Jump to content
Barbershop.no forum
aha42

Enda En DE Fersking

Recommended Posts

Enda en nybegynner melder seg :-)

Har i ukevis drevet med Mach 3 barbering, dog med bruk av kost og såpe. Men nu har jeg endelig en DE høvel.i hus. Artig, første barbering fortalte meg at her må det utvikles teknikk :-) Allikevel barberingen ble bedre enn hva dette multibladecatridgescamet fikser

:-D Andre barbering dagen etter (idag) gikk smoother og med enda bedre resultat så jeg er på vei.

Men en ting, har utviklet iritasjon på halsen, spesielt venstre side. Det hadde begynt å roe seg, men 'blomstret' opp ved første DE barbering. Forsket litt på skjeggveksten min og har nå konkludert med at hårene på halsen vokser 'oppover' i motsetning til ellers i trynet. Dette tok jeg hensyn til ved neste barbering ved å være sikker på at første høvling gikk 'med hårene'. Merket stor forskjell, *mye* mindre iritasjon dag 2. Så dette virker viktig å ha kontrol på. Vurderer å for en periode å kun barbere med hårene i problem områder en tid for å la det 'komme seg'. Fornuftig strategi? Jeg bare synser, hører mer en gjerne hva eksperter her har å si :-D

Hei, og velkommen. kan være lurt og være litt forsiktig i starten til huden "venner" seg til DE høvelen. med hårene og veldig lite trykk. hvilken høvel og hvilket blad bruker du? begynnte selv med mühle r89 og feather blader. virket veldig bra for meg. kan også anbefale alunblock som selges her på barbershop. skylles i kaldt vann og knis over huden etter barbering før aftershave. gir god tilbakemelding om du har brukt høvelen for hard og gått over for mye. svir litt ved kutt og slikt, men alle mine røde "nupper" og blødninger etter kutt er historie. anbefales på det sterkeste. husk at forberedelsene før selve barberingen er meget viktig for et godt resultat. kan også anbefale å se noen av filmene til geofatboy på youtube. lykke til.

Hei, og velkommen. kan være lurt og være litt forsiktig i starten til huden "venner" seg til DE høvelen. med hårene og veldig lite trykk. hvilken høvel og hvilket blad bruker du? begynnte selv med mühle r89 og feather blader. virket veldig bra for meg. kan også anbefale alunblock som selges her på barbershop. skylles i kaldt vann og knis over huden etter barbering før aftershave. gir god tilbakemelding om du har brukt høvelen for hard og gått over for mye. svir litt ved kutt og slikt, men alle mine røde "nupper" og blødninger etter kutt er historie. anbefales på det sterkeste. husk at forberedelsene før selve barberingen er meget viktig for et godt resultat. kan også anbefale å se noen av filmene til geofatboy på youtube. lykke til.

Takk, for velkomst ord :-) Jeg har en prøve pakke på fem forskjellige blader. De to første berberingene ble gjort med et timor blad. I dag prøvde jeg et astra blad og var forbauset over forskjellen, mye bedre! Muligens fordi de er skarpere? Ok, så blad typen er viktig :-) I morgen prøver jeg et feather blad, praktisk hvis det er knall for av de har jeg en 10 pakning. Ellers så er irritasjonen på hals mindre i dag, tror en kombinasjon av blad som passer meg bedre, hud venner seg til, teknikk kommer seg osv. Takk for alunblock tips! Holder på å lage en bestilling her med såpe og en bedre kost, skal hive med en sånn!

