Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
MrUnderhill

Problemer med å skumme opp såpe - Truefitt&Hill

Recommended Posts

Hei

Jeg bruker vanligvis kremer når jeg skal lage barberskum, og har etterhvert fått til dette. Merker at forskjellige produsenter krever forskjellig menge med vann, men jeg får alltid laget bra barberskum. http://www.barbersho...ape-i-skal.html

Men når jeg forsøker med såpe (Truefitt&Hill) blir resultatet for tynt, og "fordamper" fra ansiktet ganske raskt. Jeg tror problemet er at jeg får med for lite barbersåpe på kosten. Trenger tips på hvordan jeg kan få med meg nok såpe på kosten før jeg begynner å skumme opp i skålen...

Jeg starter med å skylle kosten i varmt vann, og så rister jeg av overskuddsvannet (på samme måte som for barberkrem). Så "visper" jeg kosten rundt i barbersåpen i 15-20 sekunder, og det begynner raskt å skumme.

Så flytter fortsetter jeg å skumme opp i en skål, men skummet blir tynt. Og jeg får aldri nok skum til 3 runder med høvelen.

Er det noen triks jeg kan bruker for å få med mer såpe på barberkosten. Bør jeg ha mindre vann når jeg visper rundt i barbersåpen (nesten tørr kost)?

Mener å ha lest at T&H såpen er hard, er den da vanskeligere å bruke enn andre såper?

PS: Har en Merkur Futur silvertip kost, så jeg tror ikke problemet er der...

Så mye problemer med det å lage skum. Når dere absolutt ønsker en "annenrangs" innseping, da kan jeg komme med følgende råd. For mange år siden hadde barbererne flytende sepe, men siden barbering gikk kraftig tilbake på slutten av seksti tallet ble følgende gjort, og dette var meget effektivt:

Kutt opp sepestykket og legg en del av det i en skål. Så må vi velge om vi skal ta vann på kosten, eller i skålen. Jeg mener kosten er best, men for å få best resultat, bør vi ha en stiv kost. Begynn nu å bearbeide sepen slik at det lages skum. Det vil sikkert være mere sepe igjen, men ikke skyll skålen. Neste gang gjør vi det samme. Men det kan bli et problem, sepen ruller i skålen slik at det kan være vanskelig å "fange" den. En kopp med en spiss bunn vil rette opp dette, og slike kopper er å få kjøpt i vanlige forretninger.

Lag et lokk på skålen med hånden slik at kosten får en liten åpning. Ta kraftige bevegelser med kosten, opp og ned. Hånden hindrer at skummet flyter over.

Lykke til

Hei Tyfonikus

Hvis jeg forstår deg rett, så mener du at skumming direkte i ansiktet er det enkleste og beste?

Jeg har hittil bare brukt barberkrem, og har flere ganger forsøkt å skumme opp i direkte i ansiktet. Men jeg har aldri fått bra resultat av dette. Men det fungerer kanskje bedre med barbersåpe fremfor barberkrem?

Har også sett tips om å ha litt varmt vann på såpen først. Man skal da få med seg mer såpe på kosten.

Skal prøve å skumme opp direkte i ansiktet i morgen, og se om det fungerer bedre.

Jeg kommer nok ikke til å kutte opp såpen i småstykker, for å bearbeide den i en skål. Jeg tror ikke produsenten hadde laget en dekorativ treskål til såpen, hvis kundene må kutte opp såpestykket. Det er nok min teknikk (og kunnskap) som er problemet.

Er skålen kun til oppbevaring? Er tanken at man skal flytte såpen over i en skål for å skumme opp der, og så legge såpen tilbake i treskålen når man er ferdig?

Når jeg begynte på denne 'reisen' skummet jeg opp i skål, ganske tidlig gikk jeg over til å skumme opp direkte i ansiktet og er tilbøyelig til å være enig med Tyfonikus her. Jeg synes det gir ett bedre resultat,det være seg med krem eller såpe.

