Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
pop

Skal starte med straight razor barbering, hjelp.

Recommended Posts

Hei!

Er en 22 år gammel gutt som nå har sett seg lei av multibladshøvler og en lite givende barberingsprosess.

Har i det siste sett en hel del på barberkniver og virkelig latt meg fasinere av hele barbershopkonseptet.

Hva vil være en grei kniv for meg å starte med?

Vurderer kjøpe en ganske dyr DOVOkniv i og med at det er lite kniver lagerført for tiden...

Vil 5/8 være lettere å barbere seg med i forhold til en 7/8?

Ser fram til å høre fra dere, samt komme igang med barberingen.

- Andreas

Hei

Du trenger ikke starte med de dyreste knivene. Alle Dovo-ene er av kvalitetsstål, og har ingen problem med å gi en super barbering. De dyreste har ofte flottere skall/handtak, bladgull og annen pynt på bladet, men gir ikke nødvendigvis bedre barbering. Om ikke Barbershop har kniven du kan tenke deg, er det mange andre som har. Styr dog unna billige kina-produserte kniver som selges på ebay, men ellers kan man med stor trygghet kjøpe hvilken som helst av de ny-produserte modellene fra de store merkene (Dovo, Thiers-Issard, Böker).

Har registrert at noen mener 5/8 er den beste størelsen å starte med, og det er muligens ikke noe dumt tips.

Anbefaler deg også å prøve gammeldags DE-høvel :-) Det finnes mange ny-produserte og fortreffelige gamle Gillette-høvler å få kjøpt. Selv bytter jeg på kniv og høvel. Ofte DE-høvel på hverdagene, og kniv i helgene og når jeg har litt bedre tid.

Eg sjølv hev ein Dovo til 600kr som eg er veldig nøgd med. Hev brukt den ein del gonger no, og det tek litt tid å læra seg teknikken!

Den Dovoen er 5/8, og den passer godt til storleiken på andletet mitt.

Den Ultimate kniv:

Det viser seg at det er flere knivmakere på markedet enn Dovo og T. Issard. En tysker, bosatt i Hamburg lager barber kniver som er minst på høyden med Dovo knivene. Disse knivene kan kun selges av "autoriserte" barberere, hvis jeg har forstått det rett. Dessverre vil de bli litt dyre, fordi at jeg vil bli tredje ledd. Men:

Jeg var i Eskilstuna og kom i kontakt med en "knivmaker". Han har knivblad fra de gamle mestrene. Jeg kjøpte 2 hulslipte kniver, og han skal klargjøre en ikke hulslipt kniv (Weilslipt). Personlig mener jeg at disse knivene er bedre enn de hulslipte. Jeg kommer til å ta inn et stort antall av disse.

Tro meg, jeg har aldri hatt en bedre kniv i min hånd (like god som min Biedermeier). Og jeg har prøvd mange kniver, nye som brukte. Ingen av disse knivene fortjener ordet "barberkniver" efter at vi har prøvd disse Mester knivene! Som dere forstår, dette er en spissformulering, men ikke langt fra sannheten.

Hei pop,

Har gått litt tid siden trådstart nå, har du fått deg kniv?

For å dele litt erfaring rundt dette, så kjøpte jeg min første kniv for snart 4 år siden og valgte da en fransk svinedyr kniv. Denne brukte jeg i hele 2 år som den eneste kniven i rulleringen. Jeg var greit fornøyd og tenkte at dette var det. Så fikk jeg snusen i endel eldre kniver, først på ebay, så endel mindre auksjonsnettsider. Nå har jeg 15 kniver i diverse utførsler og fra diverse produsenter. Og som alle andre her inne så har jeg mine favoritter.

Det rimeligste du gjør er å kjøpe en eldre kniv fra ebay som er fra tysk, svensk, britisk produsent. Husk å lese deg litt opp på hvordan du ser om en slik kniv kan bli bra. Så sender du denne til noen som kan sette den i stand for deg. Da har du en kjempekvalitetskniv for 3-600 kr alt inkludert (sliping koster rundt 200 kr). Min absolutte favorittkniv kostet 11 USD på ebay - Wade & Butcher Bow Razor "Near Wedge".

Uansett - Lykke til, og velkommen!

Hei pop,

Har gått litt tid siden trådstart nå, har du fått deg kniv?

For å dele litt erfaring rundt dette, så kjøpte jeg min første kniv for snart 4 år siden og valgte da en fransk svinedyr kniv. Denne brukte jeg i hele 2 år som den eneste kniven i rulleringen. Jeg var greit fornøyd og tenkte at dette var det. Så fikk jeg snusen i endel eldre kniver, først på ebay, så endel mindre auksjonsnettsider. Nå har jeg 15 kniver i diverse utførsler og fra diverse produsenter. Og som alle andre her inne så har jeg mine favoritter.

Det rimeligste du gjør er å kjøpe en eldre kniv fra ebay som er fra tysk, svensk, britisk produsent. Husk å lese deg litt opp på hvordan du ser om en slik kniv kan bli bra. Så sender du denne til noen som kan sette den i stand for deg. Da har du en kjempekvalitetskniv for 3-600 kr alt inkludert (sliping koster rundt 200 kr). Min absolutte favorittkniv kostet 11 USD på ebay - Wade & Butcher Bow Razor "Near Wedge".

Uansett - Lykke til, og velkommen!

Hvor får du knivene slipt i Norge? Jeg vurderer å prøve meg på knivbarbering, men har vært litt skeptisk på grunn av sliping og stropping. Har prøvd å barbere meg med shavette et par ganger, men den er for skrøpelig og lett synes jeg. Føles liksom ikke ut som et verktøy. I tillegg hadde det vært greit å få tak i en rimelig "startpakke", sånn at det ikke er noen krise (økonomisk sett) om jeg ikke føler meg helt komfortabel med denne måten å barbere seg på.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this