Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Håkon

Må nye kniver kvessast før fyrste barbering?

Recommended Posts

Eg har nytta min DE høvel ein stund, og er god og nøgd med den, men har lyst å kjøpa ein straight og no etterkvart.

Etter å hava lest i forskjellige fora på nettet, er det nokon som seier at kniv skal kvessast på bryn før ein nytte dei. Stemmar dette?

Og kva ville vere ein grei kniv å byrje med? Bør eg kjøpa ein grei rimeleg (f.eks. Dovo Solingen Best Quality til rett over 500-lappen) eller berre gå for høgare kvalitet med ein gong?

Hei,

En fabrikksegg vil kutte hår, men det er også det.....en ny kniv bør (må) settes opp skikkelig før bruk for å få mest mulig ut av den, spesielt for en nybegynner er dette viktig da en under par egg fort kan føre til at resultatet og erfaringen blir dårligere enn nødvendig og man gir opp.

En Dovo Best Quality er en helt grei starter kniv, begynn med en rimelig kniv og finn ut om dette er noe for deg før du begynner å bruke store penger på kniver.

Knivbarbering er en prosess å lære seg, og det er rett og slett ikke noe for alle, det krever tid og engajement å få mest mulig ut av knivbarbering, så vær tålmodig, ikke stress, det tar den tiden det tar....

Lykke til!

Hei, og velkommen hit

Det man ofte mener med "start-kniv", er en forholdsvis rimelig kniv, uten påkostede håndtak i eksotiske materialer osv, men som allikevel har et godt blad, som gir en effektiv og behagelig barbering.

Det kan være fornuftig å ikke kjøpe en veldig dyr kniv til å begynne med, før man vet om dette er noe en vil fortsette med. Som motargument kan man selvfølgelig hevde at om man starter med en billig (les: dårlig) kniv, kan den gi et så dårlig og ubehagelig resultat, at man ikke fristes til å fortsette. En dyr kniv vil man også kunne får solgt, om den ikke er påført store skader.

Det er forskjeller i stålkvalitetene på de enkelte modeller og innen de forskjellige prisnivåer, men ofte er det materiale og utførelse på håndtakene som utgjør den største prisforskjellen. For å ikke bli misforstått, så finnes det selvfølgelig også kniver med spesielt god kvalitet på metallet, som trekker prisene oppover.

Jeg har kniver i forskjellige prisklasser, og synes jeg får et like godt resultat med rimeligere kniver, som med de aller dyreste. Knivene jeg kaller rimelige, ligger allikevel rundt kr 1.000,-, og de er ikke laget i Kina eller Pakistan, men av anerkjente produsenter. I tillegg har jeg flere gamle, brukte og ganske rimelige eBay-kniver, som jeg stort sett er meget fornøyd med. Forutsetningen er selvfølgelig at kniven er skarp nok til å gi den tette, behagelige barberingen en forventer, og at teknikkene innen skumming av såpe, stropping og selve bruken av kniven, er til stede.

Her er et par kniver som jeg synes ville være fornuftige kjøp, nybegynner eller ei. Dette er enkle, men gode kniver:

https://www.fitjarsoap.no/produkter/barberkniver/256/ti-sing-5-8-275s-m-pn-la-mouette

http://www.barbershop.no/barberutstyr/barberkniv/barberkniv-dovo/dovo-barberkniv-skilpadde.html

Jeg vil virkelig anbefale deg å prøve barbering med kniv. Når du etter litt tid ;) mestrer teknikken, kan du ikke tenke deg noen bedre måte å fjerne skjegget på.

Jeg sender deg også en PM

Tusen takk for raskt svar!

når du seier "heilt grei starter kniv", finnast det betre starter kniver? :)

Det finnes alltid bedre kniver ;)

Som både jeg skrev tidligere, og som Sandman også skriver, kan det være lurt å starte med en rimelig kniv til man er sikker, og den største forskjellen på knivene i de lavere prisklassene er stort sett scale materialer.

Hei, her kommer et «etterslenger-svar»:

Du har sikkert skaffet deg din nye kniv nå, men tenkte jeg skule slenge inn dette svaret, med tanke på evt. andre begynnere som skal kjøpe sin første kniv.

Mange mener at alle fabrikknye kniver må slipes eller «settes opp» først, og at de aldri er «shave ready» fra fabrikken. Jeg er uenig i dette.

