Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
M_M

Barberblad

Recommended Posts

Hei! Er helt fersk på dette her. Er det sånn at man snur barberbladet etter en stund og bruker andre siden? Ser at det på Derby extra er nummer på 4 sider.

Denne karen kan mye om klassisk babering, og i følge han så er tallene knyttet mot produksjonsprosessen.

Ellers vil jeg anbefale deg å forsøke barberblad fra Astra. Jeg er også ganske fersk på dette, men syntes at Astra bladene lugger mindre og holder litt lenger før de må skiftes. Feather bladene skal visst være de beste, men jeg tenkte å øve litt mer før jeg prøver blad som omtales som "ninja assasin sharp"...

Har funnet endel info på YouTube, spesielt fra disse to:

http://www.youtube.com/user/mantic59

http://www.youtube.com/user/geofatboy

Har også lest andre steder at feather ikke skal være så skumle som enkelte påstår. Har ett par pakker med Astra jeg tenkte å bruke opp først.

Har forresten 2 pakker med Derby blader, hvis noen har lyst til å prøve. Send meg en PM så kan jeg sende dem i posten.

Min første erfaring med "gamle typen" barbering var med en Gillettesak fra rundt krigens dager (nei jeg tuller ikke) for ca ti år siden, for ca 4 år siden (tror jeg) gikk jeg over til blader fra feather, og kan vel si det veldig enkelt; Featherblader er ikke skummelt, de gir deg bare en meget bra barbering, det finnes sikkert blader fra andre produsenter som er bra også, men feather er i en klasse for seg; et drag og kinnet er som en barnerumpe. Det er ingen grunn til å være redd for skarpe blader, bare ikke legg for mye trykk på høvelen, la vekta av høvelen gjøre mesteparten av jobben så går det bra.

MEN.. over til det du egentlig spurte om.. Snu bladet når du kjenner det lugger, rett og slett.

Snur man bladet?

Mener du at man tar bladet ut av høvelen, vipper det rundt og setter det på plass igjen, når det har blitt sløvt. Slik at man har fire "sider" på hvert barberblad?

Snur man bladet?

Mener du at man tar bladet ut av høvelen, vipper det rundt og setter det på plass igjen, når det har blitt sløvt. Slik at man har fire "sider" på hvert barberblad?

Ja! Det er akkurat det jeg lurer på? Noen som vet om dette har noe for seg?

Det virker logisk at det er fornuftig å bytte, slites jevnere. MEN har aldri lest at noen har sagt at dette er noe å gjøre. Men mener jeg har hørt (lurer på om det ikke er en av fatboygeo's videoer) at en av fordelene med å bruke en shavette hvor man knekker et DE blad er at men da bruker begge sider av det halve bladed (vel det kommer an på teknikken, skifter du hånd så er det sånn). Så det er kanskje lurt. Men muligens er marginalt. Virker som jeg får en fem dagers livslengde av bladene uten å bry meg, fornøyd med det...

på et DE blad så er det 2 skarpe egger. ser ikke hvordan det er fordelaktig å snu bladet. man vil jo aldri få mer en 2 egger uansett. men dette er bare basert på personlig erfaring. forbeholder meg retten til å ta grådig feil.

Vel det noen lurer på er om det er lurt å 'vende bladet' slik at begge 'sidene' får like mye tid 'mot ansiktet'. Men skjønner hva du mener, det er kun 2 egger, ikke 4. Jo mer eg tenker på det, jo mer sikker er jeg på at det er bare å droppe bladet i høvelen og konsentrere seg om barberingen uten fundere på dette!

Snur man bladet?

Beklager utrolig seint svar, oppdaget først i dag at det var kommet svar på det jeg skrev. Nå er det jo strengt tatt bare to egger.. men av en eller annen grunn føles det som man har bladet lenger om man snur det, dette kan jo meget vel være rent psykologisk.. Nå har jeg ikke brukt DE på litt over 12 måneder så jeg kan muligens være noe rusten på dette.. Uansett, gjør det du sjøl føler gir best resultat. Vil uansett anbefale Feather uavhengig av om man er fersk eller veteran :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this