Jeg har brukt denne såpa du nevner selv og det er en av de bedre jeg har prøvd faktisk.

Nå kan det være at du fremdeles har 'fabrikkoverflaten' på T&H såpen din ennå. Følgende kan kanskje være til hjelp: Ta en skarp kniv og lag noen riss i overflaten for å bryte opp såpa litt og hell på varmt vann i fra springen på toppen 5-10 min. før du skal bruke den og hell av vannet før du bruker kosten, dette mykgjør gjerne såpa såpass så du får nok på kosten og kan bearbeide den i skål eller ansiktet.

Stiv kost som Tyfonikus nevner er absolutt en fordel, min beste kost er en billig Vulfix 'pure Badger' til 250 kr. Pass på at kosten ikke er for våt når du skal ta opp såpe og jobb med den en stund på såpa. Enten du bruker skål eller skummer direkte i fjeset er det så bare å tilsette vann etterhvert :)

Kanskje det er en "fabrikkoverflate" som er årsaken til problemene mine, godt tips! Når jeg ser på Youtube, ser jeg at folk relativt greit får mye skum når selv om de starter med såpe.

Når det gjelder å skumme opp i fjeset, så har jeg forsøkt dette på ferieturer i sommer. Med krem fra Proraso og en reisekost fra Müle (syntetisk - realtivt stiv), men jeg klarte ikke å skumme opp i ansiktet. Når jeg gikk over til en skål fungerte kosten mye bedre.

Syntetisk kost har jeg aldri prøvd... Ellers er vel Proraso en av de såpene som er lettest å skumme opp, jeg har kun prøvd såpen da og ikke kremen. Når jeg bruker krem på tube pleier jeg og legge en to-tre 'erter' rundt i ansiktet, fukter kosten og jobber den inn :)

Interessante innlegg. Jeg har aldri hatt problemer med å skumme opp direkte i ansiktet med krem. Jeg gjør det på denne måten: Ca 1 cm med krem som jeg legger på haken. Efter dette, kosten under det varmeste springvann. Fukter kosten med vannet en god stund, rister så det meste av vannet vekk fra kosten for så å begynne innsepingen. Nu kommer vi til et punkt som vi muligens gjør feil. Innsepingen blir tørr, hva nu? Mer varmt vann! Hold kosten med busten opp. Tilsett så 3-4 dråper varmt vann som går ned i kosten, og fortsett innsepingen. Hvis ikke dette er nok, litt mere vann. Her må vi prøve oss frem. Men, MEN, husk alltid på å fortsette innsepingen med det samme efter at kosten har fått varmt vann. Varmt vann er nøkkelen.

Jeg så en demonstrasjon på nettet, der det skulle lages skum. Kosten ble fuktet for så å settes vekk. Hvis jeg oppfattet det riktig, så rente ikke springen lenge, så vannet var muligens lunket. Så ble det lagt krem i skålen, frem med kosten osv. Efter langt om lenge kom det en klump med skum på kosten. Her må vannet på kosten ha være avkjølt, noe som ikke er bra. Filosofien må være; "varmt vann er nøkkelen".

Å skjære opp sepen var fra meg en alvorlig spøk. Vi hadde ikke sepe i skåler i min tid. Jeg tror nok at T.H. og Trumper ville bli meget betenkt hvis vi tar deres fine produkt ut av skålen for så å kutte den opp, men det er effektivt. Jeg vil anbefale å bruke krem hvis vi er tilhenger av å skumme opp først. Å bruke kost på sepen for så å ta dette til en skål for å lage skum, tvilsomt. Vi må ha mange turer med kosten tilbake til sepen for å få nok krem til å få skum. Å myke opp sepen først kan hjelpe til, og barberer`n sitt råd om å bruke en kniv for å risse opp sepen kan være genialt.

