Da er den sanynligvis fra slutten av 1800-tallet. Om det ikke lukter noe, er det plast.

Det kan også være celluloid i skaftet på Heljestrand-kniven. Dette tidlige plastmaterialet kom litt før termoplasten (ca. 1870 – utviklet sist i 1860-årene), så da er det mulig den kniven er fra 1870–1910.

Takk for innformativt innlegg. Mye kunska inne her.

Da ser det ut til at framebak-en er fra slutter av 1800 taller siden det lukta ganske markant svid gumi.

Mens heljestrand-kniver. Er av plast.

Da jeg satt og studerte den ene kniven fra eskilstua frameback-en så jeg mellom skaftet at det er svid markert inn på bekke sider

E6 200

Siden dette ikke er nevnt over. Lurte jeg på hva det betyr ?

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this