Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Mattis

Sliping av barberkniver med GLOBAL-steiner

Recommended Posts

Hei!

Har begynt å fundere på om kniven min som nå har vært brukt jevnlig i noen måneder trenger seg en slipning, da jeg ikke føler den har den samme skarpheten som den hadde da den var ny.

I forbindelse med at jeg er ihuga Global-fan, og har alle slipesteinene til global, lurer jeg på om disse vil være egnet til slipning av barberkniven, eller om jeg trenger å komplettere med noen andre steiner.

Jeg har 500, 1000 og 5000 grit fra Global, og disse gjør en fantastisk jobb på kjøkkenknivene i alle fall, og tenker at de burde holde fint til å få barberkniven skarp også?

Takk på forhånd for svar :-)

På generelt grunnlag vil jeg si at de grit du har er for lave til å få en komfortabel egg.. 500 for å reparere en svært skadet egg, 1000 for å sette bevel/fjerne mindre hakk og 5000 for å gjøre kniven skarp og forberede den til høyere grit for å få en komfortabel barbering. Jeg ville nok minst hatt en 8000 i samlingen for å ha ett minimumsoppsett for å få en barberklar kniv. For en oppfrisking ville jeg også startet på 8000 eller høyere... Nå vet jeg ikke noe om de Global brynene, men de burde vel fungere, iallfall på lavere grit. Har du en link eller mere info om disse brynene? :)

Med en 8k og 12k i tillegg til de du har burde du være godt rustet :) Når det gjelder teip er det forskjellige meninger, noen bruker teip alltid (meg f.eks), noen bruker aldri teip og andre igjen bruker kun teip på kniver med dekorert rygg for ikke å slite på denne.

Hvis du vet at kniven din har blitt slipt med teip fra før får du en litt enklere jobb ved å bruke teip igjen for å slippe å sette ny bevel. Du er da avhengig av å vite noenlunde hva slags teip som er brukt siden praksisen er forskjellig og teip varierer i tykkelse.

Hvis du vet at kniven din ikke har blitt slipt med teip ville jeg ikke brydd meg om å bruke det på en oppfrisking av eggen, jeg hadde startet med 15-20 runder på 12k, stroppet og prøvd kniven. Merker du liten eller ingen bedring ville jeg prøvd 10 nye runder til på 12k, stroppe og teste. Fremdeles liten eller ingen bedring ville jeg gått ned til 8k, 15-20 runder, så opp til 12k igjen 10-15 runder så stroppe og teste. Nå bør du merke vesentlig bedring hvis kniven din trenger kun en oppfrisking. Er forskjellen fremdeles marginal kan det være at kniven ikke var skarp nok i utgangspunktet (når du fikk den) eller at den er for mye slitt i eggen til å respondere kun på 8k og 12k. Isåfall hadde jeg gått ned til 5k og begynt på nytt derfra, om du da velger å bruke teip blir en personlig smakssak :)

Hva slags kniv er det forresten?

Har litt dårlig tid her på morgenen så rakk ikke å se så mye på de Global brynene, men det lille jeg så virket da helt greit :)

Lykke til og hold oss oppdatert.

Det er en dovo No 105. Trur d skal være en bra kniv?

Er det Dovo Micarta kniven i rustfritt stål? Var det som dukket opp når jeg gjorde ett google søk, er bra kniver det. Er evigheter siden jeg slipte en, men mener å huske at det var en grei kniv å slipe. God å barbere seg med husker jeg iallfall at den var :)

Det stemmer!

Får nå se hvordan det går, blir ikke helt fornøyd med barberingen om dagen, uansett hvor mye jeg stropper, finpusser teknikk, og hvor mange pass jeg tar så blir det fortsatt noe korte, irriterende stubber igjen...

Satser på at Brynene kommer i dag eller i morra ;-)

Joda, brynene kom i går, og sliping ble igangsatt, og jeg fikk oppleve en helt ny verden av barbering (igjen). Tydeligvis har kniven ikke vært 100% når jeg kjøpte den, da den har vært god men det har lugget noe, men dette trodde jeg var helt normalt. Nå derimot har jeg fått oppdage hva som virkelig menes med godt oppsatt kniv.

Slipte først 15 drag på #5000, 20 drag på #8000 og 30 drag på 12000#.

Desverre viser det seg at disse Naniva-steinene er noe myke, sånn at "lapping-plate" nok blir innkjøpt ganske snart, da kjøkkenknivene ikke va like snille mot steinene som barberkniven...

Gleder meg til fortsettelsen!

Det som var artig var at selv kjøkkenknivene ble såpass kvasse at jeg lett kan barbere meg med de hvis jeg vil ;-)

Joda, var veldig happy sist, og gangen etter det, men så fikk jeg et innfall om at kanskje det var mulig å få kniven enda skarpere, og etter hhv 30/50 og 60 drag på 5000/8000 og 12000 grit ble resultatet enda bedre, og det er nesten slik at jeg er fornøyd etter ett pass (nesten).

Du verden hvor mye lysere verden ble, og ikke minst har det heller ikke blitt et eneste kutt den siste tiden, noe som er en fordel. Det er nok samme med barberkniver som med kjøkkenkniver at desto sløvere de er desto mer skjærer du deg :-P

Du verden hvor mye lysere verden ble, og ikke minst har det heller ikke blitt et eneste kutt den siste tiden, noe som er en fordel. Det er nok samme med barberkniver som med kjøkkenkniver at desto sløvere de er desto mer skjærer du deg :-P

Det er jaggu sant.

En godt slipt barberkniv er første bud når det gjelder å unngå kutt og sår hud:)

Godt jobbet!

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this