Jeg har alltid påført kremen direkte på ansiktet, for så skumme opp med kosten, dette har jeg fått høre av mange at er feil.. men siden Tyfonikus sier det er på den måten han gjør det så trur jeg nok jeg vil fortsette med det. Når det gjelder såper har jeg kun erfaring med den egenproduserte såpa vi solgte i såpeforretningen jeg jobba i, framgangsmåten var da; Varmt vann på kosten, et par sveiv på såpa og så kosten i ansiktet og vispet opp skum direkte i ansiktet. Jeg har gjort det på den måten i rundt ti år, meget mulig det er "feil" men jeg har aldri hatt problemer med det.

Jeg så på mange videoer på Youtube når jeg startet med tradisjonell barbering for et par måneder siden.

http://www.barbershop.no/videoer-introduksjon-til-tradisjonell-barbering

I fleste videoene jeg så benyttet man skål for å lagen skum, kanskje fordi det er enklere for nybegynnere? Jeg synes det er enkelt å justere mengden vann, og får ganske raskt (rundt 30 sek) bra skum. Men kanskje jeg får til å skumme opp i ansiktet med mer trening...

Tipset med å kutte litt i såpen, og ha på litt vann først fungerte bra. Skummet ble fremdeles veldig luftig i forhold til det jeg er vant til fra kremer, men det er kanskje en av særegenheter til Truefitt&Hill såpen?

Jeg trur vel egentlig den beste måten er den man sjøl føler fungerer best, det gjelder både hvordan man lager skum, påfører skum og hvordan man barberer seg. Om man barberer andre enn sjøl kan det kanskje være litt annerledes.

Har prøvd flere av de kjente metodene: Skumme opp i skål (enten det er krem eller såpe), skumme opp i hånd eller rett i tryne. Alle funker, men kanskje skål er litt mer krevende. Men det blir allikevel mest i skål da det synest mest praktisk når man gjør en tre pass + å bruke såpen til å vaske trynet som en del av prepen. Bruker mye skum da, greit å ha en skål full av stuffet da.

Når jeg barberer andre, da må jeg lage skum av hygieniske grunner. Skummet er glattere mot huden, og jeg har en følelese av at det mere polerer skjegget uten å "rive" i det. På kunders tillatelse har jeg brukt kost og brukt hendene helt på slutten, og dette fungerer bedre.

Å bruke sepe for å lage skum vil efter min mening bli et problem. Jeg tror ikke de "gamle" laget skum da de kun hadde sepe. Men jeg har fått en ide hvordan dette kan gjøres, og det er en forlengelse av det Barberer`n skrev. Riss opp sepen slik at det er masse "støv" av sepe. Ta kosten og rør godt i sepen for så å skumme opp. Masse av dette "støvet" vil sette seg på kosten for så å gå i oppløsing under selve opp skummingen, og på den måten kan vi muligens slippe å ta mere sepe på kosten. Akkurat her er jeg helt blank, men prøv om det virker.

Skal akkurat til å ha en barbering... vil prøve rispe tikset på såpe (en Parker), skal melde om hur gikk i forhold til ellers (har pleid å få brukanest resultat men ikke så knall som med krem). Stay tuned...

Meget interressant... muligens jeg misforstod Tyfonikus men her er hva jeg gjorde... rispet opp overflaten på såpen med et barberblad før skumproduksjon. Resultatet ble bedre enn gjenomsnittlig! Ble skikkelig bra, tror jeg har fått det til like bra før (Parker såpen er en grei en sier de) men dette trikset sikrer kanskje resultatet. Virker fornuftig, det har å gjøre med å få nok 'produkt' med på kosten.

Min erfaring er at man må være ganske raus med vannet om man skal få rikelig med skum. Prøvde tipset fra b&b - vann på såpa (C&E) vridd kost, pisket opp skummet mens jeg stadig tilførte noen dråper vann og fikk en hel suppebolle med skum :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this