Barberknivproduksjon er jo et håndverk, og det sitter profesjonelle håndverkere og sliper knivene før de sendes ut. Dette gjør at man kan finne kniver som er mindre og mere skarpe rett fra fabrikken, men jeg tør påstå at de fleste knivene er klare for barbering rett ut fra eska. Se f.eks. denne videoen fra Dovo-fabrikken:

Mitt råd: Ta en barbering med din nye kniv. Om du ikke syns den er skarp nok — send den til sliping. Enkelt og greit :-)

Av personlige erfaringer med fabrikk-nye kniver, kan jeg nevne noen opplevelser fra forskjellige fabrikanter:

— Min første fabrikk-nye kniv, var en Dovo Bismarck som var «professionally honed» av en «homemeister» i USA før jeg fikk den. Kniven var dermed finfin og skarp nok til barbering når jeg fikk den.

— For en tid siden kjøpte jeg en ny Thiers-Issard Spartakus. Den kom rett fra fabrikken, og var ikke helt helt «superskarp» (men ikke langt unna). Etter noen lette runder på Coticule-stenen ble den super.

— For kort tid siden fikk jeg en Böker Edelweis i hus. Den kom også direkte fra fabrikken. Det er den skarpeste kniven jeg har noengang kjent! Den var mye skarpere ut av boksen enn det den profesjonellt slipte Dovo-kniven var når jeg fikk den.

Min konklusjon er altså at, som med alt håndverk, kan det være små variasjoner fra kniv til kniv. Men vi må huske at det er faktisk erfarne håndverkere som sitter og sliper knivene før de sendes ut på markedet. Men om du il være heeelt sikker på at kniven er superskarp når du får den; bestill en som er «proffesionally honed».

I min læretid var alltid knivene skarp når vi fikk dem fra produsent, og jeg har ment at knivene er barberingsklar når de er nye. Men her har jeg ikke fulgt med i tiden. En som er meget aktiv på forumet kunne fortelle meg at fabrikkene ikke hadde tid til å gjøre dem skarp på grunn av stor efterspørsel. Dette hørtes rart ut, MEN JEG MÅ GI HAM RETT!

Den film snutten som du sendte mads-n, viser en kvinne som klargjør kniven, og denne kvinnen var en av de som jeg traff da jeg besøkte Dovo fabrikken for ca 1 mnd siden. Jeg spurte henne som viste oss rundt om knivene var klargjort til barbering når de forlater fabrikken. Hun ble litt irritert over spørsmålet, her sto jeg ved siden av henne som hadde den siste klargjøring av knivene (hun som er på filmen), og kunne stille et slikt spørsmål. Hun (ikke sliperen) ble sint når jeg nevnte at mange sender knivene sine til personer som sliper dem opp.

Hun kunne videre fortelle at de produserer 2500 kniver i måneden, og at det er minst 8 måneders ventetid. Da jeg nevnte at jeg kan bruke fra en halv time til 2 timer for å slipe en kniv, sa hun: "Da ville vi kun produsere 250 kniver i måneden". For meg var dette "avslørende".

Vi skal ikke alltid tro at de som sliper knivene på fabrikken er så "profesjonelle". Jeg aksepterer ikke den slipe metoden som hun brukte. Jeg sier ikke med dette at en slik metode ikke noen ganger kan virke, jeg har prøvd denne metoden selv. Jeg spurte om jeg kunne se på kniven da hun var ferdig med grov arbeide. Jeg satte da kniven meget lett (kun tyngden av kniven) i håret. Selv om kniver ikke er helt topp, så skal den "henge" i håret. Her gled kniven i håret uten å feste seg, ja, baksiden av kniven ville gli like lett.

Vi kan nok være heldige når vi mottar en kniv fra fabrikk. Prøv dem først, og hvis de ikke er gode, så er det flere dyktige kniv slipere som kan hjelpe deg.

Mvh Tyfonikus

Spennende å høre om ditt besøk på Dovo-fabrikken, Tyfonikus.

Det er trist om dagens slipere har et så stort produksjonspress på seg, at de ikke rekker å få knivene skikkelig skarpe.

Om samme person skal slipe 2500 kniver i måneden, blir det jo ikke mye tid pr. kniv.

Men samtidig er jo spesialiserte håndtverkere veldig raske.

Se bare hvor raskt den italienske barberknivmakeren Mastro Livi får en kniv skarp:

Og Lynn Abrams får en kniv skarp på to minutter (effektiv slipetid) i denne videoen:

Men det er klart at med dette tempoet ville vel feilprosenten bli ganske stor om man skulle gjøre det hele dagen — noe din hår-test på Dovo-fabrikken vel bekrefter.

