Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
tacka

blodig nybegynner.

Recommended Posts

hei!

som så mange andre her inne er jeg lei av møkka mach blader og en barbering som ikke ser ferdig ut når man er ferdig. fikk nybegynnerpakken i posten for ei snau uke siden og har hatt 3 omganger med kniven. deg er altså en parker shavette det er snakk om.

har studert nettet godt og sett en kar som har mange videoer på youtube der han preparerer osv. dette har jeg også gjort, når jeg setter igang med første pass så klarer jeg meg godt, ser at teknikken har mye å si slik at det bare vil bli forbedringer. 2 pass er også helt ok men når jeg skal kjøre mothårs passet sliter jeg mye. får ikke dreisen på det og kutter meg opp ganske mye. er fullstendig klar over at det ligger i teknikken men her lugger det fælt og etter barbering kjennes jeg sår og ødelagt ut. har en voldsom sjeggvekst, mørke hår og på ettermiddagen har babyhud følelsen forsvunnet. det er litt av grunnen til at jeg vil investere tid og penger på å bli en habil knivbarberer, samt kosen man har ved å mekke sin egen såpe og rett og slett være en grepa kar.

som tidligere nevnt, er veldig klar over at det meste ligger i teknikken, men er det noen som har noen tips på hvordan jeg kan få mothårs passet til å gå lettere? kan det være at jeg bruker for lang tid på de to foregående passene? kan det være huden? jeg aner ikke. han karen på youtube tar 3 pass med nøyaktig samme shavette og det ser fiks ferdig ut når han er ferdig.

har også vært på brukthandelen her i oslo og kjøpt meg en erik anton berg kniv jeg kunne tenkt å få slipt opp om det er noen som vet om noen i oslo området eller om jeg skal sende den avgårde?

tips mottas med enorm takknemlighet. jeg gleder meg til å fortsette med dette. legger også ved bilde av kniven fra brukthandelen! på forhånd takk, og god shave

Bør man barbere seg mothårs overhode? Er det mer vanlig ved knivbarbering enn med høvel?

De gangene jeg klapper katten mothårs går det som regel dårlig, men den er veldig fornøyd medhårs.

Bør man barbere seg mothårs overhode? Er det mer vanlig ved knivbarbering enn med høvel?

De gangene jeg klapper katten mothårs går det som regel dårlig, men den er veldig fornøyd medhårs.

Godt spørsmål, etter min erfaring er det mindre behov for å gå mothårs med kniv enn med høvel. Personlig går jeg svært sjelden mothårs da jeg har en tendens til å få irritasjoner og får en bra barbering ved å variere strekk og vinkler ellers.

Dette fungerer for meg, men det er jo ikke dermed gitt at det fungerer for andre :)

Hallo...

Vet at noen ikke liker å gå mothårs, men jeg gjør dette hver dag. Jeg vet at man ofte kaller dette pass, eller strokes.

Første pass går medhårs, og er vel det de aller fleste gjør.

Andre pass, gr sidelengs mot nese, munn...

Tredje pass, går mothårs..

Jeg bruker kun høvel, og kjører alltid tre pass...

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this