Dag 4 med DE

Ok, første barbering med et feather blad. Beste blad erfaring sålangt! La for det meste ikke merke til bladet, antar de er en molekyl tykk på kanten :-D Ellers blir iritasjons områdene på halsen bedre. I dag brukte jeg en vintage Gillette superspeed jeg har fått lagt labene på. Kul sak men synest den skjuler bladet litt vel mye. I morgen blir det Merkur 34c med feather, det blir bra. Men 'twist to open' er nå kult, muligens prøver å finne en mer agresiv tto med tid og stunder.

fint at ting fugerer for deg. selv bruker jeg stort sett mühle R41, meget aggressiv. men tør påstå at det er mer ømfintlig å bruke denne høvelen med ett feather blad enn å kjøre mange ganger over de samme områdene med et sløvere blad. R41 med feather er som å kutte mais med kjøttøks, inga problem;)

fint at ting fugerer for deg. selv bruker jeg stort sett mühle R41, meget aggressiv. men tør påstå at det er mer ømfintlig å bruke denne høvelen med ett feather blad enn å kjøre mange ganger over de samme områdene med et sløvere blad. R41 med feather er som å kutte mais med kjøttøks, inga problem;)

Takk for svar og råd til en fersking. Et spørsmål til en erfaren, etter dagen barbering begynte jeg å få mistanke om at feather er tingen, bra da jeg har en pakke med de. Men sånn senere, noen anbefalinger for hvordan best å kjøpe blader når man har funnet 'sitt'? Her (evt Gents) eller bulk på e-bay (da er det vel den hersens 200nok grensen man må være forsiktig med)?

jeg er alltid skeptisk til ebay og lignende, men det betyr ikke at det er dumt. hadde en kamerat som kjøpte fra denne siden: http://www.shaving.ie/categories/Razor-Blades/Bulk-Pack-DE-Blades/

koster ca 47 euro for 200 blader. bør jo holde en stund. selv bruker jeg bladene ca. 3-5 ganger før jeg skifter. men viktig å skifte med en gang du merker det lugger. selv om det er midt i barberingen. har ca. 40 blader jeg nå så holder en stund til. hvis du handler fra ebay vet jeg det er endel av de som selger som skriver "gift" på pakken og at man da har større sjangse for å slippe toll opplegg.

Dag 5 med DE. Beste barbering noensinne. Gikk tilbake til Merkur 34c med feather. Knall. Motivasjon for teste flere blader falt grundig, disse føles meget riktig. Iritasjon på hals nesten borte, I dag kom lyden fra geofatboy's videor, tar det som et tegn begynner å få tak på det :-) Tviler sterkt på at Gillette kan regne med intekter fra meg lengre...

Dag 6 med DE (har jeg kommet så langt kan jeg like godt fulføre 'første uke med DE barbering :). Første gang virkelig følt at kan skippe en barbering å like vel kunne passere som nybabert, forrige barbering var så bra. Selfølgelig skippet man ikke, nu er det glatt gitt. Feather bladet virker som iallefall har en 3 pass barbering i seg til, vi får se i morra ;-)

Godt å høre at du nyter livet med skikkelig barbering :-)

Har brukt DE-høvel snart i 4 år og kommer nok aldri til å ta en flerbladshøver igjen !! Jeg har nok ganske myk skjeggvekst og bruker bladene opptil 6-7 ganger. Tror dette varierer veldig fra person til person. Faktisk så synes jeg barbering nummer 2 og 3 er de beste på et blad.

Takk nybabert! Vel da har jeg hatt min første uke med DE barbering, bare for en avsluttende oppsumering for hvordan det har vært for meg:

* Gøyt, når man må mestre noe blir det gøyt istedenfor at en eller annen Gilette patent skal gjøre jobben.

* Det er sant som de sier: forskjell på blader, glad jeg kjøpte en 'sample pack', tror jeg vil ende opp med å bruke Feathers, men vil fortsette å teste.

* Det er sant som de sier: forskjell på høvel, meget happy med Merkur 34c, prøvde en vintage Gillette super speed, altfor 'snill' for meg.

* Hadde ingenting å bekymre meg for. Joda, fikk noen små kutt men ikke noe kaldt vann ikke fikset. Ingen grunn til å frykte feathers: Gjør man en feil kutter man seg nok uansett blad, like greit å få det gjort med det skarpeste i skuffen tenker jeg.

* Det er gøy, hmm muligens nevnt det.

Vel, vel, da er det vel bare å perfeksjonere teknikk, svi av gryn på såpe, kost og sånt, og i det fjerne blinker kniven?

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...