Ja, kanskje har det blitt slik at alle nye kniver fra Dovo nå bør slipes før bruk.

En morsom sak er at den kniven jeg har opplevd som den skarpeste jeg har prøvd, var min fabrikk-nye Böker Edelweis. Men sammen med denne kniven lå det faktisk et papir hvor de sier de anbefaler å slipe den før bruk — men dette var på ingen måte nødvendig :-)

Hei.

Jeg kan også få en kniv skarp efter noen minutter. For å gjøre dette må kniven fremdeles ha en egg, og bruk av oljebryne trengs. Lynn Abrams har slipt opp to kniver som en venn sendte til ham, og de var svært uskarp da min venn mottok dem fra ham. Mastro Livi sin metode imponerte meg ikke. Selv en kniv som ikke er barberings skarp ville ta hårtesten bedre en det som ble vist. Dette er første gangen jeg bruker navn, noe som jeg ikke liker. Jeg har selv satt opp kniver som jeg ikke får skarp, og dette kan hende oss alle. Lynn Abrams demonstrasjon var sikkert ikke å få kniven skarp der og da, men kun ment som en undervisning.

Jeg har lest at når japanerne finsliper et sverd, da bruker de 14 dager. En kniv må slipes i lang tid for å få eggen varig skarp. Hvis Hr.A og Hr B sliper sine kniver slik at de blir like skarpe, og Hr B sliper slik som meg, da treffes disse efter 22 år. Hr A spør om han kan se B sitt bryne, men dette finner han ikke, fordi at han ikke har brukt dette på 22 år, og husker ikke hvor han har lagt det. -Har du ditt bryne ennu, spør B- Neida svarer A, jeg har brukt 10 bryner siden da, slitt ut alle sammen- osv. Dette er selvsagt en spiss formulering.

Får vi en kniv "fuske" skarp på noen minutter på et syntetisk bryne, kan vi også få kniven varig skarp på et syntetisk bryne. Jeg har egentlig ikke direkte imot syntetiske bryner. Til noen kniver kan det sikkert være glimrende. Det var f.eks umulig for meg å få en T.Issard kniv skarp på en natursten. Selv om denne kniven ikke ble "perfekt" selv med et syntetisk bryne, så ble den mye bedre.

Jeg har den formening at grit betyr at stenen blir tettere og finere jo mere grit den har, og at stenen samtidig blir hårdere. Naturstener måles ikke i grit, men jeg tror at 18000 grit på en sten vil være mykere enn en natursten. Her spekulerer jeg, og hvis jeg spekulerer mere og samtidig tar et tall ut fra løse luften, kunne da naturstenen ha minst 50000 grit? Naturstenen virker mye hårdere. Uansett, her er jeg på tynn is.

Mvh Tyfonikus

Ja jeg tenkte også når jeg så disse videoene: «Men hvor lenge varer den eggen da tro?»

Jeg er en glad amatør når det kommer til dette faget, men etter å ha prøvd å slipe mine egne kniver i et par år nå, lander også jeg på natursetein.

Jeg kjøpte for en tid siden en Coticule-stein. Hedde egentlig tenkt å bruke den som «avsluttningssten» etter å først ha slipt på Norton 4000/8000, men så så jeg på diverse forum og Youtube-videoer at man kan bruke kun denne ene stenen til hele slipeprosessen, bare ved å bruke forskjellig slurry-tykkelse (hva kaller man «slurry» på norsk? Slam?).

Jeg starter nå med en tykk slurry, og vanner den gradvis ut gjennom slipeprosessen (og bruker ganske lang tid). Omtrendt slik:

Knivene får en mye finere egg på denne stenen enn jeg noen gang fikk til med mine stener fra Norton og King.

Jeg har nok langt igjen til jeg får skarpheten opp på ditt nivå, men øvelse gjør mester :-)

Må si jeg er veldig begeistret for denne Coticule-steinen.

Grit-verdien er, som du sier, benevnelsen på grov/fin-heten i steinen (samme som med sandpapir).

Det er jo egentlig umulig å sammenligne en syntetisk stein sin «grit-verdi» med de naturlige stenene, men på denne websida: http://www.coticule.be/faq-reader/items/the_grit_question.html

sammenligner de det slik:

Cutting SPEED:

• heavy, almost paste-like slurry: 1000 - 2000 grit.
  • regular, milk-like slurry: 4000-6000 grit
  • thin, misty slurry: 8000-12000 grit
  • water: 16000 grit - or even slower.

- Mads

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this